Şcoala Gimnazială “George Voevidca” la final de proiect Erasmus+

„Erdkinder – Montessori pentru adolescenţi” în Polonia

În perioada 14-18 mai 2019, la Montessori Middle School din Varşovia, Polonia, a avut loc ultima mobilitate a participanţilor din cadrul proiectului „Erdkinder – Montessori for adolescents“, realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus+, acţiunea KA2 – parteneriate strategice în domeniul şcolar, cu numărul de referinţă 2017-1-PL01-KA219-038429_5, proiect care s-a desfăşurat pe o perioadă de doi ani, până în august 2019.

Partenerii de proiect sunt: CDBWMS Children’s House Sp. z o. o. (Ltd.), Varşovia, Polonia; Montessori-Initiative Viena, Austria; Şcoala Gimnazială „George Voevidca” Câmpulung Moldovenesc, România; Mesleki Teknik Ortaögretim, Nevţehir, Turcia; Platon M.E.P.E., Ganochora, Grecia, şi Gymnázium Duhovka s.r.o., Praga, Republica Cehă. Dintre acestea, şcolile din Polonia, Austria şi Cehia funcţionează conform principiilor pedagogiei Montessori, iar şcolile din România, Grecia şi Turcia funcţionează conform sistemului naţional de educaţie.

Maria Montessori a fost unul dintre marii pedagogi ai istoriei, o adevărată mamă pentru toţi copiii pe care s-a străduit să îi educe, o persoană care a înfruntat toate prejudecăţile vremii. Toate aceste trei afirmaţii sunt adevărate atunci când ne gândim la Maria Montessori şi, totodată, atunci când îi elogiem pe cei care s-au străduit să îmbunătăţească sistemul educativ şi să obţină rezultatele potrivite pentru ca toţi copiii de mâine să devină nu doar instruiţi într-o ştiinţă sau alta, ci să fie cu adevărat oameni.

În 1904, ca lector la Şcoala Pedagogică a Universităţii din Roma, Maria Montessori le-a spus studenţilor: „Subiectul studiilor noastre este umanitatea; scopul nostru este de a deveni profesori. Ei bine, ceea ce defineşte un profesor este iubirea pentru copil; iar această iubire transformă datoria socială a educatorului în conştiinţa mai înaltă a unei misiuni.”

În şcolile din Varşovia pe care le-am vizitat şi în care se predă după metoda Montessori, copiii sunt percepuţi ca ceea ce sunt de fapt, li se creează un mediu propice dezvoltării potenţialului lor spiritual, emoţional, fizic şi intelectual, ca membri ai unei familii, ai comunităţii.

Prima zi a mobilităţii a debutat cu o vizită de observare la Erdkinder Middle School, unde învaţă copii cu vârsta cuprinsă între 11-15 ani. Mediul şcolar este complex, se utilizează materiale şi metode de lucru Montessori în procesul de predare, acţiunile cadrelor didactice adresate elevilor se fac folosind tehnici de studiu activ în conformitate cu filosofia Erdkinder. În predarea lecţiilor se folosesc abordări multi- şi interdisciplinare, schimburi de cunoştinţe şi schimburi de experienţă în dimensiunea practică de organizare a clasei şcolare, cu numeroase elemente Montessori. Elevii mai mari îşi verifică şi aprofundează cunoştinţele ajutându-i pe cei mici, iar aceştia din urmă învaţă direct de la colegii mai mari, supravegheaţi fiind, îşi conduc singuri activitatea, îşi organizează singuri viaţa, în mod progresiv, devenind din ce în ce mai conştienţi de propriile puteri. Activitatea a continuat cu prezentarea platformei eTwinning a proiectului de către domnul profesor Sebastian Orlowski, a modului de completare a platformei Mobility Tool şi modului de completare a raportului final de către toţi partenerii.

A doua zi a început cu vizitarea şcolii Montessori Elementary School, unde învaţă copii cu vârsta cuprinsă între 6-10 ani. Mediul în care cresc copiii este unul foarte atent organizat, dotat cu materiale specifice care au un scop bine definit, prin urmare un ecou puternic în dezvoltarea emoţională, intelectuală, fizică şi socială a copilului. Amenajarea sălii de clasă şi a anexelor (bucătărie, toalete, curte) este în perfectă concordanţă cu specificul vârstei copiilor şi cu tendinţele lor umane înnăscute. Datorită acestui mediu, copiii descoperă scrisul şi cititul, deduc teoreme, reguli de ortografie etc. Conform principiilor Montessori, importante sunt atât finalităţile, informaţiile învăţate, cât, mai ales, modul în care copiii ajung să le şi însuşească. Printre lucrurile pe care le exersează copiii se numără foarte multe activităţi practice, necesare desfăşurării vieţii de zi cu zi.

A doua parte a programului a continuat cu un workshop despre Educaţia Montessori prin prezentare power-point, discuţii şi schimburi de idei referitoare la metodele de predare şi materialele folosite la clasă.

A treia zi de mobilitate a continuat cu o vizită de observare la Casa dei Bambini, unde sunt copii cu vârsta cuprinsă între 2 – 5 ani. Rutina unei clase Montessori este foarte bine cunoscută de copii, fiecare lucru are locul lui, fiecare activitate are timpul său. Copiii se simt în clasa Montessori ca într-o casă, fapt ce le permite să lucreze singuri şi cu minimă implicare din partea adulţilor timp de trei ore în programul de dimineaţă. Ei sunt capabili să aleagă singuri materialele cu care vor să lucreze, dacă doresc să îi observe pe ceilalţi copii, dacă doresc să se alăture şi să lucreze împreună cu alţi copii, dacă vor ca pur şi simplu să ia o pauză după o perioadă de concentrare. Educatoarea ghidează şi urmăreşte tot acest proces, asemenea unui dirijor invizibil, rezultatul fiind imaginea unei clase de 10-15 de copii cu vârste variate lucrând în linişte, folosind voce de interior, mişcându-se liber, graţios şi siguri prin clasă, fiecare în ritmul său.

În a doua parte a zilei de miercuri, 16 mai 2019, a avut loc un concert de pian al elevilor de la Elementary and Middle School Montessori la care au participat şi numeroşi părinţi.

A patra zi a început cu o vizită de documentare la Zelazowa Wola, la casa memorială Frederic Chopin, împreună cu un grup de 25 de elevi de la şcolile vizitate. Elevii mai mari s-au documentat în vederea întocmirii portofoliilor.

Ultima zi de mobilitate a fost dedicată discuţiilor despre educaţia de tip Montessori, despre materialele Montessori care conţin în structura lor ceea ce se numeşte „controlul erorii”, copilul dându-şi seama singur dacă a lucrat sau nu corect cu materialul. Astfel copilul se poate corecta singur, fără a mai depinde de un adult. Încrederea în sine şi capacitatea de a lua decizii cresc, învăţând în acelaşi timp un lucru foarte important, şi anume că greşelile fac parte din procesul normal al învăţării.

Prin derularea acestui proiect, Şcoala Gimnazială “George Voevidca” şi-a propus să introducă în curriculum elemente din pedagogia metodei Montessori prin selectarea acelor elemente care ar aduce noul în tradiţional, care să-l ajute pe copil să găsească plăcere în actul de a învăţa.

La final de proiect se poate concluziona că această finanţare a contribuit la un real schimb de experienţă în domeniul Erdkinder – Montessori, stabilindu-se astfel cooperarea între şcoli la nivel european şi valorificarea elementelor tipice metodei concepute de Maria Montessori pentru elevii de vârste diferite. Creşterea calitativă a procesului instructiv-educativ prin perfecţionarea cadrelor didactice, introducerea unor metode şi procedee didactice inovatoare, implementarea unor noi discipline opţionale centrate pe problemele emoţionale ale elevilor, precum şi implementarea unor proiecte educaţionale în scopul motivării elevilor pentru activitatea de învăţare şi dobândirea randamentului şcolar, reprezintă un plus de valoare europeană adăugată şcolii noastre.

Prof. LĂCRĂMIOARA BĂCANU

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: