O chestiune de stil

În ultimele săptămâni, la fel cum de mulţi ani se întâmplă, cotidianul „Crai nou” a avut într-un stagiu de practică studenţi de la Litere şi Comunicare (USV). Printre altele, în calitate de tutore de practică, am pus în discuţie stilurile funcţionale ale limbii române – trăsăturile lor generale, pe de-o parte, iar pe de alta stilul publicistic şi relaţiile sale cu celelalte: beletristic, ştiinţific, oficial (juridico-administrativ), familiar. Semnalând bunăoară că adesea ziariştii cad pradă fie stilului oficial (inclusiv riscând un discurs subiectiv-oficios), fie celui colocvial (familiar), relatând… cum le vine la gură, poate din ideea (oarecum de manual) că se adresează unui public care să priceapă fără eforturi ceea ce i se transmite. Iar în contextul în care am aflat că studenţii respectivi sunt doar consumatori sporadici de presă (mai ales de presă online, gratuită, foarte adesea răsmediată de postacii – naivi sau cu simbrie, după caz – ai reţelelor de socializare), am… coborât şi spre stilul reţelelor. Ipoteza mea a fost că, aşa cum (sub)stilul publicitar se înrâureşte cumva din cel publicistic (în cel publicitar, de ex., se spune „SUPER ofertă” pentru ca potenţialului client să-i intre bine în cap că e vorba de o superofertă de nerezistat), cam tot aşa, din stilul familiar, a devenit realitate concretă (sub?)stilul de reţea (inclusiv cu abrevieri surprinzătoare, contribuţii multilingvistice şi pseudomultilingvistice, până şi cu creativitate lingvistică dusă la extrem etc.). E doar o ipoteză, într-o chestiune de stil, pe care studenţii au primit-o ca atare.

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI