Tezele cu subiect, examen de capacitate

„Suntem foarte speriați“

Aceasta este starea de spirit a unor elevi de clasa a VIII-a, care învață într-unul din colegiile municipiului nostru. Sperietura provine din faptul că prima teză cu subiect unic va fi la începutul lui decembrie, prea repede și prea neașteptat, copiii fiind obișnuiți cu ideea Testelor naționale din vară. „Era mai bine cu Testele naționale, știam că dăm capacitatea, era alt cadru, te pregăteai în mod special și din timp. Acum dăm teza, mult prea repede. Suntem foarte speriați, mai mult din cauza profesorilor care se agită cu aceste teze”, ne-a declarat Camelia C., clasa a VIII-a, din Suceava. Eliminarea testelor naționale și înlocuirea lor cu tezele cu subiect unic, rapid, prin ordin de ministru, a stârnit un val de comentarii din partea părinților, elevilor și ong-urilor. Opinii pro și contra au apărut și din partea sindicatelor din învățământ, pe care ordinul de ministru le-a împărțit în două tabere: pe de o parte Federația „Spiru Haret”, care susține decizia, declarând că testele naționale sunt o barieră inutilă, având în vedere că învățământul de 10 ani e obligatoriu, pe de alta Federația Educației Naționale, care a comentat că „s-au schimbat regulile jocului exact în timpul jocului”, adică în timpul unui ciclu de învățământ, ceea ce va aduce „mari prejudicii elevilor și familiilor”.
 

Opinii contrare există și în rândul părinților, unii se bucură că au scăpat de testele naționale, dar sunt îngrijorați că tezele cu subiect unic pot genera „frauda”. „E chiar așa de necesar să fie ierarhizați copiii după note? Au fost atâtea fraude și la teste, și la bac… Poate era mai bine să fie admiși pe bază de interviu”, ne-a spus părintele unui elev de-a VII-a. Alții, dimpotrivă, sunt pentru un concurs la intrarea în liceu. „Noi pe vremea noastră am dat examen de intrare la liceu și n-am pățit nimic. Acum se încearcă tot felul de sisteme moderne și am ajuns să repartizăm copiii cu calcula-torul. Asta-i modernizare?”, s-a întrebat mama unei eleve de-a VIII-a. Rotunjirea notelor, discutabilă Potrivit calendarului tezelor cu subiect unic, în primul se-mestru al acestui an școlar, atât elevii de clasa a VII-a, cât și cei de clasa a VIII-a vor susține prima teză pe 30 noiembrie, la lim-ba și literatura maternă, pe 5 decembrie la matematică, pe 11 decembrie, numai clasa a VIII-a – istorie sau geografie, iar pe 14 decembrie – limba și literatura română. În perioada a doua, teza la matematică este programată pe 12 februarie 2008, limba maternă pe 15 februarie, româna, pe 20 februarie, istoria-geo-grafia, numai la clasa a VIII-a, pe 22 februarie. În semestrul II, în prima perioadă, tezele încep pe 6 mai, la limba maternă, 9 mai – istorie-geografie, 13 mai, româna, 16 mai, matematică. În a doua etapă: 23 mai, matematică, 27 mai limba maternă, 30 mai istorie-geografie, 2 iunie, româna. Conform Metodologiei de organizare și desfășurare a Tezelor cu subiect unic, subiectele vor fi elaborate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar, din materia parcursă până la data tezei. Lucrările vor fi corectate în centre de evaluare de către doi profesori, alții decât cei din unitățile de învățământ de la care provin tezele. Fiecare teză poate primi 90 de puncte pentru răspunsurile corecte și 10 puncte din oficiu. La sfârșit, fiecare evaluator va împărți nota la 10, fără rotunjire. Nota finală va fi media aritmetică a notelor acordate de fiecare profesor. Fracțiunile de punct rezultate din împărțire se rotunjesc la nota imediat superioară, dacă sunt cuprinse în intervalul 0,50 – 0,99, sau se anulează, dacă sunt cuprinse în intervalul 0,01 – 0,49. Tocmai această rotunjire a determinat discuții prelungite, timp de două ore, la întâlnirea ministrului învățământului cu șefii IȘJ, de la Galați, de săptămâna trecută, în care s-a discutat metodologia. Inspectorul general-adjunct al IȘJ Suceava, dl Va-sile Monacu, ne-a precizat că această rotunjire dezavantajează pe unii și avantajează pe alții, de aceea ministrul a promis că va lua o decizie pe această temă și se va da un amendament la or-dinul respectiv. „Media de la teze intervine de 2 ori în media finală a anului și în media celor 4 ani, care îl poate avantaja sau dezavantaja pe elev. De pildă, cel care are 7,51 primește 8, iar cel cu 8,49 tot 8, ceea ce nu e corect. Se încearcă rezolvarea problemei, dar tot vor fi părinți care vor sări în sus”, a spus dl Monacu. Avantaj: notele pot fi contestate de elevi Elevii care vor susține tezele cu subiect unic vor putea con-testa notele obținute. Contes-tațiile vor fi depuse la comisia din școală și vor fi rezolvate la nivelul centrului de contestații existent în fiecare județ. Dacă între nota inițială și nota acordată de comisia din centrul de con-testații este o diferență de cel puțin 0,50 puncte, nota finală a tezei este cea dată de comisia din centrul de contestații. Dacă diferența dintre cele două note este mai mică de 0,50 puncte, nota finală este cea acordată de comisia din centrul de evaluare. Profesorul de specialitate care predă la clasă răspunde, în respectiva perioadă, de integritatea și de neintervenția pe textul lucrării scrise. În primul semestru, depunerea contestațiilor se va face pe 11 ianuarie 2008 și 29 februarie, iar în al doilea semestru, pe 29 mai 2008, respectiv 4 iunie. Inspectorul general-adjunct Vasile Monacu consideră că organizarea tezelor cu subiect unic la ambele clase înseamnă muncă în plus, dar faptul că elevii pot contesta notele reprezintă un câștig: „Se complică puțin lucrurile și e o problemă de organizare, pentru că vor fi teze și la a VII-a și la a VIII-a și, practic, volumul de muncă va fi dublu față de Testele naționale. La simula-rea Tezelor cu subiect unic la clasa a VII-a în școlile noastre, nu au fost semnale privind nemulțumiri grave ale unor elevi, eu cred că se vor desfășura și în continuare în condiții normale. Apreciez faptul că tezele vor fi analizate de profesori și elevi cu dreptul la contestație, în felul acesta putând să se estompeze subiectivismul sau exagerările unor cadre de a devia de la normal. Faptul că vor fi contestații este partea cea mai bună. În fe-lul acesta, sperăm să nu existe situații în care să fie neconcor-danțe între cunoștințele elevilor și nota de la teză. Dacă tezele se vor desfășura corect, se va realiza o așezare ierarhică”.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: