„Vechiturile” pe patru roți, autoturisme de senzație

Zeci de suceveni, interesați sau doar curioși, au putut admira ieri, de Florii, pe esplanada de la Iulius Mall, peste 20 de autoturisme clasice ieșite din fabrici pe vremea tinereții părinților și chiar a bunicilor lor.
 

„Retro parada primăverii”

„Retro parada primăverii”

„Retro parada primăverii”

Sub sigla „Retromobil Club România” și în organizarea suceveanului Dănuț Crainiciuc, s-a desfășurat „Retro parada primăverii”, prilej cu care proprietarii de mașini clasice și-au scos „odoarele” laolaltă, în văzul publicului, cu intenția vădită de a reaminti sucevenilor că există și că se păstrează impecabil în garajele multor persoane pasionate de istoria și frumusețea unor timpuri care nu trebuie uitate. Firesc, cele mai multe dintre exponatele istorice pe patru roți au fost mașinile Dacia, 1300 și 1310, fabricate din 1970 încoace, pentru care unii dintre proprietari se ceartă încă cu nevestele pe motiv de „vechituri care ocupă spațiul degeaba”. Doar că „vechiturile” au nu numai valoare sentimentală, pentru că poate au fost mașina lui tati sau a bunicului, ci și valoare istorică; și cu cât s-au păstrat la ele mai multe componente originale, cu atât sunt mai demne de admirație. Este cazul Daciei 1300 LS, din 1978, aparținând chiar lui Dănuț Crainiciuc, un model cu dotări suplimentare considerate la acea vreme „de lux” față de cele ale modelelor 1300 și 1301. Printre acestea sunt oglindă retrovizoare exterioară și pe partea dreaptă, instalație de dezaburire, instalație de spălare la volan nu la pedală, cum fuseseră până atunci, parasolar, scaune din față supraînălțate, torpedou iluminat și brichetă electrică. În interior, Dacia 1300 LS a lui Crainiciuc păstrează tapițeria originală din vinilin roșu și chiar mocheta, tot de culoare roșie. S-a aliniat în expoziția de mașini, printre alte surate de-ale ei, și o Dacia 1310, cu girofar și inscripționată „Miliția”, în amintirea unor vremuri când această instituție bântuia ca un „bau-bau” existența românilor. Seria de trabanturi a lui Viorel Humeniuc, pasionatul colecționar de astfel de mașini, a făcut din nou senzație, ele impunând respect la cei aproape 25 de ani de la stoparea producției în Germania. „Trabbi” (cum se numea trabantul în țările în care se vorbea germana) a devenit obiect de colecție, iar glumele despre mica și credincioasa mașină au tăcut. Printre mașinile din această marcă s-a regăsit ieri și un Trabant venit, cu proprietara, tocmai de la Galați. Încă două „băbuțe” venite la paradă purtau marca Mercedes-Benz. Păreau două cucoane bătrâne, dar care au trăit bine și îndestulat și care într-o zi de sărbătoare au ieșit din casă purtând pălăria cu pene și șiragul de perle naturale cu ața cam îngălbenită. Prima a fost un exemplar Mercedes „coadă de rândunică”, fabricat în 1962, denumit astfel pentru forma scobiturilor laterale, specifică doar seriei W110, o adevărată concesie făcută de designerul vremii de la Mercedes Benz formei clasice și conservatoare cu care se obișnuise toată lumea. Era o mașină de o siguranță extraordinară pentru pasageri. A doua „cucoană” a fost un Mercedes W 123, fabricat 1979, pe care românii l-au numit „Cobra” și care a fost modelul cel mai vândut în lume din toată istoria companiei Mercedes Benz. Două Fiaturi 850 surori, născute doar la un an diferență, unul din 1967, aparținând lui Crainiciuc, celălalt din 1966, în proprietatea fălticeneanului Iulian Todirică, încă „bolnav” de mașini istorice, păreau ca două broșe de prins la rever. Mici, dar impecabile și după aproape 50 de ani de când au venit pe lume, dădeau privitorilor sentimentul unei mândrii absolute și a stimei pentru cel care posedă un astfel de exemplar. Mașina în jurul căreia s-au învârtit cei mai mulți dintre vizitatori a fost însă un Renault 12 TL, cu numere englezești și volan pe dreapta, care, la cum arată, parcă doarme în pat cu proprietarul. Este mașina perfectă, orice portieră sau capotă ai deschide, e scoasă parcă ieri de pe porțile fabricii. „Doamna” în vârstă de 41 de ani a venit la Suceava pe o platformă, direct de la Londra, fiind modelul copiat fidel al primei Dacii 1300 a românilor. Mașina aparține unui gălățean, Remus Azoiței, stabilit în Anglia de aproape 20 de ani, iar dacă numele sună cunoscut românilor este pentru că Remus Azoiței, cel mai tânăr profesor al Academiei Regale de Muzică din Londra, este un violonist celebru care a concertat, chiar la sfârșitul acestei săptămâni, la Ateneul Român. Între el și Dănuț Crainiciuc s-a legat o prietenie strânsă, acesta din urmă fiind cel care a restaurat autoturismul violonistului londonez de la A la Z. Întru recunoașterea deplină a performanței restauratorului, Remus Azoiței a inscripționat pe geamul din spate „…by Dănuț Crainiciuc”. Dănuț Crainiciuc s-a aflat ieri la a treia retroparadă organizată la Suceava. El este, fără drept de apel, cel mai mare colecționar de mașini Dacia din România, în proprietatea sa existând în prezent o colecție de 10 mașini istorice, toate în stare perfectă de rulaj, care au cules premii, laude și mirări la multe concursuri și parade retro. Anul trecut, împreună cu soția, Crainiciuc a făcut un tur al Europei de vreo 7000 km, cu „Coana Mare”, Dacia construită în 1969, primul an de fabricație a acestei mărci în România, cea de-a 90-a Dacie ieșită pe poarta fabricii. În această vară însă, Dănuț Crainiciuc pregătește adevărata lovitură. Prezentarea, în imagine complet restaurată, a Daciei 1300 cu serie de șasiu 00002, adică a doua Dacie construită în România și, practic, cea mai veche din țară, cât timp cea cu seria 00001 a fost casată în 2012 prin programul „Rabla”. Povestea acestei restaurări ce devine istorică se află undeva la jumătate. Anul trecut în decembrie mașina era „dezbrăcată complet” și golită de piese; fiecare bucată de metal în parte a fost curățată cu peria de sârmă rotativă, apoi, după caz, cadmiată sau zincată. Din decembrie încoace o parte dintre piese au fost sablate, intrând la rând partea de caroserie, altă muncă titanică. Toată tabla a fost curățată de rugină și tratată chimic, urmând ca mașina să fie dată cu grund atât în interior, cât și în exterior. Restul lucrărilor, al căror volum de muncă fizică, răbdare, migăleală, pedanterie, dar mai ales de cunoaștere a meseriei de restaurator auto (partea electrică, asamblare, montare, atât a motorului, bordului, a interiorului mașinii, parbrize, uși etc.) necesită încă mult timp. „Sper însă, ca la sfârșitul lunii august, cea mai veche Dacia din România să fie gata și să poată fi prezentată publicului. Vreau să fac asta cu ocazia unei expoziții pe care s-o numesc generic «Produs în România», în care să fie nu numai vehicule pe două, trei sau patru roți, ci și orice alt obiect fabricat în România, aflat în stare de funcționare” ne-a declarat Dănuț Crainiciuc.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: