Am investit 87 de milioane de euro cu promisiunea că vom livra energie termică 40 de ani, însă numărul consumatorilor din planul de afaceri a scăzut la jumătate

Interviu cu ADRIAN BODEA, preşedintele Consiliului de administraţie al grupului de firme Adrem Invest, administrator al Thermonet Suceava şi Bioenergy Suceava

Primăria Suceava trebuie să facă investiţii esenţiale în contorizarea energiei termice, cât şi în reabilitarea transportului şi distribuţiei

A trecut un an şi jumătate de când Thermonet a preluat serviciul de alimentare cu apă caldă şi căldură de la defuncta Termica. Ce veşti aduceţi acum sucevenilor?

– Credem că Thermonet va reuşi să eficientizeze transportul şi distribuţia cu ajutorul Primăriei Suceava, care se angajează să investească în reţele. În al doilea rând, Primăria ar trebui să facă o altă investiţie esenţială, respectiv cea în contorizare. Noi trebuie să fim foarte siguri de cantitatea de energie termică pe care o vindem, însă contoarele de la nivel de bloc sunt foarte vechi. Cheltuiala ar trebui suportată de autorităţile locale sau, cel puţin, acestea ar putea da o garanţie la fondurile pe care le-am putea aduce noi. Vrem să avem o asigurare că acestea vor fi plătite, deoarece nu putem face o cheltuială într-un obiectiv care nu este al nostru. În aceste circumstanţe, costurile încălzirii pentru racordaţii la termoficare ar putea să fie cuprinse între 100 de lei şi 150 de lei, sub cel plătit pentru operarea unei centrale proprii pe gaze naturale.

Suntem foarte nemulţumiţi de sistemul de robinete termostat şi repartitoare de costuri implementat de Elsaco

Din câte cunoaştem, în momentul în care implicată era şi firma specializată Elsaco Botoşani, o hotărâre a Consiliului Local prevedea înlocuirea a peste 3.500 de gigacalorimetre.

– Adrem Invest era şi este acţionarul majoritar, însă am avut o problemă cu Elsaco Botoşani, o firmă care a lucrat în municipiul Suceava, implementând un sistem de facturare bazat pe robinete termostat şi repartitoare de costuri, de care noi nu suntem foarte mulţumiţi. La un moment dat, între cei doi acţionari, Adrem Invest şi Elsaco Botoşani, au intervenit divergenţe privind optica de dezvoltare a businessului. Elsaco este o firmă de mare succes, care urmăreşte profitul, iar noi suntem o firmă de succes mai mic, care urmăreşte şi interesul public. Şi atunci, ca urmare a acestei divergenţe, am decis să ne despărţim. Elsaco a cerut o sumă pentru a ieşi din afacere, sumă pe care am plătit-o. Oricum, firma din Botoşani era acţionar minoritar, fără putere de decizie, interesul lor fiind orientat înspre profit, ceea ce este corect. Noi avem o optică strategică, pe termen lung. Astfel, chiar dacă trebuie să acceptăm nişte ani cu pierderi – ceea ce facem acum -, poate că, în timp, businessul va deveni profitabil.

Pierderile sunt de circa 40%, Primăria acoperă doar 25%, iar diferenţa este suportată de Thermonet

Sucevenii sunt îngrijoraţi de o creştere importantă a tarifului la energia termică. Este această nelinişte întemeiată?

– Ştim că Primăria a completat toate documentele să participe la finanţarea pentru modernizarea reţelelor, pentru că Primăria are o problemă, din moment ce în sistem există conducte complet obturate. În consecinţă, degeaba livrăm noi căldură, dacă aceasta nu ajunge destul de departe. Thermonet este doar operatorul serviciului. În contorizare, reţelele de transport şi distribuţie, precum şi în punctele termice trebuie să investească autorităţile locale, deoarece toate sunt ale acestora. Pentru că odată cu reabilitarea reţelelor se vor reduce şi pierderile din sistem, care sunt uriaşe şi nerecunoscute în totalitate. Avem circa 40% pierderi, ni se recunosc doar 25%, iar diferenţa o suportăm noi. În acelaşi timp, pe măsură ce eficientizăm livrarea, va fi operată şi o creştere uşoară a tarifului la gigacalorie, însă aceasta va fi făcută de aşa natură încât clientul să nu plătească mai mult. Pe fondul creşterii eficienţei, acesta va consuma mai puţin pentru un confort sporit şi la un tarif mai bun pentru noi. Deci clientul nu sesizează nicio scumpire, în schimb noi vom avea un venit mai bun, prin micşorarea pierderilor. Este necesară, de asemenea, trecerea la sistemul de contorizare individuală. În acel moment vom avea o relaţie directă cu consumatorul, iar atunci când acesta nu plăteşte, vom sista furnizarea serviciului, similar alimentării cu energie electrică. Acum, noi livrăm căldură, iar cei buni-platnici plătesc şi pentru ceilalţi.

Dacă un consumator se debranşează, făcând uz de libertatea pe care o are, acela va plăti daune

Care este politica firmei faţă de debranşările de la sistemul centralizat?

– Se ştie, Primăria a permis debranşări dintr-un sistem care era unitar, iar acestea, în multe cazuri, afectează major funcţionarea reţelelor. Spre exemplu, nu este rentabil să ducem energia termică la o scară de bloc cu numai două apartamente racordate la sistem, iar restul cu centrale proprii. Există, totodată, şi situaţii în care toată scara este racordată la termoficare, iar un apartament vrea să se debranşeze. Acestuia nu ar trebui să i se permită ieşirea din sistem, deoarece perturbă echilibrul. Deci se impune aplicarea legii, care spune că acolo unde, într-un condominiu, încălzirea se asigură prin soluţia „x”, toată lumea se încălzeşte prin soluţia „x”. Dacă un consumator se debranşează, făcând uz de libertatea pe care o are, acela va plăti daune. De altfel, avem trei cazuri, trei ipoteze de lucru. Prima: acolo unde există doar doi consumatori pe scară, nu numai că le vom da voie să se debranşeze, ba chiar îi vom debranşa noi. În al doilea rând, în situaţia în care balanţa stă să atârne de o parte sau de alta, vom duce o politică de convingere pentru rămânerea în sistem, chiar dacă aceasta nu reprezintă nici un plus, nici un minus pentru noi. În al treilea rând, în scările de bloc în care nu există deloc centrale pe gaze sau numărul debranşaţilor este foarte mic, nu vom mai permite ieşirea din sistem. Anul trecut, la debranşările care au avut loc a fost percepută taxă suplimentară, pentru că, din cauza acestora, trebuie să facem investiţii pentru a restabili echilibrul în sistem. Însă nimeni nu ţine cont de acest aspect, iar Primăria va trebui să ia măsuri, să nu dea autorizaţii de construire în situaţii în care sistemul este afectat. Când se locuieşte în condominiu, există reguli de convieţuire care trebuie respectate, inclusiv cu privire la modul de încălzire pe care îl decide majoritatea. Noi nu suntem de vină că am venit şi am investit 87 de milioane de euro pe o promisiune că vom avea un business pe 40 de ani, că vom livra energie termică în tot acest timp. Iar acum ne trezim că Primăria acceptă consumatorilor să se debranşeze şi că vom mai avea jumătate din apartamentele pe care le-am gândit în planul nostru de afaceri. Aşa că poate ar trebui să ne ducem la Primărie să cerem compensări.

Revenind, ar trebui făcută o contorizare corectă, astfel încât oamenii să plătească doar ceea ce consumă şi să se investească în reţele, în automatizare, iar Thermonet şi Bioenergy să poată livra un serviciu de calitate. Noi nu am putut asigura un serviciu de calitate în iarna trecută, deoarece nu am avut suficientă biomasă. Anul acesta ne-am orientat, avem rezerve, avem stocuri şi suntem convinşi că vom livra agentul termic la parametri optimi, astfel încât lumea să aibă confort. Degeaba le spui oamenilor vorbe, dacă atunci când vine iarna nu au căldură şi apă caldă. Pentru că se supără, se enervează, nu mai suportă, iar în primăvară spun că îşi vor pune centrală. Însă dacă se dă căldură şi apă caldă, nimeni nu se va gândi să investească să-şi pună în casă o eventuală bombă cu gaze. În această iarnă vom încerca să dovedim că putem livra serviciul la parametri optimi.

Pachetul „Căldură în casa ta”, încălzire mixtă pe bază de energie termică şi energie electrică livrate de centrala Bioenergy

– Am înţeles că aveţi şi o propunere avantajoasă pentru consumatorii care sunt tentaţi să părăsească sistemul centralizat de termoficare.

– Este adevărat, gândim acum un sistem, însă mai întâi vom vedea în ce măsură legislaţia permite implementarea acestuia. Intenţionăm să oferim consumatorilor un pachet care să se cheme „Căldură în casa ta”. Astfel, nu contează câtă energie termică vom putea livra, pentru că în condiţiile în care se va resimţi un deficit, acesta va fi suplinit prin intermediul reţelei de alimentare cu gaze naturale sau al reţelei de alimentare cu energie electrică, în cadrul unui pachet complet oferit de noi. Suntem producători de energie electrică, deci am putea să ajutăm clientul să se încălzească suplimentar, dacă, spre exemplu, agentul termic intră în casă la o temperatură nesatisfăcătoare, de doar de 45 de grade Celsius. În condiţiile în care este nevoie de 55 de grade Celsius, automat în funcţiune va intra un dispozitiv alimentat electric, care va ridica temperatura până la nivelul dorit. Energia electrică nu va fi vândută consumatorului de energie termică, întrucât cantitatea de căldură va fi asigurată, în cadrul pachetului propus, la un preţ unitar, în aşa fel încât confortul termic să fie maxim. Practic, consumatorul va avea temperatura optimă în casă, indiferent care va fi temperatura agentului termic furnizat de noi. Nu am stabilit încă modalitatea concretă de tarifare, însă preţul ar urma să fie cel cu care livrăm în prezent agentul termic către consumatorii casnici, respectiv de 189 de lei pe gigacalorie, la care se adaugă TVA. Deci, va fi mai multă căldură, dar la acelaşi preţ.

Monopolul este de preferat dacă preţul este bun, iar serviciul – unul de calitate

– Fostul operator Termica a avut de suferit şi ca urmare a neîncasării sumele datorate de populaţie. Consumatorii casnici îşi plătesc acum facturile?

– Gradul de conformare la plată, ca spunem aşa, este de 98%, unul atins la circa 3 luni de la emiterea facturii. În prima lună este de circa 50%, după care creşte, ceea ce, zic eu, este foarte bine. Oamenii sunt corecţi, cinstiţi şi plătesc. Acum, în final, aş putea spune că suntem bucuroşi de acest monopol al producerii, transportului şi distribuirii energiei termice, aşa cum este acesta considerat. Adrem Invest a intrat şi la Thermonet, deoarece Primăria nu a găsit o altă soluţie. Dacă Primăria va dori să preia acest serviciu, noi suntem primii care îl vom da. Serviciul de transport şi distribuire a energiei termice nu aduce bani, ci pierdere. Ceea ce ar trebui să aducă bani este producerea energiei termice în centrala în cogenerare de înaltă eficienţă pe biomasă a Bioenergy, care este bazată pe certificate verzi. În caz contrar, nici aceasta nu ar aduce bani. De aceea, suntem foarte interesaţi ca întreg sistemul să meargă bine, iar în condiţiile în care preţul este avantajos, iar calitatea bună, uneori monopolul este chiar de preferat.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: