Documente importante pentru scrierea istoriei contemporane, distruse din neglijență

➢ Instituțiile abilitate să aplice procedura lichidării judiciare a firmelor nu au avut în preocupările lor și arhiva > Situațiile de „sfidare a legii” nu sunt puține, în județ fiind relevante cazurile societăților comerciale Bogdania Rădăuți și Avicola Suceava
 

Administratorii societăților comerciale nu notifică Arhivele Naționale despre modificările survenite în organizarea firmelor aflate în procedură de insolvență, se arată într-un material al Serviciului județean al acestei instituții. Potrivit șefului Serviciului, Simona Palagheanu, lichidatorii, prinși fiind de multitudinea problemelor pe care le ridică un proces de lichidare, respectiv cele de recuperare a creanțelor, vânzare a activelor și mijloacelor fixe sau rezolvarea litigiilor pe rol, înțeleg destul de târziu că, în spiritul legislației în vigoare, trebuie rezolvate inclusiv aspectele legate de arhiva societății. „Nu a existat experiență în domeniu, un proces de lichidare se întinde pe o durată de 1-5 ani, timp în care societatea respectivă are nevoie de documente. Lichidatorii afirmă că au numeroase neclarități din punct de vedere legislativ, deoarece procedurile de lichidare finalizate au fost puține. De cele mai multe ori s-a asistat, din păcate, la distrugerea unei părți documentare necesare scrierii istoriei contemporane”, declară Palagheanu, adăugând că Arhivele Naționale au fost obligate să facă masive preluări de salvare a documentelor, fără ca acestea să fie prelucrate din punct de vedere arhivistic. Șefa Serviciului Județean Suceava al Arhivelor reliefează că instituțiile abilitate prin legea falimentului să aplice procedura lichidării judiciare și care sunt chemate să vegheze, din timp, ca arhivele să fie pregătite pentru depunere la Arhivele Naționale, nu au avut în preocupările lor și arhiva. Simona Palagheanu declară că situațiile de „sfidare a legii” nu sunt singulare, în județul Suceava fiind relevante cazurile societăților comerciale Bogdania Rădăuți și Avicola Suceava. „Situația arhivelor acestor societăți nu a fost reglementată de către Tribunalul Suceava, Arhivele Naționale Suceava nu au fost notificate, iar lichidatorii desemnați cu procedura de insolvență a acestor societăți nu sunt în aria de competență a Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România, reprezentanța Suceava. Drept urmare, documentele au fost păstrat în spațiile care au fost achiziționate, prin multiple tranzacții, de către societăți care nu mai aveau competențe de administrare a arhivelor. Soluționarea problemelor cauzate de depozitarea arhivelor acestor societăți s-a reușit în 2010, prin preluarea acestora de către un prestator privat de servicii arhivistice”, subliniază Simona Palagheanu.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: