„Tigrul din oraşul nostru”

În cadrul conferinţei de presă premergătoare avanpremierei producţiei Teatrului Municipal „Matei Vişniec” din Suceava, „Tigrul din oraşul nostru”, s-a vorbit despre teatru, despre contemporaneitate, despre viziuni, riscuri şi asumări. Gazdele Carmen Veronica Steiciuc şi Andrei Munteanu, alături de cei patru actori ce vor juca în spectacol, împreună cu regizorul şi scenograful, au lăsat să se întrevadă puţin din ceea ce urmează a se desfăşura pe tânăra scenă de teatru din Suceava, creând aşteptări foarte mari.

„Tigrul din oraşul nostru” de Gianina Cărbunariu, în regia lui Bobi Pricop şi scenografia lui Adrian Damian, îi are în distribuţie pe Cătălin Mîndru, Cosmin Panaite, Clara Popadiuc şi Diana Lazăr. Echipa este completată de Andrei Cozlac şi Alex Ţilică (video şi animaţie), Ana Teodora Popa (muzică şi sound design) şi Cristian Şimon (light design).

 Piesa Gianinei Gărbunariu a fost aleasă la sugestia dramaturgului Matei Vişniec care spune despre aceasta că „Povestea pe care o imaginează Gianina Cărbunariu este simplă, dar are ceva din complexitatea miturilor moderne. Un animal, o «tigresă», evadează dintr-o grădină zoologică, iar periplul ei ca fiinţă liberă ne este povestit de tot felul de martori oculari, inclusiv de câteva păsări şi de câteva animale. Pornind de la această aventură sinonimă cu descoperirea libertăţii (care se termină prost, întrucât trigresa este împuşcată, până la urmă, pe străzile oraşului, de forţele de ordine), Gianina Cărbunariu realizează, cu har ludic şi cu elemente de fabulă filosofică, un fel de radiografie socială a unei întregi comunităţi”.

O recomandare cu greutate, un text cel puţin interesant, o echipă tânără dispusă să rişte şi să recreeze ideea de teatru printr-o nouă abordare a regiei, scenografiei şi a relaţiei actorului cu scena şi publicul, adaptând-o vremurilor şi oamenilor, „Tigrul din oraşul nostru” promite foarte mult.

Andrei Munteanu, directorul artistic al teatrului, a vorbit despre importanţa adaptării modului de a face teatru la contemporaneitate, a discursului, care trebuie să fie actual şi realizat cu metode şi tehnici actuale, despre dificultatea oricărui început şi complexitatea acestui proiect care marchează începutul teatrului sucevean. „Suntem un teatru al zilelor noastre, nu vorbim despre trecut, vorbim despre prezent şi viitor. (…) Vreau să subliniez importanţa discursului actual. Pentru că teatrul nu este ce a fost sau ce va fi, teatrul este ceea ce este astăzi, teatrul este o artă vie, o artă a contemporaneităţii. Şi atunci când această instituţie se numeşte «Matei Vişniec», care este un dramaturg acerb al contemporaneităţii, scopul şi demersul artistic al meu personal, ca director artistic, în colaborare cu toţi artiştii care s-au implicat în acest proiect, este tocmai de a sublinia valenţa contemporaneităţii şi a discursului contemporan, discurs care poate fi realizat doar prin mijloace contemporane. Şi nu mă refer aici doar la tehnologie, ci la o metodă nouă de a lucra cu actorul, noi scopuri, noi obiective care se impun actorului. (…) Se prefigurează un spectacol în primul şi în primul rând foarte actual, un spectacol construit cu mijloace actuale, specifice teatrului contemporan, teatrului zilelor noastre, un spectacol care sper să aibă viaţă lungă.”

Rând pe rând, regizorul Bobi Pricop şi scenograful Adrian Damian au povestit despre emoţia cu care au lucrat la această producţie, despre oamenii cu care au colaborat, despre viziunea şi libertatea pe care au avut-o în a construi acest spectacol, despre importanţa folosirii noilor tehnologii mai ales în sprijinul actorului, creând situaţii scenice inedite şi iluzii teatrale care să atragă publicul şi să-l facă să revină la teatru, despre responsabilitatea şi bucuria pe care le-au trăit în acest proces de creaţie.

„Am încercat să aducem publicului sucevean, şi asta e misiunea pe care ne-am asumat-o, să aducem publicului sucevean, care nu a mai avut de mult timp un teatru local, un spectacol care să-l atragă către teatru şi care să reprezinte ceea ce simt eu că e viu şi valoros în teatrul de azi. (…) O să las spectacolul să vorbească în numele meu. (…) A fost o mare bucurie să descopăr, la Suceava, aceşti minunaţi actori şi această minunată echipă tehnică, oameni de o foarte mare valoare, care încă au nevoie de antrenament, dar care pot deveni nişte practicieni excelenţi. Asta a fost cea mai mare bucurie în a lucra la acest spectacol” a spus regizorul Bobi Pricop, completat de scenograful Adrian Damian: „Este prima dată când fac parte din echipa unui proiect care începe activitatea unei instituţii şi asta vine cu ambele ponderi, şi responsabilizarea, dar şi bucuria. De fapt, responsabilitatea pe care o simţi este că ai impresia cumva că pui pe şină instituţia şi este foarte important felul cum un teatru îşi începe activitatea şi ce propune publicului, şi felul în care construieşte relaţia asta cu publicul. Sper că ceea ce am făcut împreună să contribuie la a aduce publicul la teatru. Pe de altă parte, experienţa asta, de a lucra în primul rând cu o echipă de tehnicieni, care nu are tipul de uzură foarte des întâlnit în teatre din «n» motive (…) e un lucru foarte rar şi pentru asta merită felicitaţi, pentru că la nivel de ţară este o problemă cu tehnicienii şi cum poţi să-i păstrezi”.

Vorbind despre piesă şi mesajul ei, regizorul a spus: „Spectacolul este un «mockumentary», un fals documentar despre un caz pe care-l cunoaştem cu toţii, despre tigrul care a fugit de la grădina zoologică din Sibiu în 2011. Ce face Gianina Cărbunariu este că tratează ca pe un documentar o poveste oarecum fantastică, care devine un fel de mit urban – acest periplu al tigresei prin oraş (…) făcând un fel de radiografie a societăţii contemporane prin prisma tigrului şi prin prisma celor care se întâlnesc cu tigrul, cu noul. Prin piesa asta, Gianina vorbeşte despre relaţia noastră cu noul, cu ceea ce ne scoate de pe traiectoria noastră zilnică. Şi spectacolul încearcă să reflecte într-o oarecare măsură exact raportul ăsta al fiecărei lumi pe care o întâlneşte tigrul prin periplul prin oraş”.

Scenograful Adrian Damian, care aduce prin această piesă elemente de noutate pentru lumea teatrului românesc, nu doar sucevean, spune despre „Tigrul din oraşul nostru”: „Sper că modul în care am abordat spectacolul, care nu este o manieră clasică de a construi un spectacol, încercăm să abordăm noi zone, chiar dacă asta vine cu disconfortul neştiinţei şi al experimentului. Ăsta e al doilea lucru fantastic, că am fost lăsaţi să experimentăm ceva, pentru prima dată în România, într-un spectacol de teatru, tipul ăsta de mijloace tehnice şi tipul ăsta de a crea situaţii scenice şi de a relaţiona al actorilor cu spaţiul scenic, care este complet virtual. Spectacolul se bazează foarte mult pe oamenii de la tehnic: video, sunet, lumini. Sper că tipul ăsta, foarte contemporan de a construi un spectacol, să bucure publicul. Încercăm să oferim ceva ce noi credem că e teatru”.

Un început promiţător pentru teatrul sucevean, o piesă de teatru realizată cu cele mai noi tehnologii, dar de oameni talentaţi şi devotaţi, care şi-au asumat riscuri şi responsabilităţi, un act cultural original cu care „putem reuşi în scurtă vreme să aşezăm Suceava pe harta teatrului românesc şi, de ce nu, într-un viitor mai apropiat sau mai îndepărtat, să obţinem un beneficiu de imagine la nivel internaţional” după cum a spus Carmen Veronica Steiciuc.

 „Tigrul din oraşul nostru” va avea avanpremiera astăzi şi premiera mâine de la ora 19.00, la Teatrul Municipal „Matei Vişniec” din Suceava. Actorii, care şi-au făcut „încălzirea” în vară, în diverse spaţii neconvenţionale, dar şi pe scenă, încercând să atragă publicul sucevean, să-l seducă, aşteaptă susţinerea publicului nu doar în acest prim spectacol din stagiune, ci şi în cele ce vor urma.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: