Elemente de noutate absolută pe care elevii şi părinţii de etnie rromă şi cei din mediile dezavantajate trebuie să le cunoască

În primul rând doresc să ofer un mesaj şi copiilor rromi că acest an şcolar se va încheia cu bine, iar pe cei care susţin examenele de evaluare naţională şi de bacalaureat să-i liniştim că vor fi luate toate măsurile de prevenire şi combatere a îmbolnăvirilor şi că sunt aşteptaţi să susţină aceste examene naţionale. Ne confruntăm cu o situaţie specială, este un an atipic cu care nu ne-am mai întâlnit până acum.

Precizări privind învăţământul primar. Condiţiile actuale impun amânarea revenirii elevilor în sălile de clasă, iar Ministerul Educaţiei şi Cercetării a anunţat că programa neparcursă după data de 11 martie 2020, ultima zi de curs „face to face”, în formatul cu care ne-am obişnuit „de când e lumea şi pământul”, va fi recuperată în anul şcolar următor, iar, conform ordinului de ministru, elevii care nu s-au putut conecta la reţelele de învăţământ online, nu au putut participa la cursurile online, vor face ore remediale, în anul şcolar următor. Revenind la ceea ce se întâmplă în acest nefericit an şcolar, aş putea spune că elevii care nu au acces la tehnologie vor primi sprijin din partea inspectoratelor şcolare şi unităţilor de învăţământ, sub forma diverselor resurse educaţionale, fişe de lucru. Vor fi realizate ghiduri metodologice pentru profesori pentru fiecare disciplină. Este foarte important să recuperăm ceea ce am pierdut în această perioadă, dacă am pierdut, pentru că trebuie să ne punem şi această întrebare.

Situaţia copiilor din mediile vulnerabile. Ministerul Educaţiei a propus o hotărâre de guvern prin care să fie alocaţi bani din Fondul de rezervă al statului pentru achiziţionarea de echipamente (tablete sau laptopuri) care să fie conectate la internet, lucru extrem de important de precizat, pentru copiii din medii defavorizate, nu neapărat din zone defavorizate. Sunt foarte preocupat ca aceşti copii să fie pregătiţi dacă cumva, în toamnă, aşa cum se preconizează, va urma un alt val epidemiologic. Probabilitatea pentru revenirea la şcoală nu este foarte ridicată. Vom vedea pe parcurs.

Vorbim deopotrivă despre copii care provin din zone defavorizate şi deopotrivă despre copii care provin din medii defavorizate, cu alte cuvinte, copiii care se află într-o stare de sărăcie severă, copii ai căror părinţi nu au resurse financiare pentru a suporta cheltuielile care sunt asociate noului tip de învăţământ, pe care personal îl găsesc extrem de util. Măsura luată de Ministerul Educaţiei cu privire la continuarea învăţământului în format online, este singura măsură bună pentru starea în care ne aflăm. Însă accesul unui număr extrem de ridicat de elevi, este vorba de câteva sute de mii la nivel naţional (dintr-un total de aproximativ 3 milioane de copii) la aceste resurse educaţionale, care sunt extrem de necesare, este foarte scăzut. Este lăudabilă iniţiativa dnei ministru Monica Anisie. Într-adevăr se impunea o hotărâre de guvern, un act normativ emis de Guvernul României prin care să vină concret în sprijinul acestor copii. Din punctul meu de vedere, nu este suficient, cred că o mare responsabilitate o au şi celelalte instituţii şi autorităţi ale administraţiei publice locale, mă refer a consilii judeţene, la primării, la cei care fac parte din administraţia publică locală, pentru că educaţia reprezintă o prioritate pentru România, pentru noi toţi, în calitate de cetăţeni, de părinţi. Din acele resurse, care sunt puţine, poate din cauză că ne aflăm în plină criză economică, ar putea să găsească cele mai bune modalităţi astfel încât, în plan local, să aloce un buget pentru achiziţionarea unor astfel de dispozitive. Este o datorie morală a tuturor aleşilor locali faţă de copii. Nu avem voie să excludem din procesul educaţional un număr atât de mare de copii, după cum, de fapt, nu avem voie să excludem nici măcar un copil. Şansele egale la educaţie trebuie să se aplice tuturor copiilor din România, indiferent de etnia lor, indiferent de mediul din care provin. La nivel naţional se adaugă şi iniţiativa Partidei Romilor de a acorda astfel de dispozitive cât mai multor copii din zone şi medii dezavantajate. Rămâne de văzut câte asemenea aparate conectate la internet vor ajunge la copiii nevoiaşi din judeţul Suceava. Este tot ceea ce se poate face la acest capitol în momentul de faţă. Ar mai fi de amintit că Ordinul 4135 responsabilizează părinţii elevilor de la ciclul primar şi nu numai. Ca părinte al unei fete în clasa a III-a, cunosc în ce măsură trebuie să se implice părinţii, care trebuie să le facă cont, trebuie să verifice, trebuie să le asigure conexiunea la internet. Un copil de clasa pregătitoare sau de clasa I nu s-ar putea descurca în absenţa părintelui. Aş vrea să subliniez că, la nivelul judeţului Suceava, există cadre didactice care chiar au dat dovadă de eroism în această perioadă, pentru că nu au avut posibilitatea să lucreze online cu copiii, s-au adaptat din mers şi au gestionat bine această situaţie. Le amintesc aici pe doamnele învăţătoare de la Şcoala Primară Boureni, Şcoala Gimnazială Gulia, care au fost nevoite să predea prin telefon fiecărui copil în parte şi, totuşi, nu au renunţat la procesul educaţional. Fiecărui elev i-au predat substantivul. Exemplele ar putea continua, mai ales pentru cei care cârcotesc că nu ne facem treaba şi chiulim, lucru total neadevărat. Există din păcate şi foarte multe cadre didactice care trebuiesc sprijinite pentru învăţământul online. Acolo unde şcolile au avut la dispoziţie aparatura necesară, au sprijinit profesorii. Nu trebuie să plecăm de la premisa că doar elevii nu au. Implicit cadrele didactice nu au, exemplul pe care l-am dat este mai mult decât relevant. Programul pe care Ministerul Educaţiei îl are în derulare încă din anul 2004 (foarte bun şi eficient, de altfel), Euro 200, poate fi modificat şi adaptat noilor cerinţe (şi am convingerea că se lucrează la acest lucru); inclusiv procedura de accesare ar putea fi modificată pentru a deveni mult mai facilă pentru părinţii care nu au resurse sau care nu realizează venituri suficiente.

Legat de mediatorii şcolari, cred că nimeni nu poate să pună la îndoială utilitatea muncii lor şi importanţa existenţei lor la nivelul unităţilor şcolare din comunităţile cu pondere mare de copii de etnie rromă. În perioada stării de urgenţă, atât mediatorii şcolari, cât şi mediatorii sanitari au fost extrem de eficienţi în relaţia şi în comunicarea dintre copiii rromi şi şcoală, autorităţi locale, DSP-uri ş.a.m.d. La nivel naţional, din datele centralizate de Partida Romilor Bucureşti, este necesară încadrarea a cel puţin 140 de mediatori şcolari pentru tot atâtea comunităţi din România. Partida Romilor poate susţine cheltuielile auxiliare pentru formarea acestor mediatori şcolari, executată doar de Ministerul Educaţiei, cu condiţia ca autorităţile să-i angajeze. Ştim că nu sunt bani în momentul de faţă la bugetul de stat, economia este aşa cum este, dacă mai este, suntem conştienţi toţi de situaţia grea prin care trecem, însă refuz să cred că va fi un efort supraomenesc pentru guvern atunci când va trebui să acopere salariile a 140 de mediatori şcolari. Efortul şi impactul bugetar nu poate fi unul foarte mare, dar măsura este necesară şi eficientă. Începând din toamna anului şcolar următor, participarea la grupa mare la grădiniţă devine obligatorie. Trebuie să-i încurajăm pe părinţi să-şi ducă copii la grădiniţă, altfel nu pot fi înscrişi la clasa pregătitoare.

Încheierea situaţiei şcolare a elevilor claselor a VIII-a şi a XII-a. Clasa a VIII-a îşi încheie situaţia şcolară aşa cum era prevăzut în calendarul care stabileşte structura anului şcolar, pe data de 5 mai. Începând cu data de 2 iunie, elevii claselor a VIII-a şi a XII-a sau aflaţi în anii terminali de la şcoala profesională, postliceală etc., pot veni la şcoală pentru acele cursuri de pregătire pentru examenele naţionale. Prezenţa lor nu este obligatorie. Părintele trebuie să evalueze starea de sănătate a copiilor şi riscurile la care ar supune familia dacă în familie sunt persoane vulnerabile medical. Pentru cei care nu doresc să vină, aceste cursuri vor continua online.

Admiterea la liceu şi evaluarea naţională. Noutatea constă în modificarea programei, care prevede numai conţinuturile din semestrul I din clasa a VIII-a al anului şcolar curent. A doua noutate constă în măsurile de siguranţă din momentul susţinerii examenelor, respectiv distanţarea fizică, mai puţin de 10 copii în clasă; vom respecta măsurile de prevenire şi combatere a îmbolnăvirii.

După încheierea evaluării naţionale, urmează admiterea la liceu.

Admiterea elevilor pe locurile speciale pentru rromi. Asociaţia Partida Romilor Bucureşti a venit cu o serie de propuneri şi măsuri de siguranţă care au fost aprobate de Ministerul Educaţiei. Este clar că nu mai poate fi susţinută acea şedinţă publică de repartizare a elevilor de etnie rromă, date fiind condiţiile şi măsurile de restricţie. Repartizarea acestor copii se va face tot computerizat, într-o sesiune specială. Vom completa fişele de admitere, care vor avea o culoare diferită faţă de celelalte, iar dacă, poate, un copil de etnie rromă nu este mulţumit de locul ocupat în cadrul repartiţiei computerizate speciale, el are dreptul să participe şi la cea de a doua etapă computerizată, normală, la care participă toţi copiii, fiind necesar să completeze cealaltă fişă de opţiuni, de altă culoare.

Noutatea constă şi în înscrierea acestor locuri, care este o înscriere online; faţă de anii precedenţi eliberarea recomandărilor se poate face şi online, iar, în cazuri excepţionale, acolo unde părinţii nu au telefon, tabletă, calculator care să le permită completarea câmpurilor şi a documentelor care sunt încărcate în respectiva aplicaţie informatică, echipe de voluntari ai Partidei Romilor se vor deplasa în teritoriu pentru eliberarea acestor recomandări în timp util. Concret, acea şedinţă publică va fi înlocuită cu o repartiţie computerizată pe baza opţiunilor pe care părintele şi elevul le va face la şcoală cu ajutorul dirigintelui, repartiţia fiind realizată direct de Ministerul Educaţiei. Repartizarea computerizată la nivel naţional, conform calendarului admiterii, este undeva în data de 10 iulie, iar această repartizare computerizată distinctă pentru candidaţii de etnie rromă va fi cu cel puţin o săptămână mai devreme. În perioada imediat următoare urma să fie emis de Ministerul Educaţiei şi Ordinul de modificare şi completare a calendarului, în aşa fel încât să existe şi cadrul legal, toată procedura, pentru a putea fi prezentată părinţilor.

Eliberarea recomandărilor de apartenenţă la etnia rromă necesare participării la repartizarea computerizată specială. Anul acesta va exista, în plus, ca element de noutate, şi eliberarea recomandărilor în sistem online. În acest sens, asociaţia Partida Romilor a dezvoltat şi achiziţionat practic servicii pentru o platformă educaţională, o platformă dedicată, să spunem, eliberării recomandărilor. Practic, orice părinte, în special unul care are acces la dispozitiv şi la tehnologie, fie calculator, fie tabletă, chiar şi de pe smartphone, poate accesa foarte uşor platforma educaţională. Părintele va trebui să completeze o serie de câmpuri predefinite, nu va trebui să printeze niciun document din cele care există pe această platformă, inclusiv cererea pe care o adresează Partidei Romilor, prin care solicită practic eliberarea recomandării va fi completată pe acea platformă. Ulterior, declaraţia pe proprie răspundere, conform prevederilor din Codul penal, prin care îşi asumă apartenenţa la etnia rromă şi îşi asumă şi veridicitatea datelor pe care le declară, va fi completată foarte uşor, tot pe platforma educaţională. Nu în ultimul rând, va trebui să completeze şi o declaraţie privind prelucrarea datelor cu caracter personal. După ce va parcurge toate aceste etape, sistemul informatic respectiv, adică platforma, va genera o recomandare în format PDF cu semnătură electronică din partea Partidei Romilor Bucureşti, care va fi transmisă atât părintelui care a solicitat-o, cât şi unităţii şcolare unde învaţă elevul respectiv, pe e-mail. Cu alte cuvinte, părintele nu se mai deplasează pentru a ridica recomandarea, după care trebuie să o ducă la unitatea de învăţământ. El trebuie doar să intre pe această platformă să completeze toate aceste câmpuri şi, ulterior transmiterii recomandării în format PDF, va trebui să răspundă unui apel telefonic conform procedurii interne a Partidei Romilor. În măsura posibilităţilor, se vor face verificări şi prin apel video, cu privire la autenticitatea datelor transmise de părinte şi se va sta de vorbă prin intermediul voluntarilor cu fiecare părinte, pentru verificarea datelor cu caracter etnic în special. După apelul telefonic/video, comisia de validare va decide dacă se va acorda/ respinge recomandarea persoanei care o solicită. În cazul în care recomandarea va fi acceptată, foarte simplu, părintele va primi pe telefon recomandarea în format PDF, pe care nu trebuie să o trimită la şcoală sau să o printeze, ci pur şi simplu o primeşte ca o confirmare. Şi, în acelaşi timp, sistemul informatic va trimite pe e-mailul secretariatului şcolii unde învaţă copilul aceeaşi recomandare. Secretariatului unităţii de învăţământ respective, în momentul în care trebuie să constituie dosarul candidaţilor rromi care optează pentru aceste locuri speciale, îi va fi uşor să o printeze pe e-mail şi să o ataşeze la dosarul propriu-zis. Dosarul conţine mai multe documente, printre care rezultatele la evaluarea naţională, fişa medicală ş.a. Este datoria unităţii şcolare să întocmească acel dosar, iar, ulterior, să ducă acel dosar la acele centre. Cu siguranţă, din data de 15 mai această platformă va putea genera recomandări pentru toţi părinţii de etnie rromă care le vor solicita. Modalitatea de accesare a acestei platforme va putea fi găsită pe site-ul Partidei Romilor. În cazul în care mulţi părinţi, mai ales din mediul rural, nu vor putea accesa această platformă, în mod excepţional, dacă legea va permite în judeţul nostru, Partida Romilor Suceava se obligă ca aceste recomandări să ajungă la cei care le solicită, prin deplasare personală a voluntarilor, cu toată procedura şi cu toate documentele care stau la baza eliberării acestor documente. Vor fi recomandate la faţa locului acele recomandări părinţilor, care ulterior le vor preda şcolilor. O variantă nu o exclude pe cealaltă. Repartizarea se va face computerizat, printr-o sesiune distinctă, doar pentru repartizarea copiilor de etnie rromă, în aceeaşi zi, maxim până în data de 3 iulie, în toată ţara. Copiii vor fi repartizaţi în ordinea descrescătoare a mediilor, un alt element de noutate fiind faptul că elevii care candidează pe un loc special destinat etniei rrome va trebui să se deplaseze la şcoala de provenienţă şi să completeze fişa cu coduri distincte pentru licee. În broşura admiterii care urmează a fi emisă de Inspectoratul Judeţean se va specifica foarte clar modul în care trebuie să completeze fişa fiecare elev, respectiv codurile liceelor şi şcolilor profesionale. Părinţii vor fi ajutaţi în completarea acestor coduri de diriginţi. Vor fi chemaţi câte 10 părinţi la şcoală, în condiţii de siguranţă, şi vor avea suficient timp pentru a fi îndrumaţi să completeze corect codurile.

La final sugerez tuturor elevilor de clasa a VIII-a, în special celor de etnie rromă, dar şi celorlalţi, să conştientizeze că la acest examen de evaluare naţională au o şansă foarte mare, spre deosebire de alţi ani, să obţină o notă bună, pentru că materia din care vor fi evaluaţi este doar cea de pe semestrul I. Încă au suficient timp să repete, să citească, să înveţe, atât la română cât şi la matematică, încât să obţină o notă mai mare.

 LUCIAN DIMITRIU

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: