Din casa fraților

Gimnaziu românesc în centrul Cernăuțiului

Interviu cu prof. Ion Ignat, directorul Școlii Medii Generale nr. 29 din Cernăuți
– Domnule director, cu permisiunea Dumneavoastră, v-aș propune să începem discuția noastră cu preistoricul deschiderii, chiar în inima Cernăuțiului a școlii cu limba de predare română, pe care o conduceți.
– Școala noastră este una dintre cele mai tinere din oraș. Istoria ei, putem spune, începe cu înființarea, în 1989, a primei clase cu limba de predare română în incinta Școlii Medii Generale nr. 5, în care învățătoarea Margareta Istrati a adunat 15 elevi. În anul următor, tot în această școală cu limba de predarea ucraineană, a fost deschisă încă o clasă. A început o adevărată campanie pentru crearea în partea centrală a orașului a unei școli pentru copiii de români care locuiau aici.
 

La insistența unor personalități cu autoritate din Societatea pentru Cultură Românească „Mihai Eminescu”, printre care se numărau Grigore Bostan, Vasile Tărâțeanu, Ilie T. Zegrea, Dumitru Covalciuc, Simion Gociu, Alexandrina Cernov, a unui grup de părinți în frunte cu Ștefan Rusu, Mircea Tavarnițchi, în 1991, printr-o hotărâre a Executivului Orășenesc Cernăuți, a fost înființată Școala Medie Generală nr. 29 cu limba de predare română. De dragul adevărului, trebuie să recunoaștem că acest lucru a fost posibil și grație transformărilor social-politice petrecute în Ucraina după destrămarea Uniunii Sovietice. – Deci, scopul principal a fost acela de a da posibilitate copiilor români din perimetrul central al orașului să învețe în limba maternă. Or, pentru aceasta nu fiecare copil al conaționalilor noștri s-ar fi putut deplasa în suburbiile Roșa, Roșa-Stânca, Horecea Urbană, populate compact de români, unde existau asemenea școli. Ba, și mai puțin, numai Școala nr. 10 de la Roșa dădea studii medii. – Da, scopul principal a fost ca copiii de români să poată învăța în limba maternă. Școlile nr. 10, 13, 17 au tradiții frumoase, colective pedagogice bune, dar prin așezarea lor la periferiile orașului nu puteau rezolva această problemă vitală. Așa că, la 1 septembrie 1991, Școala nr. 29 și-a deschis ușile în fața a 170 de elevi, unii transferați de la instituțiile amintite, ba chiar și din câteva localități rurale din apropierea orașului, unde învățământul avea loc în limba ucraineană. – De-a lungul celor 16 ani de activitate, Școala nr. 29 a înregistrat succese frumoase în procesul instructiv-educativ, a deschis calea în viață la mulți tineri și tinere. Ba, și mai mult, dispunând de un corp didactic puternic, ea s-a transformat și într-un recunoscut centru metodico-științific regional. Completați, vă rog, cu câteva exemple afirmațiile noastre. – Într-adevăr, școala noastră se bucură de realizări ce ne fac cinste. Pentru a vorbi despre ele, trebuie să menționăm mai întâi de toate meritele regretatului Mihai Jar, primul director, care, într-o perioadă foarte dificilă a Ucrainei de la începutul anilor ’90 ai secolului trecut, a pus bazele întregului proces instructiv-educativ din școală. Lui i-a revenit tot greul în completarea școlii cu învățători și profesori și claselor cu elevi, în crearea bazei tehnico-materiale necesare. Prin capacitățile sale ca profesor, organizator și mai ales ca Om el rămâne un model pentru noi. Drept recunoștință servește placa memorială dezvelită pe zidul școlii. Astăzi corpul nostru didactic număr 33 de persoane (31 cu studii superioare), dintre care 22 sunt atestate la categoria superioară, 4 – eminenți ai învățământului din Ucraina, 2 deținători ai prestigioaselor premii „O. Popovici” și „Y. Fedkovyci”. Toți participă la cursuri de reciclare, la întruniri metodico-didactice orășenești și regionale, multe din care sunt organizate la baza școlii noastre, unde au posibilitatea să-și demonstreze măiestria pedagogică și totodată să se autoperfecționeze. Mândria noastră sunt absolvenții școlii. În ultimii trei ani numărul acelora care continuă studiile în instituții de învățământ superior a crescut de la 74 la 86 la sută. Ei urmează școli înalte din Ucraina, Republica Moldova, România. Câțiva studiază în Franța., Olanda, Statele Unite ale Americii. – După câte cunoaștem, printr-o hotărâre a Executivului Orășenesc Cernăuți, Școala Medie Generală nr. 29 a fost transformată în Gimnaziul nr. 6. Este, fără doar și poate, o decizie salutabilă. – Printr-o hotărâre a Executivului Orășenesc Cernăuți din 4 aprilie 2007, Școala Medie Generală nr. 29 va fi reorganizată în Gimnaziul nr. 6, cu o școală specializată de categoria I pentru clasele primare, cu limba română de predare. Hotărârea intră în vigoare de la 1 august a.c. În prezent suntem în procesul de pregătire a documentației necesare, a bazei materiale, pentru a trece la un nou statut. – Este pregătit colectivul pedagogic al școlii pentru a face față cerințelor unei asemenea instituții de învățământ? – Parțial, răspunsul reiese din cele menționate mai sus. Totuși, aș vrea să subliniez că procesul de reorganizarea a școlii nu este de o zi-două, ci de o durată mai îndelungată. Practic, nu pornim de la un loc gol, pregătirea de învățământ gimnazial a început încă din 1995, când școala a trecut cu bine o atestare specială în această privință. Ba, și mai mult, acest scop a fost fixat chiar de la deschiderea ei. Care a fost situația după 1995, nu pot spune, deoarece nu lucram aici. Însă din 2001, când am fost numit director aici, noi muncim sistematic în această direcție. În 2003, pentru prima dată am înaintat oficial chestiunea reorganizării Școlii nr. 29 Direcției pentru Învățământ, unde ea a fost, în principiu, aprobată, cu unele observații de rigoare. Iar anul trecut, după un control frontal, profesorii și elevii au demonstrat că suntem apți pentru cerințele trecerii la gimnaziu. Lucru confirmat și în urma câtorva seminarii pedagogice, de rang regional și republican ținute la noi. Iar, de curând, școala noastră a fost inclusă în programa Academiei de Științe Pedagogice din Ucraina ca școală de bază pentru cercetări experimentale în plan didactic. – Ce profil va avea gimnaziul? – E binecunoscut că gimnaziul se deosebește de celelalte instituții de învățământ secundar prin faptul că dă posibilitatea studierii mai profunde de către elevi a acelor obiecte pentru care au mai mult interes, aptitudini reale. Pentru determinarea profilului școlii trebuie să se țină cont de părerea și preferințele părinților, posibilitățile copiilor, nivelul de pregătirea a corpului didactic și baza materială a instituției. Așa că, la 10 mai a.c., am convocat adunarea generală a părinților, cu participarea reprezentanților organelor de învățământ, a profesorilor, în cadrul căreia am făcut o anchetare pentru aflarea preferințelor lor. Am constatat că cele mai preferate sunt disciplinele umaniste: limbile maternă, de stat și străine, istoria și politologia, dreptul. O parte mai mică de părinți a pledat pentru matematică, fizică, informatică, biologie, chimie etc. – Deci, va fi un gimnaziu cu profil umanist. – Aceasta însă nu înseamnă că vor fi neglijate celelalte științe, din ciclul celor exacte. Fiind unica instituție de învățământ secundar cu limba de predare română din zona centrală a Cernăuțiului, noi suntem obligați să dăm cunoștințe profunde și elevilor cu înclinații spre științele exacte. De profesori înzestrați nu ducem lipsă. La dorința părinților și elevilor vor funcționa și cursuri pentru studierea automobilului. Ne gândim și la viitorul absolvenților. În această privință am pregătit proiectele de contract cu instituțiile de învățământ superior din Cernăuți pentru organizarea și ținerea unor cursuri speciale, scopul cărora fiind pregătirea mai temeinică a elevilor în vederea continuării studiilor. – Cum se va completa contingentul de gimnaziști, numai cu băieți și fete din oraș sau și din regiune? – Conform legilor în vigoare, instituțiile de învățământ din Ucraina, de toate nivelurile, nu sunt limitate teritorial la cooptarea elevilor, studenților. Aceasta se referă și la gimnaziul nostru. Prin urmare, va putea fi înscris fiecare doritor. Cu o singură condiție – să aibă pregătirea necesară. – Și încă o chestiune de primă importanță: unde vor fi cazați gimnaziștii veniți din afara orașului? Colegiile pedagogic, sanitar, industrial dispun de cămine speciale. Ce perspective are în această privință Colegiul nr. 6? – Într-adevăr, este o chestiune serioasă. Statutul gimnaziului nostru prevede dreptul la un cămin. Problema căminului a fost pusă în discuție, este de perspectivă. Rezolvarea ei depinde de finanțe, care deocamdată nu sunt. Sperăm ca în 3-4 ani chestiunea căminului să fie rezolvată. – Domnule director Ion Ignat, vă felicităm pe Dumneavoastră personal și colectivul pedagogic pe care îl conduceți cu urcarea pe o treaptă mai înaltă a sistemului de învățământ, dorindu-vă succese și mai frumoase decât cele de care v-ați bucurat până acum. Să fie într-un ceas bun! – Vă mulțumesc.

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI