Expoziţie de retromobile la Fălticeni

Aproape 100 de ani de frumuseţe şi eleganţă pe roţi

Pasiunea fiecărui colecţionar este specială deoarece, cultivând-o, scoate la iveală omul bun, pătimaş, atent, iubitor şi solidar cu ceilalţi care-i împărtăşesc preocupările. Colecţionari de dopuri, cutii de chibrituri sau timbre, colecţionari de cărţi, tablouri sau antichităţi sunt deopotrivă oameni care au adus în viaţa lor un plus de suflet prin care trăiesc mai bogat, mai plin şi mai frumos.

În viaţa a aproape 30 de suceveni există o pasiune specială, ce nu poate sta ascunsă în seifuri sau dulapuri, subsoluri securizate sau alte spaţii departe de ochii străinilor. Cu cât sunt mai des aduse în ochii comunităţii, obiectele acestei pasiuni capătă şi mai multă valoare, frumuseţe şi personalitate.

În judeţul Suceava sunt nici 30 de oameni care colecţionează şi restaurează retromobile sau, în varianta acceptată de publicul larg, maşini de epocă.

Sunt bărbaţi care caută şi descoperă în toată lumea, uitate prin vechi garaje şi prin fundul curţilor, automobile produse cu zeci de ani în urmă şi, investind în ele, le redau strălucirea, respectul şi demnitatea de care s-au bucurat cândva. „Bătrânele doamne” înecate în rugină şi putregai trec apoi, uneori şi pe durata a 2, 3 ani, printr-un “salon” miraculos în care mâini pricepute, cu grijă şi iubire, le descompun până la ultima piuliţă, le scapă de uitare şi neglijare, apoi le reconstruiesc, dăruindu-le o nouă viaţă.

De câteva ori pe an, venerabilele pe roţi, mândre, elegante, impecabile, admirabile, îi răsplătesc pe cei care le-au scos din uitare şi ne lasă să aflăm despre ele, să le privim, să le atingem să le auzim bătăile „inimii”.

Primul telefon şi primul vehicul în Fălticeni, pe vremea primarului Matei Millo

Duminică, la Fălticeni, reprezentanţa locală a Retromobil Club România, în colaborare cu Primăria Fălticeni şi Muzeul de Artă „Ion Irimescu”, a organizat prima ediţie „Roţi legendare – Fălticeni, 121 de ani de la primul vehicul din oraş”.

Atât a trecut într-adevăr din 1896, când în Fălticeni apărea un triciclu Bolle, unul dintre cele trei vehicule intrate în România în acel an. Doar alte trei trăsuri-automobile tip Benz mai văzuseră urmaşii lui Decebal, la Craiova, aduse în ţară de trei localnici, cu un an înainte.

„Am vrut să diversificăm, să ieşim din banalitatea paradelor de primăvară şi de toamnă. Am vrut să ieşim către public cu alte evenimente care să ducă şi la mărirea numărului de colecţionari de retromobile. Aşa a apărut «Raliul Moldovei», dar şi activitatea de astăzi. Vom organiza în august sau septembrie un alt eveniment «Retromobil», la Suceava, iar cu sprijinul colecţionarilor din alte localităţi, în perioadele următoare, şi la Câmpulung, Vatra Dornei şi Rădăuţi.

Suntem pe drumul cel bun. Din 2011 când, personal, am intrat cu câteva maşini în Retromobil Club România, am ajuns astăzi să avem în judeţul Suceava zeci de colecţionari cu peste 50 de vehicule atestate istoric. Mai exact, avem în judeţ aproape 30 de colecţionari şi restauratori de retromobile de o calitate excepţională. Din acest punct de vedere, Suceava concurează acum de la egal la egal cu multe judeţe importante” a declarat fălticeneanul Iulian Todirică, restaurator şi colecţionar de retromobile, reprezentantul sucevean al Retromobil Club România.

La 121 de ani de când primarul Matei Millo inaugura hala pieţei din Fălticeni, apăreau în oraş primele telefoane, iar o ciudăţenie cu trei roţi, condusă de un localnic, trecea fudulă prin mijlocul târgului, în piaţa „Nada Florilor” din centrul de astăzi al municipiului a revenit o parte din istoria automobilismului.

Maşini de-acasă, maşini fabricate în toată lumea

Circa 45-50 de automobile, produse între sfârşitul anilor 20 şi până în 1990, vehicule atestate istoric, mărci diverse, de o calitate impecabilă, s-au lăsat apreciate de public, dar şi de ei între ei colecţionarii. Sute de persoane au trecut, pe durata a peste 3 ore, prin expoziţia de retromobile ale unor colecţionari suceveni, dar şi din judeţele Iaşi şi Neamţ. Băieţi şi bărbaţi în toată firea, unii trecuţi de prima tinereţe, cu soţiile şi copiii, fremătau printre maşini, una mai strălucitoare şi mai spectaculoasă ca cealaltă.

Surori ale francezului simplu şi elegant Renault, Daciile noastre, 1100 şi 1300, parcă ieri ieşite pe poarta uzinei de automobile, ocupau o latură specială a careului expoziţional. Printre ele se aflau şi exponate ale lui Dănuţ Crainiciuc, cel care a făcut turul Europei cu o Dacia din 1969, primul ei an de fabricaţie, restaurator şi unul dintre cei mai mari colecţionar de autoturisme Dacia din România. Maşinile româneşti continuă să fie imagine copilăriei noastre şi mândria tuturor.

Lux curat pe „zona americană”, imagini din filmele Hollywoodului anilor 70, au fost induse vizitatorulul cu câteva exemplare aparţinând colecţionarului sucevean Andy Stan. Într-un Chrysller cu număr de California, produs în 1978, cu interior „cafea cu lapte”, sau într-un Cadillac „Eldorado”, din acelaşi an, în aceleaşi nuanţe elegante de bej, ţi-o puteai imagina uşor pe Kathleen Turner, frumoasa divă a cinematografiei acelor ani. Acelaşi pasionat de retromobile a expus la Fălticeni, în total, zece automobile, printre care şi exemplare din mărcile Mercedes şi BMW, mostre de putere şi perfecţiune ale producătorilor germani din anii 70 şi 80.

Roşu ca focul, automobilul Ford Mustang aparţinând unui colecţionar de la Iaşi, construit în anul 1966, lua ochii nu numai datorită formelor „musculoase”, precum ale sălbaticului animal căruia îi poartă numele, ci şi prin calitatea impecabilă a restaurării. Se aude că Mustangul este „clasica” ce i-a fermecat nu numai pe americani, dar şi una dintre cele mai dorite maşini retro în Europa.

Lângă „american”, un „italiano vero”, tot al unui ieşean. Adriano Celentano însuşi părea că tocmai coborâse dintr-un Fiat 1800, albastru ca laguna albastră, ieşit din fabrică în 1966. Precum cântăreţul cu mare succes la public şi astăzi, Fiatul pare neatins de vreme şi la peste 50 de ani de când a fost construit.

N-au lipsit exemplare din primele modele de „Trabant”, din colecţia burdujeneanului Viorel Romaniuc.

„După soţie, este a doua mea iubire”

Două uimitoare şi spectaculoase automobile englezeşti Morris Garages, MG adică, au strâns mult public în jur. Joase, decapotabile, bijuterii cu două locuri, sunt parcă maşinile îndrăgostiţilor englezi cu evazeuri şi plete, de la sfârşitul anilor 60, începutul anilor 70. Unul, fabricat în 1969, aparţine lui Ciprian Savin din Câmpulung Moldovenesc, celălalt, din 1972, lui Constantin Berariu.

Pentru primul, care are în proprietate şi un Rover din 1963, pasiunea pentru maşini retro este ca o poveste fără sfârşit, pentru celălalt, un început fatal.

„M-a cucerit din prima acest MG. După soţie, este a doua mea iubire. Maşina este venită din Statele Unite şi este parţial restaurată. Bloc motor, motor, portbagaj, totul este recondiţionat. Are roţi folosite în Formula 1” a spus ultimul sucevean intrat în clubul pasionaţilor de retromobile.

„Divele” fălticeneanului Iulian Todirică

Fălticeneanul Iuian Todirică a expus duminică alte zece autoturisme, două Dacii 1300, una 1100, un Fiat 850 din 1966, o „broscuţă” Beetle din 1964, un Opel Rekord din 1967, un Daimler 420 din 1981 şi un BMW rechin din acelaşi an, apoi un autoturism Singer fabricat în 1952 şi cea mai venerabilă maşină din expoziţia de duminică, un Fiat Torpedo, fabricat în 1928.

Ultimul exemplar a fost prezentat pentru prima dată de proprietar la începutul acestei luni, la un concurs de frumuseţe, la Sinaia, patronat, ca toate astfel de concursuri, de Casa Regală a României. Maşina a fost achiziţionată de Iulian Todirică de la un localnic din Vrancea şi restaurată timp de aproape 3 ani de la stadiul de rablă mâncată de rugină şi multe componente lipsă, la stadiul de „divă” de epocă. La Sinaia, automobilul fălticeneanului a „rupt” câteva inimi, inclusiv cea a juriului, şi a fost premiat.

„Singerul” reprezintă eleganţa şi conservatorismul Anglei anilor 50 şi este unicat în România. Nici englezii nu-l mai au, pentru că automobilul a fost fabricat doar în perioada 1951-1953 şi doar pentru export, de aceea are volan pe partea stângă.

Cel al suceveanului de la Fălticeni a aparţinut o vreme unui american, fiind achiziţionat, în anul 1960, de un olandez de la care l-a cumpărat-o colecţionarul şi restauratorul sucevean.

Pasiunea colecţionarilor de vehicule istorice este una scumpă, dar cei prinşi de „boală” nu vorbesc de bani. Vorbesc de perfecţiunea restaurărilor, de vechimea şi farmecul automobilelor, vorbesc despre mândria de a fi stăpânii unei „bătrâne doamne” unicat şi despre o lume în care uneori ne lasă să pătrundem.

„Este o pasiune scumpă, dar nu mai contează. Orice pasiune în viaţă este costisitoare, pornind chiar de la prima, familia. Dacă privim din această direcţie, nu mai facem nimic. În realitate, le facem pe toate, familie, pasiune pentru maşini, bani, muncă, frumuseţe, satisfacţii. Până la urmă totul este o poveste, una cu aură vintage, care ne face să ne simţim bine, între noi, oamenii cu aceeaşi pasiune” spune Ciprian Savin, proprietar de vehicule istorice din Câmpulung Moldovenesc.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: