Adevărul despre Centura Sucevei:

De la interese financiare, la proiecte tehnice dezastruoase

Interviu cu deputatul CĂTĂLIN NECHIFOR

Reporter:De ce proiectul şoselei de centură a municipiului Suceava durează de atâţia ani şi nu se vede o finalizare apropiată?

Cătălin Nechifor: – Centura Sucevei este cel mai dureros proiect al Sucevei după mult discutatul şi bătrânul proiect „Utilităţi şi mediu la standarde europene”, cel din 2004. Centura Sucevei este din 2009 şi nici unul, şi nici altul nu sunt finalizate astăzi. În amândouă s-au îngropat o grămadă de bani.

Centura Sucevei a început în 2009, trasându-se o variantă care, pentru orice persoană care se pricepe cât de cât la construcţii, era clar că era foarte complicat de realizat ceva acolo, pentru că în zona Hagigadar, de la intersecţia cu DN2 de la Staţia de înaltă tensiune până spre Moara, sunt doar râpe, văi, dealuri care fug la vale, este o zonă de forfecare cu argilă, lut, o zonă complet nepotrivită pentru o lucrare de o asemenea anvergură.

Mai mult decât atât, nimeni nu a construit vreodată în zona respectivă pe acel traseu pe care s-a pus în operă şoseaua de centură a Sucevei.

Undeva prin 2009-2010 a şi început lucrarea. Ştiu că la acea vreme se începuse cu foarte mult hei-rup, iar foarte mulţi miniştri s-au plimbat pe la centura Sucevei. Au fost şi ploi abundente în 2010 care au pus sub semnul întrebării zona Hagigadar, fiind necesară găsirea de noi soluţii tehnice pentru că ceea ce se gândise iniţial în proiectul tehnic, pe partea de stabilizare a solului, nu era suficient în raport cu situaţia din teren.

 – Aţi declarat de-a lungul timpului că proiectul şoselei de centură nu a fost cel mai bine ales. De ce?

– Plecată din zona drumului naţional dinspre frontiera cu Ucraina – Siret şi Rădăuţi în partea de nord a şoselei, centura se duce către zona de intersecţie cu DN 17 la aşa-numitul Zid al Morţii, ocoleşte prin Moara şi iese în DN 2 în zona staţiei de înaltă tensiune. Este un desen de şosea de centură care din foarte multe puncte de vedere ar avea foarte multe greşeli. Cred că era mult mai înţelept dacă ar fi făcut şoseaua de centură exact invers, de la staţia de înaltă tensiune spre dreapta, spre Ipoteşti, traversau cu pod de la Lisaura către Salcea, făceau şi racordul cu Botoşani şi cu Aeroportul, apoi prin pădure la Adâncata şi cu Dorohoiul şi urma să facă şi branşarea cu DN 2 spre Siret şi Rădăuţi. Apoi pod peste râul Suceava înapoi către DN 17, într-o structură care nu ar fi avut de a face cu zone cu pericol de alunecare de teren aşa cum avem, din păcate, pe al treilea tronson al şoselei de centură.

Ce probleme au fost semnalate în perioada când eraţi preşedinte al CJ Suceava privind acest proiect?

– Am preluat centura Sucevei în anul 2012, cu foarte multe dificultăţi, contractul fiind cu o companie care cumpărase acţiunile altei societăţi, cu dificultăţi financiare, fără resurse logistice, cu firme în subantrepriză care nu erau plătite. Nici nu vreţi să ştiţi cât de grea era situaţia. Fusese complet eronat pornit proiectul pe tronsonul 2 şi 3. În 2013, după ce am reuşit să alocăm în continuare bani de la Guvernul Ponta pentru finalizarea şoselei de centură, cei care construiau s-au plâns de foarte multe dificultăţi: ba că nu au gaz metan la staţia de asfalt, ba că nu au curent electric, ba că nu au autorizaţie de transport agabaritic pentru utilaje de mare tonaj care ar fi trebuit aduse de la Iaşi. Erau foarte multe motive, dar de fapt acea companie care lucra nu mai avea chef să continue lucrarea, nu avea forţă financiară, nu mai avea management şi soluţia trebuia să fie una radicală. Atunci când am început lucrările la DN 29 cu Victor Ponta am discutat cu el că poate e mai bine să reziliem contractul de execuţie cu firma care nu lucra la acest proiect de şosea de centură şi să o luăm de la capăt. Aşa s-a şi făcut, iar decizia a fost una bună, pentru că în acest fel am reuşit să punem în trafic în luna ianuarie din 2015 măcar jumătate din centură, respectiv tronsonul 1, de la Pătrăuţi, de pe DN 2 până la drumul Câmpulungului, o porţiune care ocoleşte o zonă importantă a municipiului Suceava şi a scos o parte din trafic.

Partea din centură care este acum folosită a fost pusă în circulaţie fără nicio acţiune de inaugurare. De ce?

– Atunci am luat o decizie care a fost contestată de unii, pentru că nu am făcut un eveniment de inaugurare a acestui tronson care a fost pus sub trafic. Nu am mers acolo cu alai după noi, nu am mers cu panglici, nu am ţinut discursuri. Sincer, mi-a fost jenă să inaugurez 6 km de centură în condiţiile în care toată lumea aştepta lucrul acesta şi am spus că oamenii vor vedea, vor simţi. Chiar şi presa m-a criticat pentru că nu am făcut niciun demers atunci prin care să fie anunţată această punere în circulaţie a porţiunii de centură finalizate, dar cred şi acum că am făcut ceea ce trebuia. Cred că normalitatea ar trebui să fie şi în România un lucru înţeles. Nu întotdeauna e necesar să facem tam-tam, să ne punem în lumina reflectoarelor. Chiar m-am bucurat atunci că centura a început să fie folosită de îndată. Imediat, după ce s-au ridicat barierele din beton, s-au montat şi indicatoarele rutiere, lumea a început să o folosească şi, iată, slavă Domnului, de 4 ani de zile circulăm pe ea.

De la inaugurarea acestui tronson, lucrările au stagnat şi doar recent au fost reluate. Care a fost cauza?

– Partea urâtă a acestui proiect este că, din păcate, după ce a plecat Victor Ponta din Guvern şi eu de la Consiliul Judeţean, nu s-a mai făcut nimic. Am mai spus şi cu alte ocazii: după plecarea lui Ponta, Dacian Cioloş nu a mai alocat niciun leu pentru centura Sucevei, iar 2016 a fost un an secetos pentru toate investiţiile guvernamentale din Suceava. Din păcate, nici după 2016 nu s-a mai preocupat nimeni de la Guvern să facă ceva serios.

Vedem acum, pentru că este campanie electorală, că mai vin miniştri, mai vin oameni politici importanţi, mai pun o lopată, mai fac o conferinţă de presă. Cert este că centura nu este gata şi premisele sunt destul de sumbre pentru a o vedea finalizată.

Cum vedeţi finalitatea acestui proiect?

– Eu am avut foarte mult de pierdut din cauza acestui proiect, pentru că lumea ar fi vrut să terminăm centura, oamenii aveau aşteptări foarte mari, de altfel aşteptările erau absolut reale şi recunosc lucrul acesta. Şi astăzi lumea ar vrea să circulăm pe şoseaua de centură şi nici nu mai interesează pe nimeni cât mai costă în plus, cât de greu este de făcut, ce soluţii tehnice trebuie puse în practică în plus şi că important este să o avem disponibilă.

Nu se va rezolva problema traficul din municipiul Suceava doar în acest fel, pentru că va trebui realizată şi centura de sud a municipiului, ca să scoatem traficul greu din oraş şi înspre Botoşani şi Aeroport, dar şi către Dorohoi. Până atunci, eu cred că Suceava va fi în continuare un oraş înghesuit, un oraş cu trafic îngreunat, dar mă gândesc că pe viitor vor putea fi puse în practică şi soluţii mai bune decât cele actuale.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: