Zilele „Matei Vişniec”

> Invitaţi de onoare: Ion Caramitru, Attila Vizauer, Petre Răileanu, Jerome Carassou, Dragoş Pătraşcu

 Cea de-a patra ediţie a Zilelor Matei Vişniec îl readuce pe distinsul scriitor şi dramaturg bucovinean acasă, în Bucovina, cu un nou proiect cultural remarcabil. În acest an, evenimentul se va desfăşura în perioada 8 – 15 mai, la Rădăuţi, Suceava, Piatra Neamţ, Gura Humorului, Vatra Dornei, Bistriţa şi Horodnic de Sus.

Organizatorii acestui eveniment sunt Clubul Rotary Suceava Bucovina în parteneriat cu Primăria Municipiului Suceava, Consiliul Judeţean Suceava, Centrul Cultural „Bucovina”, Asociaţia Culturală „Vatra Satului”, Teatrul Municipal „Matei Vişniec”, Universitatea „Ştefan cel Mare” Suceava, cotidianul „Crai nou” Suceava, Teatrul Naţional Vasile Alecsandri din Iaşi, Compania Théâtre de la Fronde – Franţa, Teatrul Independenţilor Profesionişti, Teatrul Satiricus Ion Luca Caragiale din Chişinău – Republica Moldova, Teatrul Mignon şi 8pt. Bucureşti, Casa de Cultură a Sindicatelor Suceava, Rotaract Suceava, Interact Suceava, Centrul de Arhitectură, Cultură Urbană şi Peisaj „Uzina de Apă” Suceava, Casa de Cultură Rădăuţi, Egger România, Primăria Gura Humorului, Casa de Cultură Gura Humorului, Clubul Rotary Câmpulung Moldovenesc Rarău Bucovina, Aquarius Câmpulung Moldovenesc, Primăria Vatra Dornei, Casa de Cultură „Platon Pardău” Vatra Dornei, Societatea Scriitorilor Bucovineni, Librăria Cărtureşti, Edu Max, Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare” Suceava, Colegiul Naţional „Eudoxiu Hurmuzachi” Rădăuţi, Biblioteca „G.T. Kirileanu” Piatra Neamţ, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ, Clubul Rotary Piatra Neamţ 2005, Primăria şi Căminul Cultural Horodnic de Sus, Centrul Judeţean pentru Cultură Bistriţa-Năsăud, Societatea de Concerte Bistriţa, Rotary Club Bistriţa, Societatea Scriitorilor din Bistriţa-Năsăud.

Firma Egger România este partener şi sponsor unic al tuturor evenimentelor oficiale din festivalul de teatru Zilele „Matei Vişniec” desfăşurate în localitatea Rădăuţi.

zilele matei visniec 2016

Zilele „Matei Vişniec” ediţia a IV-a se conturează ca o adevărată sărbătoare culturală, în care publicul va beneficia de şapte spectacole de teatru gratuite, de Anton P. Cehov, Eugen Ionesco şi Matei Vişniec, un recital din lirica eminesciană, lansări de carte, conferinţe, colocvii despre fenomenul Dada, dezbateri asupra mesajului social şi estetic, individual şi emoţional pe care îl transmite teatrul radiofonic şi asupra readucerii acestuia în atenţia publicului, despre rolul artei plastice în modelarea personalităţii unui adolescent, un dialog între public şi oameni care au avut experienţe importante în domeniul teatral, ateliere de teatru pentru elevi.

Pentru că anul acesta se împlineşte un veac de la iniţierea fenomenului Dada, tema festivalului va fi O sută de ani de Dada.

În acest sens, scriitorul francez de origine română Petre Răileanu, de la Paris, va conferenţia la Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava, la Biblioteca „G.T. Kirileanu” din Piatra Neamţ şi la Sinagoga din Bistriţa despre dadaism, va lansa cel mai recent volum al domniei sale, Dada în direct, o apariţie editorială proaspătă, care poartă amprenta Editurii Tracus Arte din Bucureşti. Din partea editurii, scriitorul Ioan Cristescu va fi prezent la evenimentele din Suceava şi Piatra Neamţ. La Suceava, cartea va fi prezentată de universitarul Ovidiu Morar, iar la Bistriţa, de criticul literar Ion Pop.

Tot în perimetrul acestei teme, Attila Vizauer, directorul Teatrului Naţional Radiofonic, şi regizorul Mihai Lungeanu vor prezenta publicului o recentă montare radiofonică a piesei Cabaretul Dada de Matei Vişniec.

Jerome Carrasou de la Editura Non-Lieu din Franţa va veni în faţa publicului cu câteva surprize editoriale, autori români traduşi şi publicaţi în spaţiul literar francez.

Elementul de noutate: dimensiunea plastică a Zilelor „Matei Vişniec”, prin expoziţii şi conferinţe, invitatul acestei ediţii fiind artistul plastic Dragoş Pătraşcu.

Printre elementele de continuitate: cea de-a III-a ediţie a Concursului naţional de dramaturgie „Matei Vişniec”, primul concurs de acest gen care poartă numele distinsului dramaturg bucovinean, organizat de Clubul Rotary Suceava Bucovina, în parteneriat cu Ministerul Culturii şi Societatea Scriitorilor Bucovineni. Premiul pentru cea mai bună piesă scurtă va fi acordat, ca în fiecare an, de Clubul Rotary Suceava Bucovina în cadrul Zilelor „Matei Vişniec” la Suceava, pe 9 mai 2016, în prezenţa autorului.

În premieră absolută în Bucovina, Teatrul „Satiricus” din Chişinău, Republica Moldova, vine cu fabuloasa comedie „Cerere în căsătorie” de Anton P. Cehov, dar şi cu o montare inedită a piesei „Angajare de clovn” a lui Matei Vişniec.

Spectacolul Cerere în căsătorie are la bază două dintre piesele într-un act ale marelui dramaturg rus Anton P. Cehov: „Ursul” şi „Cerere în căsătorie”. Regizorul Sandu Grecu a structurat această lucrare scenică de asemenea manieră încât cele două piese formează un întreg, converg spre aceeaşi idee artistică, se completează şi se îmbogăţesc reciproc. Jocul actoricesc este dezinvolt, spumos, un pic şarjat, cu multe efecte umoristice care provoacă adeseori râsul degajat al publicului.

În spectacolul Angajare de clovn de Matei Vişniec, actorii satiriscieni uzează inimitabil registrul comic, liric şi dramatic, obţinând un coctail artistic „letal” din bunătate şi sarcasm, generozitate şi egoism, invidie şi compasiune, tandreţe şi cruzime, măsură şi nesimţire, maturitate şi infantilism.

Cabaretul cuvintelor este o piesă cu aspect ludic, în care jocul cu limbajul creionează o altă lume a actorilor. Un spectacol în viziunea regizorală a lui Ovidiu Lazăr, cel care semnează şi scenariul teatral după volumul omonim, cu o scenografie spectaculoasă concepută de Andra Bădulescu şi o creaţie muzicală originală oferită de Ciprian Manta. În Confesiuni (fragmente din jurnalul de repetiţii), Ovidiu Lazar spunea: „Vreau să resuscitez o formulă de spectacol care, la începutul secolului trecut, făcea furori în Europa: teatrul poetic. Oameni ai scenei, scriitori, artişti plastici, muzicieni căutau şi construiau cu ardoare imagini teatrale pornind de la forţa emoţională a cuvintelor şi, mai ales, de la puterea acestora de a provoca stări prin evadarea într-un imaginar al tuturor posibilităţilor. Lumea contorsionată în care trăim pare să fi uitat acel fior al mirării în faţa lucrurilor esenţiale… Nu cred însă că e vorba de o amnezie definitivă. Matei Vişniec are o fanatică încredere în cuvinte. Le iubeşte atât de mult, încât le-a transformat în personaje. Personaje care trăiesc prin sine, prin ceilalţi, cu ceilalţi. Acest lucru m-a contaminat şi m-a pus pe gânduri. Trebuie să ne recăpătăm încrederea în cuvinte, să nu le mai abreviem, să nu le mai neglijăm, să nu le mai ostracizăm în fel şi chip. Să le tratăm ca pe o necesitate a vieţuirii şi a devenirii fiinţelor noastre. Să le tratăm ca pe propriul trup şi, măcar din când în când, ca pe semenii noştri pierduţi prin memoria afectivă… Nu mă interesează firul epic sau o poveste teatrală spusă în dulcele stil clasic, ci o panoramă vie, dinamică prin sine, a stărilor pe care le poate induce spectatorului defilarea ritmată a cuvintelor deghizate în personaje şi a actorilor deghizaţi în personaje”.

În cadrul Zilelor „Matei Vişniec” IV, în premieră absolută la Suceava vine şi spectacolul Rinocerii, o producţie Théâtre de la Fronde, Franţa, în regia şi interpretarea lui Jean Marie Sirgue. Spectacolul a fost creat pe 5 iulie 1996, în cadrul Festivalului de la Almada, Portugalia, după o nuvelă a lui Eugen Ionesco, publicată în 1957. Regizorul Jean-Marie Sirgue a montat în întregime nuvela „Rinocerii” şi i-a adăugat ultima scenă a celebrei piese de teatru omonime (creată în 1959). Spectacolul are un singur personaj, Béranger, care povesteşte cum colegii şi prietenii săi s-au transformat progresiv în rinoceri. Piesa este o metaforă a instaurării totalitarismului în zorii celui de-al Doilea Război Mondial şi abordează teme ale acceptării şi rezistenţei.

Spectacolul Buzunarul cu pâine, montat după piesa lui Matei Vişniec la Teatrul Independenţilor Profesionişti Bucureşti, este centrat pe un exerciţiu de voinţă într-o lume care te îndeamnă spre pasivitate şi nepăsare.

Spectacolul Cabaretul Cuvintelor, în regia lui Alexandru Nagy, montat după piesa cu acelaşi nume de Matei Vişniec, de Teatrul Independenţilor Profesionişti Bucureşti, Teatrul Mignon şi 8pt., este conturat ca un răspuns la întrebarea: La ce bun să mai povesteşti poveşti, când fiecare cuvânt este o poveste?

Recitalul Dor de Eminescu, un spectacol conceput şi susţinut de actorul Ion Caramitru şi clarinetistul Aurelian-Octav Popa, este o călătorie prin manuscrisele de poezie, proză şi filosofie ale lui Mihai Eminescu şi reprezintă un insolit dialog între cuvântul rostit şi muzică, ambele armonios împletite în diferite forme şi culori. Realizat în coproducţie cu UNITER, spectacolul a intrat în repertoriul permanent al Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” în 2012, fiind prezentat cu succes şi pe diverse scene din Europa, Statele Unite şi Canada.

În cadrul ediţiei a IV-a a Zilelor „Matei Vişniec”, publicul din Bistriţa se va bucura şi de spectacolul Femeia ca un câmp de luptă în războiul din Bosnia, în regia lui Laszlo Vadas, o montare a Asociaţiei Teatru Acum din Cluj, o piesă care urmăreşte întâlnirea şi destinul a două personaje: Dora, interpretată magistral de actriţa Dana Bontidean, şi Kate, interpretat de Ionuţ Constantinescu. Dora, violată şi abuzată de cinci bărbaţi, este ajutată de Kate, medic psihiatru, să depăşească starea provocată de aceste atrocităţi.

Ediţia a IV-a a Zilelor Matei Vişniec vine în faţa publicului şi cu noi apariţii editoriale, care poartă semnătura scriitorului Matei Vişniec şi a invitaţilor lui: Iubirile de tip pantof, iubirile de tip umbrelă… (Matei Vişniec), publicat la Cartea Românească, şi Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele/ Le bonhomme de neige qui voulait rencontrer le soleil (Matei Vişniec), publicată de Editura Arthur, ediţie bilingvă; volumul Dada în direct (Petre Răileanu), Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2016, precum şi câteva volume publicate de Editura Non-Lieu din Franţa.

Obiectivele proiectului Zilele „Matei Vişniec” sunt: > revitalizarea mişcării teatrale din Bucovina; > promovarea profesionalismului şi calităţii din lumea teatrului; > aducerea în prim-plan a dramaturgiei bucovinene de valoare; promovarea, în spaţiul unde s-a născut dramaturgul Matei Vişniec, a spectacolelor montate după piesele sale şi jucate în alte limbi şi pe alte continente; > atragerea tineretului spre teatru, promovarea valenţelor teatrului şi rolul lor în dezvoltarea spirituală a tinerilor.

Evenimentele se adresează tinerilor, elevi şi studenţi, dar şi publicului larg de orice vârstă, textele semnate de Matei Vişniec fiind receptate şi apreciate de toţi cei care intră în contact cu opera lui.

Accesul la spectacole este gratuit, în limita locurilor disponibile. Intrarea la spectacole se face pe bază de invitaţii, care se găsesc la membrii Clubului Rotary Suceava Bucovina, începând de joi, 5 mai 2016. O invitaţie este pentru două persoane.

Pentru spectacolele de la Teatrul Municipal „Matei Vişniec” Suceava, rezervările se pot face la numărul de telefon 0745773290 – Carmen Veronica Steiciuc.

Din program:

8 mai – Rădăuţi, ora 19.00 – Casa de Cultură Rădăuţi – Cerere în căsătorie (Anton Cehov) – Teatrul Satiricus, Chişinău.

9 mai – Suceava, ora 10.30 – conferinţă de presă – Teatrul Municipal Matei Vişniec Suceava; ora 12.00 – Universitatea „Ştefan cel Mare” Suceava: Întâlnire cu Matei Vişniec şi invitaţii lui: Jerome Carassou, Petre Răileanu, Ioan Cristescu, Attila Vizauer, Mihai Lungeanu. Lansarea volumelor: Iubirile de tip pantof, iubirile de tip umbrelă…, Editura Cartea Românească, Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele/ Le bonhomme de neige qui voulait rencontrer le soleil, Editura Arthur, ediţie bilingvă, Dada în direct, Tracus Arte, Bucureşti, 2016; Colocviul „O sută de ani de Dada”, ora 15.30 – Uzina de apă – Buzunarul cu pâine – TIP Bucureşti; ora 16.00 – Teatrul Municipal Matei Vişniec Suceava – Cerere în căsătorie (Anton Cehov) – Teatrul Satiricus, Chişinau; ora 17.00 – Uzina de apă – Buzunarul cu pâine – TIP Bucureşti; ora 19.30 – Teatrul Municipal „Matei Vişniec” Suceava – Festivitatea de premiere a Concursului naţional de dramaturgie „Matei Vişniec”; “Angajare de clovn” – Teatrul Satiricus, Chişinău.

10 mai – Rădăuţi, ora 12.00 – Colegiul Naţional „Eudoxiu Hurmuzachi” Rădăuţi: Întâlnire cu Matei Vişniec şi invitaţii lui. Conferinţă; ora 19.00 – Casa de Cultură Rădăuţi – Iubirile de tip pantof, iubirile de tip umbrelă…, Editura Cartea Românească, Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele/ Le bonhomme de neige qui voulait rencontrer le soleil. Editura Arthur; „Angajare de clovn” – Teatrul Satiricus, Chişinău.

10 mai – Piatra Neamţ, ora 17.00: Întâlnire cu scriitorul Petre Răileanu, lansarea cărţii Dada în direct, Tracus Arte, Bucureşti, 2016; colocviul „O sută de ani de Dada”.

11 mai – Piatra Neamţ, ora 13.00 – Biblioteca „G.T. Kirileanu” din Piatra Neamţ: Întâlnire cu Matei Vişniec şi invitaţii lui: Attila Vizauer, Mihai Lungeanu. Conferinţă. Iubirile de tip pantof, iubirile de tip umbrelă…, Editura Cartea Românească, Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele/ Le bonhomme de neige qui voulait rencontrer le soleil, Editura Arthur; ora 13.00 – Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş” Piatra Neamţ – Rinocerii (Eugen Ionesco) – Jean Marie Sirgue – Théâtre de la Fronde; ora 13.00 – Colegiul „Gheorghe Cartianu” – Cabaretul Cuvintelor – TIP Bucureşti, Teatrul Mignon şi 8pt.; ora 18.00 – Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ – „Angajare de clovn” – Teatrul Satiricus, Chişinău.

11 mai – Bistriţa, ora 17.00 – Întâlnire cu scriitorul Petre Răileanu. Lansarea cărţii Dada în direct, Tracus Arte, Bucureşti, 2016. Prezintă criticul literar Ion Pop. Colocviul „O sută de ani de Dada”; ora 19.30 – Sinagoga din Bistriţa – Femeia ca un câmp de luptă în războiul din Bosnia – Teatru Acum, Cluj.

12 mai – Gura Humorului, ora 18.00 – Casa de Cultură din Gura Humorului – Iubirile de tip pantof, iubirile de tip umbrelă…, Editura Cartea Românească 2016, Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele/ Le bonhomme de neige qui voulait rencontrer le soleil. Editura Arthur, 2016, Cabaretul Cuvintelor – TIP Bucureşti, Teatrul Mignon şi 8pt., Rinocerii (Eugen Ionesco) – Jean Marie Sirgue – Théâtre de la Fronde.

13 mai – Vatra Dornei, ora 18.00 – Casa de Cultură din Vatra Dornei – Iubirile de tip pantof, iubirile de tip umbrelă…, Editura Cartea Românească 2016, Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele/ Le bonhomme de neige qui voulait rencontrer le soleil. Editura Arthur, 2016, Cabaretul Cuvintelor – TIP Bucureşti, Teatrul Mignon şi 8pt. Rinocerii (Eugen Ionesco) – Jean Marie Sirgue – Théâtre de la Fronde.

14 mai – Suceava, ora 12.00 – Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare” – Întâlnire cu Matei Vişniec şi invitaţii lui: Ion Caramitru şi Dragoş Pătraşcu. Conferinţă; ora 17.00 – Teatrul Municipal „Matei Vişniec” Suceava – Premiul UNITER pentru Matei Vişniec. Recital: Dor de Eminescu – Ion Caramitru şi Aurelian Octav Popa. ora 19.00 – Casa de Cultură din Suceava – Cabaretul Cuvintelor – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi.

15 mai – Horodnic de Sus/ Suceava, ora 14.00 – Căminul Cultural din Horodnic de Sus – Cabaretul Cuvintelor – TIP Bucureşti, Teatrul Mignon şi 8pt.; ora 19.00 – Teatrul Municipal „Matei Vişniec” Suceava – Rinocerii (Eugen Ionesco) – Jean Marie Sirgue – Théâtre de la Fronde.

Parteneri media: TVR Iaşi, Radio Iaşi, Zile şi Nopţi, ClementMedia, cotidianul „Crai nou”, Intermedia TV, Plus TV, Bucovina TV, Radio Top, Jupanu’, Monitorul de Suceava, Obiectiv de Suceava, Radio AS, Radio Viva, Impact FM, Orion Media Vatra Dornei, orasulsuceava.ro, Radautiziar.ro, Săptămânalul de Rădăuţi, CromTel TV Rădăuţi, Tele9 Rădăuţi, Televiziunea Rădăuţi, judetulsuceava.ro, NewsBucovina.ro, HotNews.ro, NEst TV Channel Suceava.

CARMEN VERONICA STEICIUC, Coordonator al Festivalului de teatru Zilele „Matei Vişniec”

IONUT VASILAŞ, Preşedinte 2015-2016 Clubul Rotary Suceava Bucovina

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI