Nu se ştie dacă drumul Paşcani – Siret va fi autostradă şi nici care este sursa de finanţare a investiţiei

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, arată într-un răspuns către deputatul PNL de Suceava Ioan Balan că în ceea ce priveşte drumul de mare viteză Paşcani – Suceava nu s-a stabilit dacă va fi proiectat la profil de autostradă sau drum expres şi nici care este sursa de finanţare a investiţiei, contrazicându-l astfel pe premierul Florin Cîţu, care declara, recent, la Gura Humorului, că este sigur că acest tronson va fi proiectat la nivel de autostradă şi că va fi chiar primul tronson finalizat al autostrăzii A 7.

În răspunsul către deputatul Ioan Balan, ministrul Cătălin Drulă spune că proiectul Ploieşti – Paşcani – Suceava – Siret reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră din România, fiind cuprins atât în cadrul Master Planului  General de Transport al României, cât şi în cadrul Planului investiţional pentru Dezvoltarea infrastructurii de Transport pentru perioada 2020-2030.

„Proiectul de investiţii Ploieşti – Bacău – Paşcani – Suceava – Siret a fost prevăzut în Master Planul General de Transport al României (MPGT) la profit de drum expres. Conform MPGT, soluţia tehnică de legătură rutieră dintre două localităţi poate fi schimbată printr-o fundamentare justificată de o analiză de detaliu la nivelul unui studiu de fezabilitate, dacă au fost identificate schimbări majore socio-economice în aria de influenţă a legăturii rutiere sau modificări majore ale MZA-ului (volum de trafic – media zilnică anuală). Proiectul Ploieşti – Bacău – Paşcani – Suceava – Siret aparţine reţelei rutiere primare din Planul investiţional însemnând proiecte de autostradă şi drum expres. Astfel, în urma studiilor de fezabilitate şi a analizelor de trafic se va identifica soluţia tehnică optimă pentru toate sectoarele proiectului” arată ministrul.

El aminteşte că, în septembrie 2019, CNAIR SA a semnat contractele de prestări servicii pentru „Elaborare Studiu de Fezabilitate; Proiect Tehnic de Execuţie pentru obiectivul  Drum Expres Paşcani – Suceava” şi „Elaborare Studiu de Fezabilitate şi Proiect Tehnic de Execuţie pentru obiectivul Drum Expres Suceava – Siret” cu prestatorul Asocierea Search Corporation SRL – Egis Romania SA – Egis International SAS, iar în conformitate cu prevederile contractuale, prestatorul va efectua documentaţia Analiza Multicriterială de Traseu pentru obiectivele de investiţii „Drum Expres Paşcani – Suceava”; „Drum Expres Suceava – Siret”.

Documentaţie  în două etape

Potrivit ministrului, aceasta documentaţie se va realiza în două etape, respectiv etapa 1 în care se evaluează o serie de opţiuni şi combinaţii de variante/alternative în Analiza Multicriterială (AMC 1), folosind criterii tehnologice, financiare, sociale şi de mediu derivate din obiectivele specifice ale proiectului, iar în etapa 2 se efectuează tot o Analiză Multicriterială (AMC 2), orientată pe variantele/alternativele selectate în etapa 1 şi variantele tehnologice posibile ale acestora, cu precizarea că AMC 2 include, ca principal criteriu, analiza cost-beneficiu, precum şi alte criterii care nu sunt considerate punct de vedere conceptual în etapa 1.

„Ulterior finalizării documentaţiei Analizei Multicriteriale de Traseu ( Etapa 1+ Etapa 2), se va determina/definitiva profilul transversal/tipul de drum ce se va proiecta (drum de clasă tehnică II , respectiv Drum Expres, sau drum de clasă tehnică I, respectiv Autostradă)” arată ministrul.

Lista de proiecte încă nu a fost definitivată

În ceea ce priveşte posibilitatea finanţării acestui tronson prin PNRR, Cătălin Drulă spune că la acest moment PNRR  şi lista de proiecte ce vor fi finanţate prin acesta nu a fost definitivată, încă fiind în curs de negociere şi că nu se poate discuta de o listă finală de proiecte.

„PNRR este supus unor reguli de evaluare stricte de către Comisia Europeană, ce includ concordanţa intervenţiilor planificate cu recomandările specifice de ţară din cadrul Semestrului  European, contribuţia măsurilor, respectiv a intervenţiilor la tranziţia verde şi digitală, impactul economic şi social asupra statului membru, potenţialul de creştere economică şi crearea de locuri de muncă, rezonabilitatea  costurilor  şi a bugetului, guvernanţa internă a planului naţional” adaugă Cătălin Drulă.

El subliniază că în ceea ce priveşte infrastructura de transport, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va promova spre finanţare, fie din PNRR, fie din viitorul Program Operaţional de Transport 2021-2027, toate proiectele mari de infrastructură care îndeplinesc criteriile de finanţare specifice celor două instrumente.

Reamintim că în luna mai, aflat la Gura Humorului, premierul Florin Cîţu a spus că a fost stabilit traseul pentru întregul drum de mare viteză, iar studiile de fezabilitate pentru tronsonul Paşcani – Suceava – Siret ar urma să fie finalizate până la sfârşitul acestui an.

Cîţu a precizat că a înţeles de la consultanţi că acest tronson Paşcani – Siret va fi construit tot ca autostradă, şi nu drum expres.

În ceea ce priveşte finanţarea, aceasta va fi asigurată din fonduri europene, în timp ce pentru tronsoanele Ploieşti – Paşcani va fi prin PNRR.

El a mai declarat că lucrările pentru tronsonul Paşcani – Suceava – Siret ar urma să se încheie în 2026.

„Până în 2026. Vorbesc pentru Paşcani – Siret, pentru că va fi mai repede” a spus Cîţu la vremea respectivă. (N.B.)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: