Primăria Fălticeni se asociază cu CNAIR pentru realizarea şoselei de centură

O prioritate pentru Municipiul Fălticeni este eliminarea traficului greu de pe Drumul Naţional 2 (Drumul European E85) care traversează localitatea prin realizarea investiţiei „Varianta de ocolire a municipiului Fălticeni”. Varianta ocolitoare ar prelua traficul greu şi pe cel de autoturisme care tranzitează acum municipiul Fălticeni spre oraşele Suceava, Rădăuţi, Siret şi Botoşani sau Ucraina, Polonia, Rusia, Ţările Baltice, spre nord, şi Roman, Bacău, Bucureşti, Constanţa, Giurgiu, Turcia, Bulgaria, Grecia, spre sud.

Primăria Municipiului Fălticeni va încheia un acord de parteneriat cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA (CNAIR) pentru obiectivul „Variantă ocolitoare Fălticeni”. Primul demers concret în această direcţie a fost făcut luni, 19 aprilie, după ce Consiliul Local şi-a dat acordul în unanimitate pentru acest demers.

Prin hotărârea deliberativului local, etapa de proiectare şi execuţie se vor realiza de către UAT Municipiul Fălticeni în parteneriat cu CNAIR SA, Primăria Fălticeni primind întreg suportul echipei de experţi din cadrul CNAIR pe tot parcursul derulării proiectului, în toate etapele administrative, până la finalizarea întregului demers în vederea construirii variantei ocolitoare a urbei de pe Şomuz, o investiţie de aproximativ 5 milioane de euro.

Un studiu realizat în anul 2015 arată că prin Fălticeni, pe strada Sucevei (stradă care face parte din DN2), tranzitau, în medie, 12.000 de autovehicule pe zi. Un alt studiu, din acelaşi an, realizat de CNAIR, indică faptul că pe tronsonul Drăguşeni – Vadu Moldovei – Fălticeni şi Fălticeni – Suceava valorile medii de trafic rutier erau cuprinse între 8.000 şi 16.000 de autovehicule zilnic.

Conform aceluiaşi studiu de trafic, valorile medii înregistrate între Fălticeni şi Suceava sunt aceleaşi cu cele de pe tronsoanele Bacău – Adjud, Bucureşti – Giurgiu, Braşov – Sibiu, Timişoara – Arad şi un tronson consistent al Autostrăzii Soarelui, între Bucureşti – Drajna – Feteşti – Murfatlar.

Varianta de ocolire, unul din cele mai importante proiecte ale municipalităţii

Realizarea variantei ocolitoare a municipiului Fălticeni va contribui la îmbunătăţirea vitezelor de circulaţie în vecinătatea municipiului Fălticeni prin eliminarea ambuteiajelor majore de pe ruta centrală care străbate localitatea; reducerea degradării şi uzurii arterelor urbane, din cauza suprasolicitărilor provocate de traficul greu, precum şi reducerea degradării clădirilor datorate trepidaţiilor, DN 2, încadrat în reţeaua drumurilor europene (E85), trecând prin centrul municipiului Fălticeni; reducerea semnificativă a poluării mediului prin reducerea noxelor şi a nivelului de vibraţii şi zgomot din oraş.

„Un proiect foarte important pentru municipiul Fălticeni este varianta rutei ocolitoare. Partea bună este că suntem cei mai avansaţi cu documentaţia. Au fost discuţii dacă mergem pe OUG 88/2020 sau pe OUG 101/2020 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor cu finanţare din fonduri europene. Diferenţa între cele două ordonanţe este că OUG 101 se adresează proiectelor cu un anumit nivel de maturitate, cum este şi cazul municipiului Fălticeni. Avem studiul de fezabilitate actualizat, a fost actualizat şi devizul general, indicatorii tehnico-economici fiind aprobaţi prin Ordinul Ministrului Transporturilor nr.1467/21.10.2019” a declarat primarul Gheorghe Cătălin Coman.

Dacă lucrările încep anul viitor, investiţia ar putea fi finalizată la sfârşitul anului 2023

Primarul Cătălin Coman consideră că reluarea demersurilor pentru ruta ocolitoare este un pas extrem de important în realizarea unui obiectiv amplu şi foarte necesar pentru urbea de pe Şomuz.

„Vreau să fiu realist, sunt foarte mulţi paşi care trebuie parcurşi, de la realizarea proiectului tehnic, obţinerea avizelor, licitaţia pentru proiect, licitaţia pentru construcţie, dar anul viitor, în 2022, sunt şanse ca acest proiect să înceapă efectiv, mai ales dacă se identifică drept soluţie de finanţare Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă care are ca termen de realizare decembrie 2023. Investiţia pare mare, 50 milioane de euro, dar o firmă de construcţie serioasă poate construi centura Fălticeniului într-un an, aşa cum a fost făcută centura Bacăului, o investiţie mult mai grea, mai costisitoare, o centură mult mai lungă şi care a fost terminată într-un an. La fel la centura de la Rădăuţi.

Faptul că putem duce pe altă variantă traficul ar fi un lucru extraordinar pentru noi ca dezvoltare, am deveni un oraş mai atractiv, un oraş de care să nu se ferească lumea: Nu trec prin Fălticeni pentru că fac prin Fălticeni 30 de minute, tot atât cât fac de la Moţca la Fălticeni. Asta este realitatea vremurilor pe care le trăim, dar cred că lucrurile se vor schimba” consideră Gheorghe Cătălin Coman

Varianta ocolitoare va avea 8,3 km, un viaduct şi mai multe pasaje rutiere

În conformitate cu studiul de fezabilitate întocmit de Asocierea SC Consitrans SRL & Roughton Group LTD, avizele obţinute de CNAIR (fostul CNADNR) pentru această investiţie şi Hotărârii de Guvern nr. 1152/2010 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii, varianta de ocolire Fălticeni se desprinde din intersecţia DN2 (E85), km +615, DN 2E km 0+000 şi DC 11, în dreptul Motelului Stibina, a staţiei Lukoil şi pe raza administrativ-teritorială a comunei Fântâna Mare, cu un pasaj nod rutier. Utilizează amplasamentul DN2E până la intersecţia cu DJ 209 H, unde este un pasaj rutier (spre Baia), continuă cu un alt nod rutier la km 3+160, unde se desparte de DN2E . Ajunge pe Dealul Cetăţii şi Buciumeni, trece pe la intrarea în comuna Rădăşeni unde se intersectează cu DJ 209 M într-o intersecţie la nivel (km 5+430). Traseul urcă în continuare spre Dealul Glimei, continuând cu o coborâre accentuată până la traversarea unui pârâu, urmând intersecţia cu DJ 209A spre Horodniceni şi se racordează cu DN 2 (E85) km 414+578. Lungimea totală a variantei este de 8,306 km, platforma drumului este 10,00 m, dintre care 7,00 m – lăţimea părţii carosabile; 2 x 0,75 m = 1,50 m – lăţimea benzilor de încadrare, 2 x0,75 m = 1,50 m – lăţimea acostamentelor consolidate, 0,75 m spaţiu necesar în afara platformei de 10,00 m pentru amplasarea parapetului şi include patru pasaje rutiere, un viaduct la km 7+351,48, o intersecţie la nivel şi două parcări.

Nici cu exproprierile nu vor fi mari probleme pentru că în anul 2010 s-a emis Hotărârea Consiliului Local nr.18/2010 pentru restricţia de construcţii noi în zona de protecţie a viitoarei şosele de centură. Prin această hotărâre nu au fost emise autorizaţii de construire solicitanţilor care deţin terenuri în imediata vecinătate a rutei ocolitoare a municipiului Fălticeni, eventualele exproprieri fiind numai pentru terenuri agricole şi se vor face conform legislaţiei.

O problemă de interes public sprijinită de Consiliul Judeţean şi de senatorul Gheorghiţă Mîndruţă

Şeful executivului din urbea de pe Şomuz a precizat că în urmă cu un an administraţia locală nu putea realiza acest obiectiv de investiţie, deoarece era de competenţa Ministerului Transporturilor şi a CNAIR, dar în prezent, prin schimbările legislative există această posibilitate legală ca Primăria Fălticeni să implementeze acest proiect împreună cu CNAIR, proprietarul drumului, mai ales că pentru realizarea variantei ocolitoare a municipiului şi-au dat mâna politicienii, indiferent de culoarea politică.

„Sunt optimist că vom putea realiza acest lucru şi prin prisma faptului că toţi factorii politici s-au implicat şi au fost extrem de atenţi şi eficienţi în a demara şi a implementa cu succes acest proiect. Vreau să mulţumesc tuturor celor care s-au implicat, domnului preşedinte Gheorghe Flutur, domnului Viorel Serendenciuc, consilierul personal al domnului Flutur, domnului senator Gheorghe Mîndruţă. Permanent am ţinut legătura şi iată că se poate şi în România ca o chestiune de interes public să nu o mai pasăm că e a mea, a ta sau o face celălalt.

Până la urmă este în beneficiul tuturor, nu vreau să îmi asum mai multe merite decât sunt. Vreau să spun deschis că meritul Consiliului Local este că facem documentaţia, aparatul de specialitate din cadrul Primăriei este prompt în redactarea documentelor şi mulţumesc tuturor celor care pun umărul şi sunt implicaţi efectiv. Este al nouălea an de primărie şi este pentru prima oară când am văzut o activitate unitară, concretă şi sinceră. De multe ori se mai face politică, dar de data aceasta toată lumea este implicată, purtăm dialoguri prin toate variantele de comunicare şi toată lumea este interesată de realizarea acestui proiect. Sunt extrem de optimist că îl vom putea implementa. Contează mai puţin cine va culege roadele şi ale cui sunt meritele, important este că se face un lucru necesar pentru Fălticeni, nu este un moft, ştim foarte bine ce înseamnă traficul greu pe strada 2 Grăniceri din municipiul Fălticeni” a precizat primarul Cătălin Coman.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: