Primim

ACET SA Suceava a acţionat cu profesionalism şi cu diminuarea efectelor de natură să afecteze suprafaţa carosabilă

În seara zilei de 12 aprilie, la ora 21:45, dispeceratul ACET S.A. a fost sesizat cu privire la apariţia unei denivelări a carosabilului în intersecţia Bulevardului 1 Mai cu strada Universităţii din municipiul Suceava. O echipă de intervenţie s-a deplasat la faţa locului şi a montat marcajele necesare ocolirii traficului din zona afectată, pentru evitarea unor evenimente rutiere. Suspectând apariţia unei spărturi de conductă de apă, s-a procedat la verificarea reţelei de distribuţie a apei din zonă. Intersecţia fiind o zonă de trafic intens, nu s-a reuşit identificarea niciunei spărturi, urmând ca detecţia respectivă să fie continuată sâmbătă noaptea, după rarefierea traficului stradal.

Luând în calcul şi o potenţială avarie de canalizare, sâmbătă la prânz a fost trimisă o echipă care a verificat colectoarele de canalizare ce traversează intersecţia, aceasta constatând înfundarea completă a unui canal colector menajer din beton, având diametrul de 300 mm. A fost trimisă la faţa locului o autospecială de spălare cu jet de apă de înaltă presiune, care a lucrat la desfundarea/vidanjarea acestuia până la ora 18:00. Nereuşind să desfunde colectorul menţionat, s-a dispus retragerea acesteia şi pregătirea ei pentru continuarea lucrărilor începând cu noaptea de sâmbătă spre duminică, după rarefierea traficului, totodată făcându-se şi convocarea personalului necesar pentru intervenţie.

Sâmbătă seara, în jurul orei 19:00, am fost sesizaţi că s-a ridicat asfaltul pe Bulevardului 1 Mai, mai sus de zona afectată cu o seară înainte şi au apărut pe carosabil exfiltraţii de apă de canalizare. În acel moment, concluzionând că este vorba despre o potenţială surpare a colectorului de canalizare mai sus menţionat, s-a procedat la convocarea mai devreme a personalului de la secţiile de canalizare şi mentenanţă, pentru începerea remedierii avariei. Astfel, la ora 21:30 echipele de lucru şi utilajele necesare au ajuns la locul afectat (degrevat de trafic şi monitorizat de Poliţia Locală a municipiului). S-a constatat că deformările carosabilului erau în zona canalului colector menajer din beton, având diametrul de 300 mm, care colectează şi transportă apele uzate din zona spitalului judeţean şi care este la o adâncime de peste 5 metri. Acesta era înfundat complet, apele uzate acumulate infiltrându-se în solul din jurul canalizării şi generând atât înmuierea şi lăsarea carosabilului, cât şi umflarea acestuia în zona unde au ajuns la suprafaţa terenului.

S-a încercat iarăşi desfundarea/deblocarea canalului cu ajutorul autospecialei de spălare cu jet de apă de înaltă presiune, la peste 100 de atmosfere, dar nu s-a reuşit acest lucru din cauza unor materiale solide care obturau complet secţiunea canalului. Ca urmare, s-a efectuat desfundarea manuală a secţiunii, cu un levier metalic, timp de peste două ore, deşeurile de beton şi asfalt, provenite din acţiuni de reabilitări rutiere, care obturau canalizarea fiind extrase şi scoase din canalizare.

Concluzionând că din cauza presiunii apei uzate acumulate, există o surpare sau o deplasare a tubulaturii canalizării, ceea ce duce la imposibilitatea desfundării, în jurul orei 01:00 echipele au început săparea zonei afectate pentru identificarea şi repararea fizică a avariei. La ora 05:00 a fost identificată fizic zona de canalizare surpată, lucrările de remediere/reparare continuând fără oprire până la repunerea completă a sistemului de canalizare în stare de funcţionare şi aducerea la cota iniţială a carosabilului afectat. S-a lucrat neîncetat până la ora 21:40, când s-a finalizat lucrarea de reparaţie. Au fost găsite două rupturi pe o distanţă de 6 metri, pe care s-a procedat la înlocuirea tronsonului în cauză.

Având în vedere că avaria nu a afectat continuitatea serviciilor de apă şi canalizare la consumatori, ci doar traficul din zona afectată, ACET S.A. nu a considerat necesar să comunice public avaria, anunţurile despre restricţiile/modificările de trafic fiind în sarcina administratorului drumului, respectiv Primăria Municipiului Suceava.

Afirmaţiile prin care suntem acuzaţi că niciun reprezentant din conducerea ACET S.A. nu a fost prezent la locul intervenţiei sunt neadevărate.

În ziua de 13 şi noaptea de 13/14 aprilie lucrările au fost coordonate de către ing. Horobeţ Sergiu, director de exploatare, iar în ziua de 14 aprilie, de ing. Ovadiuc Mircea, director tehnic al ACET S.A.

Referitor la refacerea locului unde a intervenit operatorul ACET S.A. pentru intervenţii accidentale la reţelele publice de alimentare cu apă şi de canalizare, aceasta se face în conformitate cu Anexa nr. 5 la Regulamentul serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare care prevede următoarele:

Al.5. „La terminarea intervenţiilor efectuate asupra elementelor reţelei publice de apă sau de canalizare, Operatorul va asigura umplerea gropii prin balastare şi compactare în straturi succesive a acestuia, până la cota iniţială, ţinând cont de condiţiile meteorologice, pentru a asigura reluarea circulaţiei pe porţiunea afectată”.

Al.7. „Lucrările de refacere a îmbrăcăminţilor suprafeţelor afectate se vor realiza de către societăţile comerciale abilitate care au încheiate contracte de execuţie lucrări cu administratorul domeniului public, în maximum 30 de zile calendaristice de la predarea amplasamentului”.

Al.10. „Contravaloarea lucrărilor de refacere a suprafeţelor se va refactura de către Autoritatea Delegantă (municipiul Suceava), Operatorului.”

Prin urmare, lucrările de readucere a suprafeţelor circulabile se fac de către Municipiul Suceava prin societăţile cu care are contract de întreţinere şi reparaţie străzi, ACET S.A. suportând contravaloarea acestora.

În concluzie:

ACET S.A. Suceava a acţionat cu profesionalism şi cu limitarea efectelor de natură să afecteze suprafaţa carosabilă reabilitată recent, aflată în garanţie.

Nu este important să te apuci de săpat cât mai repede cu putinţă, important este să ştii unde, de ce, şi cum să sapi pentru o intervenţie cât mai eficientă şi cu limitarea consecinţelor ce decurg în urma unor asemenea intervenţii, asigurând totodată securitatea şi sănătatea oamenilor.

ACET S.A. Suceava are capacitatea de a gestiona şi a acţiona permanent în astfel de situaţii, dar trebuie să recunoaştem că are în administrare un sistem de reţele de apă şi canalizare în mare majoritare uzat fizic şi moral, de peste 50-60 de ani de folosinţă, faţă de durata normată de exploatare de 30-35 de ani.

Astfel, se impune ca împreună cu Unităţile Administrativ-Teritoriale din aria de operare să se identifice şi să se înceapă programe de investiţii pentru reabilitarea şi înlocuirea acestor sisteme care au durata de viaţă depăşită.

ACET S.A. Suceava aduce mulţumiri pentru implicarea şi sprijinul acordat de Poliţia Locală Suceava, precum şi Municipiului Suceava, prin domnul Primar Ion Lungu, pentru asigurarea continuă a siguranţei zonei de intervenţie şi a traficului.

Totodată, cerem scuze participanţilor la trafic pentru disconfortul creat şi le mulţumim pentru întelegerea avută în asemenea cazuri.

ACET S.A. Suceava

Comentariul dvs.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI