Vestitorii primăverii la Suceava

  ”Cu voi vin florile-n câmpie/ Şi nopţile cu poezie/ Şi vânturi line, calde ploi/ Şi veselie”. Nici nu ştiam că le mai ţin minte, când aceste versuri din “Vestitorii primăverii” de George Coşbuc mi-au răsunat în gând la trecerea pragului Galeriei de Artă “Ion Irimescu” Suceava, plină de lume, deşi nu eram în întârziere, şi cu pereţii înfloriţi de lucrări. 125, le numărase ziaristul Tiberiu Cosovan, cu o răbdare pe care nici Niculai Moroşan, preşedintele Filialei Suceava a Uniunii Artiştilor Plastici din România, nu o avusese atunci când, ajutat de colegi, le ridicase pe simeze, reţinând doar numărul, 25, şi numele expozanţilor: Iulia Andrieş, Iulian Asimionesei, Sorin Baciu, Roxana Bliorţu, Ovidiu Buzec, Cătălin Chifan, Oana Chilariu, Oana Chinchişan, Ioan Coţofan, Georgeta Gheorghiu, Adrian Grosari, Eugenia Goraş, Oana Ruxandra Hrişcă, Marcela Larionescu, Oana Miron, Niculai Moroşan, Viorica Ana Moruz, Puşa Pîslaru, Mihai Pînzaru-PIM, Lucia Puşcaşu, Dumitru Rusu, Camelia Rusu Sadovei, Vasile Anghel Siminiuc, Constantin Ungureanu-Box.

Întâmpinate – expozante, participante – cu mărţişoare de Vasile Anghel Siminiuc şi toţi cu reflecţia lui Niculai Moroşan că deşi mici, lucrările tot par înghesuite, şi de aici cu reînnoita speranţă a unui spaţiu mai generos, vernisarea propriu-zisă s-a desfăşurat într-o formula plăcută, cu artiştii invitaţi să vorbească despre lucrările lor, despre “Miniaturile de martie”. Prima care a luat cuvântul, Viorica Ana Moruz s-a referit la amintirile dragi adunate în primul său tablou cu ramă clasică, tablou cu margarete de la cineva drag, pictate în vasul de la bunica, şi ea dragă. Oana Ruxandra Hrişcă a apreciat idea expoziţiei şi prezenţa unor colegi tineri ca un punct de plecare pentru ei şi ca o garanţie pentru înnoirea Filialei, pentru ca aceasta să aibă un viitor. La acest salon de artă mică, a povestit Marcela Larionescu, a vrut să aducă marea cea mare în câteva minitapiserii cu scoici şi “înnodarea” timpului cu altele, realizate în tehnica macrameului. Vicepreşedintă a Filialei, Camelia Rusu Sadovei, fără să contrazică nevoia, exprimată în nenumărate rânduri, a unui spaţiu mai mare de expunere pentru artişti, a găsit expoziţia foarte reuşită, cu fiecare lucrare la locul care să o pună în valoare. În ceea ce o priveşte, a venit cu mici nature statice, cu flori ale sezonului, unele de anul trecut, altele din această perioadă. Profesoară, cu fire de lider, Lucia Puşcaşu a trecut în revistă manifestări naţionale şi de peste hotare de artă de mici dimensiuni şi a vorbit despre actuala expoziţie, “care mi-a făcut o mare bucurie”, remarcând prezenţa alături de lucrările dedicate primăverii şi altele, cu obiecte domestice, cu animale, portrete, observând “materialitatea” vaselor, dar şi a florilor Cameliei Rusu Sadovei, şi punctând preferinţa personală, în “Miniaturi de martie”, pentru omagierea vieţii şi a dansului, cu lucrări pe gamă de albastru în tehnică decorativă şi cu miniaturi textile, în tehnică mixtă, haute lisse şi broderie. După care, reîntorcându-se la colegi, a spus câteva cuvinte despre iepuraşii şi elefantul lui Mihai Pânzaru-PIM, care “a mers mai mult pe semnificaţie”, şi i-a salutat, cu lucrări pe simeze, pe foştii elevi de la Colegiul de Artă “Ciprian Porumbescu” Suceava, Sorin Baciu şi Oana Chinchişan. Dar şi pe reprezentanţii presei, obişnuiţilor vernisajelor de la “Crai nou” şi “Monitorul de Suceava”, alăturându-li-se acum şi Robert Holman de la TV Plus Suceava.

Sorin Baciu a mărturisit că şi-a propus să vină în întâmpinarea primăverii cu “un mănunchi de cioate”, alese ca obiect de studio elevilor săi de la Şcoala Populară de Artă Suceava, pe care le-a lucrat cot la cot cu ei, rămânând ca poate data viitoare să aducă ceva din atelier. Cătălin Alexandru Chifan s-a gândit la un simbolul iubit de toată lumea, al feminităţii, de aceea a expus trei portrete, pictate în cuţit de paletă, în care a fost interesat de expresivitatea, de zâmbetul, de buna dispoziţie a chipurilor, şi cu gândul la 8 Martie, gând care l-a făcut să-şi încheie intervenţia cu o urare adresată doamnelor şi domnişoarelor “din această sală şi de pe mapamond”. Vasile Anghel Siminiuc şi-a afirmat convingerea că “tot ce e în jurul nostru este temă de prelucrat, totul trece prin ce avem”. Mihai Pînzaru-PIM a povestit că a apelat la iepuraşi deoarece îi avea acasă, “comandă pentru Londra de Paşti de la un cunoscut antrenor”, completând felicitarea lui Cătălin Alexandru Chifan, s-a adresat vesel “mamelor de pretutindeni” şi l-a provocat pe Niculai Moroşan să argumenteze prezenţa nudului adus în expoziţie. Niculai Moroşan a vorbit despre unicele desene din expoziţie care îi aparţineau, i-a pomenit pe expozanţii absenţi la vernisaj şi şi-a adus aminte de o noapte la Zugreni, petrecută într-o cabană care nu mai există, mai mult treaz din cauza susurului pârâului din apropiere, pe care l-a şi schiţat în zori, realizând apoi pictura care i-a evocat un nud lui Mihai Pînzaru-PIM.

Lucia Puşcaşu a făcut din nou apel (ca şi la finalul vernisajului “Triada Neamţu” de duminică la Muzeul de Artă “Ion Irimescu” Fălticeni, ca şi prin “Crai nou”) la deţinătorii de lucrări de Elena Greculesi pentru albumul la care lucrează, mărturisindu-şi public uimirea şi încântarea pentru lucrările monumentale ale artistei descoperite în muzeele din ţară, omagiu implicit adus anilor de viaţă-muncă închinaţi de Elena Greculesi picturii.

Vernisajul a fost încheiat, înălţat spre zările din care vine primăvara de concertul susţinut la chitară de Ana Creangă, elevă la Colegiul de Artă “Ciprian Porumbescu” Suceava, încurajată de dragostea sa pentru muzică, de simpatia şi de preţuirea publicului, precum şi de locul I ocupat recent pe colegiu pentru interpretare, la instrumental şi la categoria sa de vârstă.

Cu vestitorii primăverii strălucind multicolor şi cântând pe simezele Galeriei, am plecat de acolo, ca toată lumea care şi-a dăruit bucuria vernisajului şi a expoziţiei, cu o inimă voioasă şi cu braţele pline de stânjeneii din acuarelele lui Adrian Grosari.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: