Primim

Scrisoare deschisă

Stimaţi profesori universitari din Federaţia Naţională Sindicală Alma Mater,

Dragi studenţi din Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România,

 

  1. Este ştiut faptul că, la consultările cu ministerul, aţi solicitat şi aţi obţinut renunţarea la examenele serioase, clasice, faţă în faţă, ale sesiunii acestui an universitar şi susţinerea de acasă a examenelor de licenţă, masterat şi doctorat. Prin urmare, în 99% din universităţi nu va fi în această vară picior de student în amfiteatre, laboratoare sau săli de examen. Bănuiesc că această decizie a fost luată greu, punând întâi în balanţă într-o parte nevoia de a avea medici, profesori, ingineri şi jurişti examinaţi exigent şi transparent (conform principiului importanţei sociale a unor asemenea profesii) şi în cealaltă parte riscurile la care ar fi expuşi în cadrul unor asemenea examene. În final aţi lăsat deoparte „curajul” şi principiile şi aţi ales, cu înţelepciune, o sesiune fără riscuri şi nişte examene care, ţinute de acasă, nu garantează deloc o mare corectitudine.
  2. Aflu însă că după această decizie înţeleaptă în ceea ce vă priveşte pe studenţii şi profesorii universitari (unii ar zice că după ce v-aţi văzut cu sacii în căruţă) aţi ieşit în spaţiul public să cereţi, pentru minorii de 13 şi 17 ani, examene clasice în sălile de clasă pentru clasele a VIII-a şi a XII-a. Să înţeleg că în mediu universitar aveţi mai puţin „curaj” decât ar trebui să aibă cei din preuniversitar? Să înţeleg că sunt mai uşor de strunit, în ceea ce priveşte păstrarea protocoalelor sanitare, elevii decât studenţii? Să înţeleg că, puse în balanţă, au o mai mare importanţă pentru societate examenul de clasa a VIII-a al lui Vasilică din Cucuieţi decât licenţa, masteratul sau doctoratul? Profesorii universitari din Federaţia Naţională Sindicală Alma Mater şi studenţii din Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România au căzut în aceste zile examenul la logică.
  3. Eu am avut parte doar de examene clasice şi exigente. La sfârşitul clasei a VIII-a nu existau examene naţionale, se susţineau examene doar la liceele la care erau mai mulţi candidaţi pe un loc. În urma unui asemenea greu examen am intrat pe primul loc la liceul pedagogic. Cu lauri am luat şi examenele din clasa a X-a şi a XII-a. Prin examen dur am intrat printre primii şi la facultatea de drept din Cluj. De ce, măcar în anul acesta, nu s-ar lua decizia susţinerii unor examene doar de admitere şi doar în cazurile excepţionale, la liceele şi facultăţile cu mai mulţi candidaţi pe un loc? În acest fel ar fi doar unul – două licee dintr-un judeţ şi doar câteva facultăţi din ţară care ar aduce în săli elevii pentru examene de admitere, examene care ar putea fi şi ele comprimate şi cu subiecte care să presupună un timp mai mic pentru rezolvare cu masca pe faţă (eventual un test grilă). Vasilică din Cucuieţi nu ar mai trebui, inutil, să fie mai expus decât mândrii studenţi care rămân în casă anul acesta şi i s-ar face o medie a anilor de şcoală pentru a putea accede la liceul din satul lui sau din satul vecin. Deja, unele mari instituţii de învăţământ superior au început să înscrie viitorii studenţi după media anilor de liceu şi după mediile la unele discipline. Toate liceele şi facultăţile mai căutate pot găsi formule de departajare a candidaţilor. De ce să fie aduşi în şcoli toate sutele de mii de elevi şi profesori din preuniversitar în timp ce în învăţământul superior nu au loc activităţi faţă în faţă? De ce nu se găsesc/aplică soluţii prin care numărul celor expuşi în numele meritocraţiei (care mi-e dragă) să fie redus la 0 sau de cel puţin 10 ori?
  4. De ce ministerul, organizaţia studenţilor şi sindicatul profesorilor universitari aplică duble standarde în privinţa protejării vieţii şi sănătăţii celor din preuniversitar şi celor din mediul universitar? De ce sunt duble standarde în ceea ce priveşte importanţa socială a examenelor din cele două sisteme? Cei care purtaţi ochelari aţi încercat să vedeţi cum vi se aburesc sub mască dând/corectând examenul vieţii 3 ore în săli în care, în plină vară, climatizarea este interzisă?
  5. IATĂ ŞI DOUĂ ÎNTREBĂRI PE CARE NU LE VOI PUNE: De ce profesorii din universităţi, cu salarii din 5 cifre, le cer profesorilor din preuniversitar, cu salarii din 4 cifre, să se întoarcă în sălile de clasă? De ce studenţii, nişte adulţi, nu au încredere în ei că se pot proteja în amfiteatre şi au încredere că elevilor, încă minori, nu le va fi pusă sănătatea în pericol întorcându-se în şcoli? Despre ipocrizie şi adevăratele loaze altădată…

Cu respect,

VIOREL DOLHA, preşedintele Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: