Sărbătorirea lumii îngereşti în viaţa Bisericii

Ziua de 8 noiembrie este desemnată în mod deosebit în creştinătate ca zi de sărbătorire a lumii îngereşti – Soborul sfinţilor arhangheli Mihail şi Gavriil şi al tuturor puterilor cereşti. Precum s-a mai spus aici, lumea îngerilor a fost creată înaintea lumii văzute şi materiale ca Biserică a celor întâi născuţi a primei lumi inteligibile a veacurilor. Existenţa zecilor de mii de îngeri care alcătuiesc alaiul ceresc al Sfintei Treimi şi care cântă fără încetare slava Acesteia, sunt instrumente râvnitoare ale hotărârilor Sale, reprezintând o învăţătură teologică dogmatică centrală a Bisericii, argumentată pe larg în Sfânta Scriptură şi în scrierile revelate ale Sfinţilor Părinţi, începând cu Părinţii Apostolici (urmaşii sfinţilor apostoli). Această convingere unanimă a fost exprimată cel mai bine de sfântul Dionisie Areopagitul, renumitul scriitor mistic, ucenicul sfântului apostol Pavel din Areopagul Atenei, în renumita sa operă Despre ierarhia cerească. Găsim în această operă a sa descrieri detaliate ale organizării şi lucrării lumii îngerereşti în viaţa spirituală şi mistică a Bisericii: Toată darea cea bună şi tot darul desăvârşit este de sus, pogorându-se de la Părintele luminilor (Iac. 1,17). Dar şi toată strălucirea luminoasă ce porneşte de la Tatăl şi vine la noi o bună dăruire şi ne umple iarăşi de o putere unificatoare ne îndreaptă în sus şi ne întoarce spre unitatea (cf. Ioan 17,21; Cor. 1,10) şi simplitatea îndumnezeitoare a Tatălui ce ne adună în Sine. Căci din El şi spre El sunt toate, cum a spus sfântul Cuvânt (Rom. 11,36). Şi să privim în chip simbolic, prin înălţarea gândului la ierarhiile minţilor cereşti, pe care ni le descoperă acele cuvinte, pe cât ne este cu putinţă. De aceea începătorul desăvârşirii ne-a rânduit preacucernica ierarhie bisericească, învrednicind-o de imitarea mai presus de lume a ierarhiei cereşti, ca pe una care înfăţişează ierarhiile nemateriale în chipuri material şi forme compuse, pentru ca potrivit cu noi înşine, să fim ridicaţi la chipurile preasfinte spre înălţimile şi asemănările simple şi lipsite de chipuri. Fiindcă nu poate mintea noastră să ajungă până la imitarea şi vederea (contemplarea) nematerială a ierarhiei cereşti, dacă nu se foloseşte de călăuzirea material (Rom. 1,20) potrivită ei, privind frumuseţile arătate.

În ceea ce priveşte structura ierarhiei îngereşti, sfântul Dionisie Areopagitul vede cetele îngereşti în număr de nouă, aşezate în câte trei grupuri suprapuse: Serafimi, Heruvimi, Scaune; Domnii, Puteri, Stăpânii; Începătorii, Arhangheli, Îngeri. Biserica şi-a dat consimţământul asupra acestei ierarhii prin introducerea ei în pictura bisericească.

Termenul „arhanghel” înseamnă „cel dintâi dintre îngeri”, iar „înger” se traduce prin „vestitor”, căci el este cel care face cunoscută oamenilor voia Domnului. Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie ne descoperă numele a şapte Sfinţi Arhangheli, căpetenii ale puterilor cereşti. Acestea sunt: Mihail, Gavriil, Rafail, Uriil, Salatiil, Iegudiil şi Varahiil. Uneori, acestora li se adaugă şi Ieremiil. Ziua din săptămână consacrată îngerilor este lunea.

Sfântul Arhanghel Mihail. În limba ebraică, numele său înseamnă „Cine este ca Dumnezeu?”. El este cel care „strigă”: „Să luăm aminte, noi, care suntem făpturi, ce a pătimit Lucifer, cel care era cu noi: cel ce era lumină, acum întuneric s-a făcut. Că cine este ca Dumnezeu?” şi aşa s-a întocmit soborul, adică adunarea şi unirea tuturor îngerilor. Pe seama sa se pune şi călăuzirea lui Lot şi a familiei acestuia la ieşirea din Sodoma, precum şi protecţia specială a poporului lui Israel. Îi scoate din cuptor pe cei trei tineri din Babilon, îl sprijină în luptă pe Ghedeon, îl mustră pe vrăjitorul Valaam şi îl eliberează din închisoare pe Sfântul Apostol Petru. Conform Scripturii, toţi morţii vor ieşi din morminte la glasul trâmbiţei Sfântului Arhanghel Mihail.

În iconografie, Arhanghelul Mihail este reprezentat purtând în mână o sabie de foc, semn că el pedepseşte păcatul, nedreptatea şi apără pe cei drepţi. Sfântul Arhanghel Mihail este pomenit în cărţile Vechiului Testament ca fiind prezent mai ales acolo unde Dumnezeu pedepseşte nedreptatea. Din acest motiv Arhanghelul Mihail se arată a fi un înger al dreptăţii Dumnezeieşti.

Sfântul Arhanghel Gavriil. Sfântul Arhanghel Gavriil este cinstit mai ales ca tâlcuitor al voii lui Dumnezeu şi cel care aduce oamenilor veştile cele bune. În limba ebraică, Gavriil înseamnă „bărbat-Dumnezeu”. Numele său conţine concentrat vestea că Dumnezeu Se va face bărbat, că va asuma firea omenească. Vesteşte Sfinţilor Părinţilor Ioachim şi Ana naşterea Maicii Domnului, îi descoperă lui Zaharia naşterea Înaintemergătorului. Păstorilor le arată că li S-a născut Prunc, pe Iosif, logodnicul Mariei, îl întăreşte ca sa nu se îndoiască de nimic, călăuzeşte Sfânta Familie în Egipt şi aduce femeilor mironosiţe vestea Învierii Domnului. Arhanghelul Gavriil este reprezentat în iconografia ortodoxă purtând în mână o floare de crin alb, ca simbol al bucuriei şi binecuvântării. Arhanghelul Gavriil este îngerul bunătăţii şi milostivirii lui Dumnezeu

Sfântul Arhanghel Rafail, al treilea arhanghel, este cinstit ca tămăduitor al neputinţelor omeneşti, călăuzitor tainic al celor ce călătoresc şi ocrotitor al celor căsătoriţi, care trăiesc în frica de Dumnezeu. În limba ebraică, „Rafail”, compus din cuvintele „Rafa” şi „El”, înseamnă „Domnul Vindecătorul” sau „Dumnezeu este Cel care vindecă”.

Sfântul Arhanghel Uriil este luminător al celor întunecaţi şi este cel care pedepseşte, ca reprezentant al mâniei lui Dumnezeu. În limba ebraică, „Uriil” înseamnă „Focul lui Dumnezeu” sau „Lumina lui Dumnezeu”.

Sfântul Arhanghel Salatiil este rugător fierbinte pentru neamul omenesc. În limba ebraică, „Salatiil” însemnează „Mijlocitorul către Dumnezeu”.

Sfântul Arhanghel Iegudiil este slăvitor al lui Dumnezeu şi întăritor al celor ce se nevoiesc la fapte bune. În limba ebraică, „Iegudiil” însemnează „Cel care îl preaslaveşte pe Dumnezeu“.

Sfântul Arhanghel Varahiil este cel care aduce oamenilor darurile şi mângâierile lui Dumnezeu. El închipuie dărnicia şi milostenia lui Dumnezeu. În limba ebraică, „Varahiil” însemnează „Binecuvântarea lui Dumnezeu”.

Sfântul Arhanghel Ieremiil este cel care luminează mintea şi insuflă oamenilor priceperea şi cunoştinţa cea de la Dumnezeu. În limba ebraică, „Ieremiil” însemnează „Înălţarea lui Dumnezeu”. Acest arhanghel este cinstit mai ales ca cel care inspiră gânduri şi cugetări dumnezeieşti, spre a-l înălţa pe om şi a-l apropia mai mult de Dumnezeu.

Praznicul din această zi este şi sărbătoarea Jandarmeriei, care îi are ca ocrotitori pe Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil, motiv pentru care în toate unităţile de jandarmi se se oficiază slujbe religioase. Deviza Jandarmeriei Române – „Lex et ordo“ (lege şi ordine), menţionată pe stema sa, are evidente asemănări cu ceea ce simbolizează Sfinţii Arhangheli – Sfântul Arhanghel Mihail simbolizează „legea“, fiind apărător al dreptăţii şi al adevărului, fiind cum aminteam înger al legii, iar Sfântul Arhanghel Gavriil simbolizează ordinea, pacea şi armonia, siguranţa şi binele comun, rezumate în numirea de înger al harului. Praznicul din această zi este şi sărbătoarea Jandarmeriei, care îi are ca ocrotitori pe Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil, motiv pentru care în toate unităţile de jandarmi se se oficiază slujbe religioase. În unele zone de munte, în care Arhanghelii sunt celebraţi şi ca patroni ai oilor, iar în Bucovina există tradiţia pomenirilor şi praznicelor pentru cei morţi.

Tot în această zi 1.320.00 de români îşi serbează onomastica, dintre care 590.000 femei şi 730.000 bărbaţi. Potrivit statisticilor de stare civilă, majoritatea femeilor, respectiv circa 354.000, poartă numele de Mihaela, iar alte 223.000 – Gabriela, iar dintre bărbaţi, circa 363.000 poartă numele de Mihai, iar 245.000 – Gabriel.

 „O, preaputernicilor voievozi cereşti, care staţi împreună cu toate puterile cereşti aproape de Tronul Preasfintei Treimi, primiţi mulţumirile noastre, pentru tot ajutorul vostru şi al oştirilor voastre cereşti şi vă rugăm ajutaţi-ne să ieşim biruitori din lupta noastră continua împotriva celui viclean şi rău. Alături de glasurile voastre îngereşti Îi cântăm şi noi lui Dumnezeu: Aliluia!”

Pr. prof. MIRCEA BEJENAR

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI