Muzeul Ieslei Sfinte la Betleem 

„[…] s-a născut Hristos în frig, /În ieslea cea săracă, /

Cum boul peste el sufla, /Căldură că să-i facă.” (George Coşbuc)

Betleem (Bethlehem în limba evrit şi în limba arabă, Viflaim în vechile colinde româneşti) una din cele mai vechi aşezări umane din Ţara sfântă, este atestată arheologic încă din epoca bronzului. Îşi continuă existenţa în epocile elenistică şi romană, culminând cu cel mai minunat eveniment al Creştinătăţii, naşterea pruncului Iisus. Vechile populaţii semitice i-au dat şi numele, Bethlehem, însemnând casa pâinii. Dar dincolo de semnificaţia materială, Bet este a doua literă a celui mai vechi alfabet cunoscut, prima fiind Alef, cele două litere formând de fapt denumirea de alfabet. Acestea au fost transmise până astăzi în toate limbile indo-europene.

Datorită vremurilor tulburi şi a persecuţiei creştinilor, abia după recunoaşterea Creştinismului ca religie oficială (anul 313) de către împăratul Constantin cel Mare, mama sa, împărăteasa Elena, ajunge la Betleem şi descoperă Peştera Naşterii. Pe acel loc va înălţa prima biserică, cuprinzând ieslea şi locul naşterii. Alături de musulmani şi de evrei, în oraş exista deja o comunitate creştină, care se va dezvolta. În secolele următoare, şi mai ales în epoca cruciaţilor, bisericuţei iniţiale i se vor adăuga alte lăcaşuri sfinte, luând fiinţă un adevărat complex, Catedrala Naşterii Domnului, rămasă aproape neschimbată până în zilele noastre.

Alte locuri sfinte amintind de Iisus pruncul sunt Peştera laptelui, unde Maria a alăptat copilul, satul păstorilor, de unde proveneau cei care păzeau vitele şi care au fost anunţaţi la Câmpul păstorilor, de un înger, să vină că s-a născut Iisus Mântuitorul.

La Betleem au început curând să ia fiinţă tot mai multe comunităţi creştine, cu monumente şi biserici proprii. În apropiere de Catedrala Naşterii se află Mănăstirea salesiană, aparţinând călugărilor ordinului Sfântului François de Sales, episcop în Geneva la 1602. Aceştia au dezvoltat în secolul 19 o mare activitate socială, nu numai religioasă, ocupându-se cu dragoste şi credinţă de copiii orfani şi de nevoiaşi, creând un orfelinat, construind o şcoală şi ateliere artizanale, ca să învețe meserii. Nu este de mirare că datorită activităţilor lor, ordinul salesian a fost ales să găzduiască primul muzeu din lume dedicat Ieslei Sfinte, Muzeul Internaţional al Naşterii Domnului (International Nativity Museum).

Miracolul Naşterii Mântuitorului, reprezentat în biserici cu ocazia Crăciunului, în special în lumea catolică, este o adevărată scenă (uneori cu reprezentări teatrale), cu sculpturi simbolizând personajele biblice: Sfânta Familie, cei trei magi, păstorii cu animalele lor, îngerii şi steaua călăuzitoare. Această tradiţie a fost adoptată de numeroase familii catolice, care realizează scena Naşterii în miniatură în propriile case, de Crăciun.

Muzeul Internaţional al Naşterii cuprinde o colecţie impresionantă de scene ale Naşterii, dintre care peste 200 sunt expuse, iar restul, un număr şi mai mare de statuete şi picturi, se află în depozite. Acestea au fost primite de la nenumărate comunităţi catolice din întreaga lume şi sunt reprezentative culturii acestora prin costumaţie şi stil artistic. Materialele din care au fost realizate sunt variate – lemn de diferite esenţe, argint, aur, sticlă, pănuş de păpuşoi, ţesături, piele, ceramică – de la cele mai simple la cele mai preţioase.

Exponatele sunt atât mici figurine modeste, cât şi adevărate opere de artă, minuţios create şi decorate. Cine are ocazia fericită să viziteze acest muzeu va putea admira figurinele create în Italia, uneori de artişti consacraţi, sculpturi de abanos din Nigeria, figurine cu poncho tradiţional din Peru, cu o lamă alături de măgăruş, cele poleite cu aur din Mexic, sculpturi din lemn de două culori din Kenia, figurine de argint din Brazilia sau cele acoperite cu sidef, făcute chiar în Betleem. Cu toate acestea, impresionează figurinele din pănuşi de păpuşoi, boabe şi seminţe din Africa.

Toate, indiferent de modul de prezentare, împărtăşesc evlavia şi dragostea cu care au fost realizate. Aceste mici minuni dau viaţă sălilor austere, creând o atmosferă caldă şi emoţionantă privitorului. Ţelul organizatorilor este de a susţine pacea şi înţelegerea între popoare, folosind un simbol sfânt comun, Naşterea lui Iisus Hristos. Muzeul este patronat de Autoritatea palestiniană, guvernul italian şi UNESCO. Însă tot venitul provenit de la muzeu este folosit pentru activităţile sociale promovate de Ordinul salesian.

În cadrul frumoaselor obiceiuri de iarnă din România se evidenţiază colindatul cu steaua şi vicleiul (denumire provenind de la Betleem), o cutie de lemn pictată, în care se aflau nouă figurine simbolizând personajele scenei biblice, Naşterea Domnului. Acestea se folosesc ca un mic teatru portabil, înfăţişând mici scenete, atât religioase, cât şi vesele. Cercetările noastre de teren au întâlnit acest obicei în jurul oraşului Bibeşti, Gorj, achiziţionând pentru Muzeul Satului, în 1970, două viclee confecţionate de un crucer (meşter de icoane) din Săuleşti–Gorj. Datina se întâlneşte încă în Oltenia, în judeţele Dolj, Mehedinţi şi Gorj, devenind un veritabil teatru popular. Aveţi mai jos un link către un video demonstrativ: cum se joacă Vicleiul. (2017 – https://www.youtube.com/watch?v=yhYkuOC1q-0&ab_channel=AndronacheSorin)

Este impresionant că indiferent de distanţe sau origini, aspectele comune ale vieţii spirituale reies neîndoielnic şi arată o dorinţă comună către unire spirituală.

OANA NICULINA SOARE

VALENTINA VESELOVSCHI-BUŞILĂ

Print Friendly, PDF & Email

Comentariul dvs.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: