Vernisaj cu şase priviri

Cu o zi înainte de deschiderea oficială a personalei „Trepte spre lumină” de Dan Hodoroabă la Muzeul de Ştiinţele Naturii, soarele mângâia blând frunzele risipite pe dalele din faţa clădirii. A doua zi se înstăpâniseră ceaţa şi un vânt rece, iar în arborii de la marginea trotuarului sclipeau deja beculeţele colorate pentru Crăciun. În câteva ore, timpul se mutase dintr-un anotimp într-altul, încăruţindu-şi tâmplelele.

Tot astfel, ca fulgerul parcă, a trecut şi viaţa fostei şefe de promoţie la Universitatea din Iaşi, a fostei ucenice a profesorului doctor în psihiatrie Petre Brânzei, a psihologului doctor (doctorat obţinut în Canada, în 1974!) Maria Velescu Hodoroabă, între articolele, studiile şi cărţile pe care le-a semnat, de pe birou, din bibliotecă, din bibliotecile instituţiilor de învăţământ superior, dedicate handicapului mintal al unor copii şi adolescenţi, şi, ascunse în sertar, scrise dincolo de miezul nopţii, versurile, prozele  sale, care aveau să cunoască lumina tiparului abia după pensionare, în anii senioratului liber. Investigaţiile ştiinţifice care instalaseră în fiinţa sa o perpetuă tensiune, comparabilă cu a unui om pe buza prăpastiei, ceruseră un echilibru emoţional, sufletesc – salvator!, pe care, puternică, Maria Velescu Hodoroabă l-a găsit în poezie, în literatură. Volume apărute precipitat şi ilustrate fără excepţie de fiul ei, Dan Hodoroabă, inginer constructor, dar cu o sensibilitate şi o înzestrare, comparabile cu ale mamei, şlefuite în anii de gimnaziu la Liceul de Arte Plastice „Octav Băncilă” din Iaşi. Şi aici funcţionase legea echilibrului, fiul repetând într-un fel soarta mamei. Literatura pentru ea, artele plastice pentru el – violon d’Ingres pentru amândoi!

După expoziţia dedicată malachitului, comoară a ţarilor, la răscrucea celor două rânduri de trepte, pe pereţii de la catul întâi, preţioasa comoară a lui Dan Hodoroabă: 55 de lucrări de  grafică şi pictură. Cu un vernisaj care va rămâne gravat în memorie. Răpite de invitaţia noastră programului lor, cele două reprezentate ale Muzeului – Cristina Iacob şi Anişoara Cimpoeşu, Cristina Iacob şi cu un cuvânt de salut din partea instituţiei, autorul, cu mulţumiri pentru conducerea Muzeului Naţional al Bucovinei, directorului său general, dr. Constantin-Emil Ursu, pentru  artista plastică şi pentru scriitoarea care răspunseseră invitaţiei de a-i prezenta expoziţia, publicul ca atare fiind alcătuit doar din mezina artistului, Alina Lăcătuş.

Pe lângă cele deja spuse, menţionez, în ce mă priveşte, şi valoarea de document a picturilor, „Turnu Roşu”, „Centrul vechi” „Biserica Coconilor”, aşa cum arătau acum câteva decenii, prin anii 80, când Dan Hodoroabă s-a stabilit în Suceava, întemeindu-şi frumoasa familie, cu trei fete, ca în poveşti, elogiul feminităţii meditative şi al respingerii războiului în grafică. Lucia Puşcaşu a vorbit despre linia curată şi sigură a desenului,  despre prezenţa luminii, despre asocierea originală a nudului cu ruga, despre maternităţile sale, despre inspirata utilizare a culorii în grafică, despre unda de umor a unora din desene, observând că pe simeze se află doar o parte din lucrările lui Dan Hodoroabă, celelalte şi cele care vor veni aşteptând alte expoziţii şi un promis album.

Cum Alina Lăcătuş a filmat integral evenimentul, iată că din vremea vitregă a pandemiei şi a restricţiilor care s-au năpustit în primul rând asupra vernisajelor şi a lansărilor şi saloanelor de carte, a spectacolelor de teatru, a comemorărilor culturale, rămâne de acum şi micuţul martor al profesionalismului care se respectă indiferent de împrejurări, Dan Hodoroabă, invitatele şi reprezentantele Muzeului de Ştiinţe Naturale Suceava interpretându-şi partiturile cu sinceritate şi plăcere. Şi cu nădejdea în vremuri mai bune pentru artişti, pentru scriitori şi pentru iubitorii de artă şi de literatură.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: