Politica granițelor – una europeană

– Interviu cu domnul chestor VASILE MOȚOC, adjunct al șefului Inspectoratului General al Poliției de Frontieră din România –
– După aderarea României la Comunitatea Europeană, poliției de frontiră din țara noastră i-au revenit sarcini deosebit de importante, dat fiind faptul că la noi se află o bună parte din granița de est a Uniunii. După cum este consemnat în calendar, astăzi se sărbătorește ZIUA POLIȚIEI DE FRONTIERĂ. Vă rog să marcați acest eveniment printr-un scurt bilanț al activi-tății lucrătorilor dumneavostră în primul semestru al acestui an, referindu-vă și la obiectivele urmărite de acestă structură. – Pentru Poliția de Frontieră, primul semestru al anului 2007 a marcat începutul executării misiunilor la frontiera externă a Uniunii Europene pentru susținerea obiectivului fundamental al Uniunii în domeniul Justiției și Afacerilor Interne, acela de a „menține și dezvolta Uniunea ca o zonă de libertate, securitate și justiție, în care libera circulație a persoanelor este asigurată în conformitate cu măsurile adecvate privind controalele frontierelor externe, azilul, prevenirea migrației ilegale, prevenirea și combaterea criminalității de orice fel, în special a celei organizate transfrontaliere”.
 

Aplicarea reglementărilor Uniunii Europene cu incidență la frontieră, valorificarea oportunităților oferite de cele patru filtre ale sistemului integrat de securizare, cu accent pe dezvoltarea cooperării în plan intern și extern și nu în ultimul rând pregătirea personalului, au constituit principalele obiective în această perioadă. Putem afirma că, în semestrul I al anului 2007, activitatea Poliției de Frontieră Române s-a desfășurat în interesul persoanei, al comunității și în sprijinul instituțiilor statului, respectând prevederile legale. – Aveți o situație concretă a ceea ce se întâmplă la punctele de trecere a frontierei din țară. Se poate vorbi de o creștere a traficului de persoane în ultima perioadă de timp ? – Valorile de trafic înregistrate în punctele de control trecere frontieră, în perioada 01.01.2007 – 30.06.2007, au fost de 14.921.083 treceri persoane (8.964.134 treceri cetățeni români și 5.956.349 treceri cetățeni străini) și 4.529.706 mijloace de transport. Față de perioada similară a anului trecut, s-a înregis-trat o creștere cu aproximativ 21% a traficului transfrontalier. – Bănuim că nu toți cei ce au ieșit sau intrat în țară au fost în deplină legalitate… _ În perioada de referință, polițiștii de frontieră au constatat 5.019 infracțiuni săvârșite în zona de competență. Totodată, în materie de constatare și sancționare a faptelor contravenționale, au fost luate măsuri legale împotriva unui număr de 10.169 persoane (8.867 români și 1.302 străini), cu amenzi contra-venționale în valoare de aproximativ 477.269 lei, de aproximativ trei ori mai puțin comparativ cu perioada similară a anului precedent, când au fost aplicate sancțiuni contravenționale unui număr de 32.340 persoane. – Ce ne puteți spune despre combaterea migrației ilegale și a traficului de carne vie, infracțiuni des întâlnite în țara noastră? Dar despre alte infracționalități transfrontaliere, cum ar fi furtul de autoturisme, traficul de armamanet, droguri etc.? – Pe linia combaterii migrației ilegale, au fost descoperite și anihilate 164 grupuri de migranți, în care au fost implicați 64 traficanți și 470 migranți. Totodată, au fost depistate 24 călăuze – toți cetățeni români – față de 50, în aceeași perioadă a anului trecut, cu sprijinul cărora diverse persoane încercau să treacă ilegal frontiera de stat a României. Față de aceeași perioadă a anului trecut, când au fost descoperite 131 grupuri de migranți, se constată o creștere ușoară a fenomenului. Pe linia traficului de carne vie, au fost depistate, în perioada de referință, 82 de cazuri de trafic de ființe umane, dintre care 17 grupuri organizate în care au fost identificați 146 traficanți și 181 victime, astfel – 43 cazuri de exploatare sexuală, 29 cazuri de exploatare prin muncă, 10 cazuri de exploatare pentru cerșetorie. Față de perioada similară a anului trecut, când au fost înregistrate 61 cazuri de trafic de persoane, se constată o tendință crescătoare în acest domeniu. În ceea ce privește traficul de droguri, in perioada 01.01.2007 – 30.06.2007, a fost descoperită cantitatea de 57,812 kg droguri, fiind întocmite dosare penale față de 33 persoane. În aceeași perioadă analizată, au fost descoperite în punctele de trecere a frontierei 73 autoturisme de lux furate din străinătate, comparativ cu 31 autoturisme furate și identificate în perioada similară din 2006. Referitor la traficul cu armament si muniție, au fost descoperite 43 arme, 19.660 cartușe, în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, cand au fost depistate 7 arme și 349 cartușe, 1 grenadă și 2.250 kg explozibil, observându-se o creștere semnificativă a descoperirilor pe acest segment. Rămânând în sfera datelor, aș vrea să mai consemnați că, în cursul perioadei specificate a acestui an, au fost descoperite și reținute în vederea confiscării, 5,9 kg. metale pretioase, 74.960 euro și 233.870 $ nedeclarați, precum și 231 obiecte aparținând Patrimoniului National Cultural. Traficul ilegal cu țigări a luat o amploare deosebită în ultimii ani la frontierele Romaniei – în special pe frontiera externă a UE (cea cu Ucraina și R. Moldova). Astfel, anul acesta, polițiștii de frontieră au reținut în vederea confiscării 4.474.819 pachete țigări cu o valoare aproximativă de 15.942.012 lei, observându-se o dublare a cantitații de țigări confiscate, fată de aceeași perioadă din 2006. În primul semestru al anului 2007, la frontierele Romaniei, s-au descoperit și reținut în vederea confiscării, peste 2.6 milioane de bunuri contrafăcute purtând mărci internaționale protejate (îmbrăcăminte, încalțăminte, cosmetice, unități optice de stocare, piese auto, țigări și băuturi alcoolice). Valoarea aproximativă a bunurilor respective este de 101.458.916 lei. – Înseamnă că ați avut de lucru mult cu infractorii! Dar personalul propriu, mai ales că se mai vorbește de corupție la frontieră, nu v-a creat probleme? – În perioada 01.01 – 30.06.2007, la nivelul P.F.R., pe linia prevenirii actelor de corupție au fost realizate 477 activități de sprijin, îndrumare și control, în care s-au aflat in atenția organelor proprii de cercetare 6 polițiști de frontieră. Totodată, au fost transmise DGA 49 sesizări prin care au fost semnalate posibile acte de corupție săvârșite de 42 polițiști de frontieră. În urma desistării polițiștilor de frontieră, au fost efectuate 25 sesizări către D.G.A care a realizat flagrantul față de 25 persoane, ce intenționau să ofere mită. – Care a fost cel mai răsunător caz din ultimii ani rezolvat de Poliția de Frontieră Română? – În luna septembrie 2005, la nivelul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră a fost inițiată, în cooperare cu structura specializată din Serviciul de Informații Externe, o investigație complexă privind o rețea transfrontalieră de trafic de droguri (opium și heroină), condusă și coordonată de un cetățean iranian. Acesta coordona, chiar din România, o amplă filieră internațională care acționa pe teritoriul mai multor state din Europa, Asia și America (Olanda, Germania, Marea Britanie, Turcia, Afganistan, Iran, Canada, SUA). Dată fiind amploarea rețelei, operațiunea a fost extinsă, fiind instrumentată în cooperare, de către: Drug Enforcement Administration (DEA) – Biroul Atena, sub directa supraveghere a reprezentantului procurorului general al SUA, Poliția Națională Olandeză, SOCA (Serious Organised Crime Agency – Agenția pentru Combaterea Crimei Organizate Majore) – Marea Britanie, Poliția Națională Germană, Poliția Națională Turcă, Serviciul de Informații Externe – România, IGPFR – MIRA și un procuror DIICOT de la Parchet General. Cooperarea între toate aceste instituții, pe marginea acestui caz, a început în luna noiembrie 2005, când s-a constatat că toate instituțiile sus- menționate instrumentează fragmente ale acestei operațiuni, fiecare, pe domenii specifice. Elementul de legătură al tuturor îl reprezenta cetățeanul iranian HOSSEIN KARIMI, liderul absolut al rețelei de traficanți de heroină. Traficantul a fost arestat, in luna martie a acestui an, în Austria. De asemenea, în baza schimburilor de informații permanente, au fost confiscate peste 200 kg heroină și arestați zeci de membri importanți ai rețelei internaționale de producere și distribuție de heroină. În cursul lunii mai 2007, Birourile Drug Enforcement Administration (DEA) din Washington și Atena, coordonate de asistentul procurorului general al SUA, au solicitat sprijinul ofițerilor Seviciului de Combatere a Traficului cu Substanțe Interzise din DCIT-IGPF și procurorilor DIICOT, în vederea depistării a două persoane pe numele cărora fuseseră emise mandate de arestare pentru săvârșirea unor fapte de terorism și despre care se dețineau informații că se vor afla pe teritoriul României, în perioada imediat următoare. Sub coordonarea procurorilor DIICOT, polițiștii de frontieră au demarat acțiuni specifice, în urma cărora au fost identificați, în București, cetățeanul spaniol, de origine chiliană, Luis Felipe Moreno Godoy, în vârstă de 59 ani, și cetățeanul polonez, de origine palestiniană, Al Ghazi Tareq Mousa, în vârstă de 61 ani. Activitățile au fost coordonate de autoritățile americane, care au declanșat, în ziua de 07.06.2007, o acțiune la nivel internațional de reținere a unor persoane suspectate de terorism. După reținerea, în Spania, a cetățeanului argentinian de origine irakiană, Monzer Al Kassar, capul rețelei de terorism din care faceau parte și cele două persoane reținute pe teritoriul României, în jurul orei 22.00, polițiștii de frontieră au declanșat, în forță, două acțiuni simultane, în două locații diferite din București, în urma cărora au fost reținuți cei doi bărbați. Cei doi străini au fost prezentați procurorilor din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel București, fiind reținuți, inițial, pentru 24 de ore. Conform autorităților americane, pe numele celor doi erau emise mandate de arestare pentru comiterea infracțiunilor de asociere în vederea furnizării de resurse unei organizații teroriste, spălare de bani, asociere în vederea obținerii și folosirii de rachete antiaeriene și asociere în vederea uciderii unor cetățeni ai Statelor Unite ale Americii și fuseseră condamnati la detenție pe viață. Fiind vorba de exemple, aș mai aminti, fără să intru în amănunte, că prima brățară dacică sustrasă din situl arheologic Sarmisegetusa a fost recuperată, pe teritoriul României, de la un cunoscut ins al lumii interlope, de către polițiști de frontieră și procurori DIICOT. – Ce perspective are, domnule chestor, poliția de frontieră? – Calitatea României de stat membru al Uniunii Europene de la 01.01.2007 deschide o nouă etapă și anume implementarea la nivelul Poliției de Frontieră Române a practicilor din statele membre Schengen. PFR își va reorienta competențele în principal pentru supravegherea și controlul frontierelor și va cerceta în condițiile legii următoarele fapte: intrarea sau ieșirea în/din țară prin trecerea ilegală a frontierei; racolarea, îndrumarea sau călăuzirea persoanelor în scopul trecerii frauduloase a frontierei de stat, precum și cele referitoare la organizarea acestor activități; folosirea documentelor false și falsificate; asocierea sau inițierea constituirii unei asocieri în scopul săvârșirii unor infracțiuni referitoare la frontiera de stat; protecția mediului în zona de competență; problematica privind infracționalitatea din domeniul traficului de droguri și precursori, traficul de persoane, cele referitoare la braconajul piscicol și cinegetic, la dreptul de proprietate intelectuală, la traficul cu arme, muniții și substanțe interzise, contrabandă, mașini furate, terorism, piraterie, tentativa la aceste infracțiuni și alte infracțiuni care sunt reglementate prin legi speciale date în competența Poliției de Frontieră Române. Obiectivele pe termen scurt și lung ale poliției de frontieră sunt foarte multe. Nu voi insista asupra lor, pentru că nici spațiul tipografic nu v-ar permite să le înșiruiți. Precizez doar că această structură va continua să fie modernizată, iar îndeplinirea în continuare a măsurilor prevăzute în actele normative ale U.E., a Planului de Acțiune Schengen și a prevederilor din alte documente prin care se reglementează activitatea la frontieră va sta mereu în atenția noastră. – Domnule Moțoc, ați lucrat, în calitate de comandant, la Direcția Poliției de Frontieră Rădăuți. Cunoașteți bine această zonă și problemele cu care se confrută lucrătorii de aici, unde, în ultima perioadă de timp, s-au înregistrat o serie de nereguli. Reclamații reciproce, demisii, destituiri. Într-un cuvânt, s-a încălcat legea. Cum vedeți rezolvată acestă situație? – Nu vreau ca Ziua Poliției de Frontieră să fie umbrită de ase-menea aspecte. Din păcate, mai există și cazuri de acest gen, pe care eu le consider izolate. Eu sunt convins că și aici, în virtutea respectului legii și a respectului reciproc, se vor găsi canalele necesare de comunicare mai eficientă cu personalul și de soluționare a unor probleme care se mai ivesc. Spun acest lucru în contextul în care Poliția de Frontieră Rădăuți are atribuții deosebit de importante pentru securizarea frontierei de est a Uniunii Europene și combaterea infracțiunilor transfrontaliere. De aceea, conducerea Direcției și a Inspectoratului trebuie să găsească oamenii potriviți, care să gestioneze resursele umane și logistice de care dispun pentru respectarea strictă a legii. – În încheierea discuției noastre, ce ați vrea să transmiteți polițiștilor de frontieră de ziua lor? – Pentru toți colegii mei, familiilor lor și colaboratorilor noștri, am cele mai alese urări de sănătate. Le mulțumesc pentru tot ceea ce fac, îi felicit și le urez succes pentru a deveni cu adevărat polițiști europeni, care să satisfacă cerințele unui popor european, așa cum este cel român. – Vă mulțumesc domnule chestor pentru această discuție! Interviu consemnat de MIRCEA SFICHI

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: