În acest an academic, Universitatea “și-a propus să treacă printr-o procedură de evaluare internațională”

Interviu cu prof. univ. dr. ing. ADRIAN GRAUR, rectorul Universității “Ștefan cel Mare” Suceava (USV) – Domnule rector, ne aflăm în pragul unui nou an universitar, unul despre care există date certe sau susceptibile de a deveni astfel că este oarecum…insolit. El nu începe conform cutumei la 1 octombrie, ci mai devreme, el se anunță împovărat de dificultăți generate și de criza economică, și de criza din propriul sistem, și de “producția scăzută” de absolvenți de liceu ș.a.m.d. Veți face față acestor dificultăți?
 

– „Dificultățile există pentru a fi depășite!”. Acesta este crezul filosofului american Ralph Waldo Emerson și, în același timp, crezul meu și al echipei pe care o conduc. Totuși, trebuie să recunoaștem faptul că vremurile de criză pe care le trăim generează costuri cu implicații majore în buna desfășurare a activităților derulate în cadrul USV. Din păcate, deciziile luate la nivel central au afectat grav principala resursă de care dispunem, resursa umană. Practic, din cei 763 de angajați ai universității, 38 câștigă, în urma restricțiilor impuse, sub 480 lei, alți 205 între 481 și 750, 143 între 751 și 1000, 189 dintre colegi între 1001 și 1500 de lei și numai 186 peste 1500 lei. Este foarte greu ca în aceste condiții în care 70% din oamenii unei organizații nu reușesc să își acopere nevoile primare de existență să găsim resurse de motivare. Sunt, totuși, oarecum mulțumit că, în ciuda acestor condiții, am reușit să încheiem anul universitar 2009-2010 cu o serie de realizări importante pentru comunitatea academică suceveană. – Vă referiți la – așa cum anunțați – resursa umană, bănuiesc… – În anul universitar care tocmai s-a încheiat universitatea noastră a obținut recunoaștere ca IOSUD (Instituție Organizatoare de Studii Doctorale) în încă șase domenii: Economie, Contabilitate, Administrație Publică, Inginerie industrială, Geografie și Filosofie. Au mai primit calitatea de conducător de doctorat prof. univ. dr. Elena Hlaciuc (Contabilitate), prof. univ. dr. Gabriela Prelipcean, prof. univ. dr. Ionel Bostan, prof. univ. dr. Aurel Burciu și prof. univ. dr. Valentin Hapenciuc în domeniul Economie, prof. univ. dr. ing. Cornel Turcu (Știința calculatoarelor), prof. univ. dr. ing. Ilie Muscă, prof. univ. dr. ing. Ioan Mihai și prof. univ. dr. ing. Gheorghe Frunză în domeniul Inginerie mecanică. Practic, școala doctorală de la Suceava oferă celor interesați 13 domenii de studii doctorale. Echipele coordonate de prof. univ. dr. ing. Dorel Cernomazu au obținut la Expoziția Internațională INFOINVENT 2009 – Chișinău o Medalie de Aur și 5 Medalii de Argint. Prof.univ.dr.ing. Gheorghe Gutt a obținut 15 brevete de invenții. Conf. univ. dr. ing. Mihai Dimian a câștigat locul al III-lea în cadrul Galei Premiilor în Educație organizată de Fundația Dinu Patriciu, la categoria Cercetare. Acestea sunt doar câteva dintre realizările care îmi vin în minte în acest moment. Aș dori însă să remarc faptul că forța resursei noastre umane și calitatea acesteia reies și din contractele de cercetare pe care le derulăm și care au reprezentat în 2009 o pondere de 15% în total buget al universității. Activitatea de cercetare din universitate ne asigură o poziție onorantă în prima treime între cele 49 de universități publice din România. – Dar “resursă umană” – chiar dacă în permanentă schimbare – este și comunitatea studențească. Ea cum a făcut față rigorilor anului universitar anterior? – Anul care s-a încheiat ne-a arătat că la Suceava avem studenți valoroși, care pot concura de la egal la egal cu cei care studiază în centre universitare cu tradiție. Aș aminti faptul că echipa USV a fost una dintre cele șase finaliste ale concursului Imagine Cup 2010 (finala pe România). Este important să menționăm această realizare pe de o parte pentru că această competiție este organizată de Microsoft, iar pe de alta, pentru că, în afara USV, în finală au mai fost reprezentate doar trei instituții academice din România: Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea Politehnica din București. Un alt exemplu de performanță academică studențească îl reprezintă cele patru premii obținute la Olimpiada Națională a Studenților Economiști. Este vorba de un premiu I, două premii III și o mențiune. Dacă mai adăugăm și cele 3 premii I, 3 premii 2, și 2 premii III obținute de studenții FEFS în cadrul Campionatelor naționale de atletism, cred că avem o imagine a modului în care acești studenți au înțeles să își asume statutul de membru al Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava. – Anul acesta, mai mult decât oricând, criza economică s-a resimțit și în dinamica înscrierilor și înmatriculărilor din cele două sesiuni de admitere organizate. Este vorba doar de criză sau putem vorbi chiar de o scădere a atractivității USV în rândul celor care intenționează să devină studenți? – Dacă urmărim situația admiterii în România anului 2010, vom constata că există o tendință negativă privind gradul de ocupare a locurilor scoase la concurs. Pe lângă cauzele de ordin economic, există și cele legate pe de o parte de scăderea numărului efectiv de elevi, iar pe de altă parte de performanțele academice mediocre pe care le înregistrează generațiile actuale. Să nu uităm că anul acesta s-a înregistrat și cel mai mic procent de promovabilitate la cele două sesiuni de bacalaureat. Ar trebui de precizat, poate, că din punctul nostru de vedere prezintă interes deosebit ocuparea locurilor bugetate. Desigur, în condițiile unor alocații bugetare pe student bugetat modice, un alt indicator urmărit îl reprezintă și gradul de ocupare a locurilor cu taxă pe care ni le propunem. Chiar și în aceste condiții, analizele noastre arată că atractivitatea față de programele de studii oferite de USV rămâne în continuare ridicată. Raportarea numărului de candidați înscriși la numărul de locuri bugetate a arătat, prin comparație cu alte instituții academice din România, că universitatea noastră s-a situat în sesiunea din iulie 2010 pe locul II între universitățile pentru care am făcut analiza, în ceea ce privește înscrierile. – Acest loc doi pe care USV îl ocupă în clasamentul înscrierilor se datorează faptului că universitatea de la Suceava este mai aproape de localitățile din care provin studenții? Există o corelație directă între veniturile familiilor din care provin aceștia și alegerea pe care candidații o fac în această situație de criză? Pun această întrebare și pentru că anul acesta s-a încercat din nou, de data aceasta prin proiectul noii Legi a Educației, “comasarea” universităților, în ideea de a consolida sau crea centre universitare puternice și de a elimina instituțiile de învățământ superior neperformante. Deci: a jucat factorul financiar un rol în renunțarea la o asemenea tentativă? – Cu siguranță factorul financiar este unul dintre elementele care pot înclina balanța la un moment dat spre alegerea unei universități. Totuși, vorbim de un clasament național. Există „studenți locali” și la Iași, și la Cluj-Napoca, și la București. Cred că acest interes pentru Suceava este mai degrabă rezultatul unei munci continue de promovare a USV în rândul liceenilor. De trei ani Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava organizează anual concursul „Student pentru o zi”. În cadrul acestuia, liceenii au ocazia să vină în campusul sucevean și să trăiască la fel ca oricare student al USV. Noutatea de anul acesta a constat în faptul că „studenții de o zi” au provenit și dintre elevii claselor a XI-a. Până acum concursul era adresat doar elevilor de clasa a XII-a. Încercăm de la an la an să îmbunătățim competiția. Anul acesta au venit în Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava peste 700 de liceeni din județele Suceava, Botoșani, Iași, Neamț și Bacău. Ei au avut ocazia să vadă baza noastră materială și au schimbat impresii cu studenții USV. Au fost organizate workshop-uri la care au participat profesorii însoțitori de la liceele participante în concurs și personalul academic din USV. Spațiile de învățământ moderne, în unele cazuri aș spune chiar ultramoderne, condițiile de cazare oferite la standardele hotelurilor de 2 și 3 stele, laboratoare unicat în mediul academic românesc, cum ar fi cele de compatibilitate electromagnetică, analiza calității apei, tribologie etc. pot reprezenta un motiv de atracție. La acestea se adaugă modernizarea spațiilor de cazare pentru studenți, modernizarea și extinderea sălii de sport, terenul de sport acoperit, Complexul de natație și kinetoterapie, Auditorium-ul, precum și proiectul de extindere a campusului II. Toate acestea au făcut ca feedback-urile pe care le-am primit de la liceenii din Regiunea Nord-Est să fie dintre cele mai bune. Cred că aceste lucruri au contat atunci când liceenii au ales USV ca loc de studii pentru perioada de licență. Cu siguranță că ne-am fi dorit să avem mai mulți studenți, dar trebuie să recunoaștem că, în vremurile pe care le trăim, la care putem adăuga constrângeri privind capacitățile de cazare pentru studenți, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava a ieșit onorabil din sesiunea de admitere 2010. – Să ne întoarcem la motivul care a provocat acest interviu: începerea unui nou an universitar. Știm deci unde ne aflăm. Unde ne vom afla la finele acestui nou an studențesc? Care vă sunt proiectele, care vă sunt prioritățile pentru 2010-2011? – Aș putea spune că USV ar avea trei mari priorități. Prima dintre ele ține de resursele noastre umane. Este necesar să aducem în continuare noi cadre în universitate, pentru a atinge standardele de calitate propuse. Va trebui să găsim soluții pentru a diminua efectele crizei financiare. Concentrarea pe atragerea de fonduri externe nerambursabile este în acest caz una dintre soluțiile la care vom apela. A doua mare prioritate este cea legată de continuarea investițiilor începute în anii anteriori. Evoluția fondurilor alocate de MECTS de la peste 20 milioane de lei anual în 2006, 2007 și 2008, la 13 milioane în 2009 și doar 1,9 milioane în 2010, mă face să cred că finalizarea obiectivelor noastre de investiții va fi greu de atins. Vorbim despre extinderea sălii de sport și a centrului de la Vatra Dornei, de reabilitarea corpului istoric A, de sistematizarea pe verticală a campusului I, de reabilitarea Căminului nr.1 și a Observatorului Astronomic, de realizarea studiului de fezabilitate pentru Campusul II. Soluția pe care o avem în acest moment, cea de deschidere a unei linii de creditare, este din păcate insuficientă pentru a acoperi finanțările de care avem nevoie, fără a afecta grav gradul de îndatorare al USV. În al treilea rând, dar nu în ultimul, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava și-a propus pentru acest an universitar să treacă printr-o procedură de evaluare internațională. Dorim să știm în ce măsură răspundem standardelor impuse de organismele academice internaționale. În acest sens am depus o întreagă documentație la European University Association (EUA) și am început demersurile pentru evaluarea făcută de Institute of Higher Education, Shanghai Jiao Tong University, China. Este șansa noastră de a vedea dacă la Suceava învățământul universitar este sau nu pe drumul cel bun. Feedback-urile primite vor constitui elemente definitorii pentru reorganizarea demersurilor de ordin academic pe care noi le implementăm, zi de zi, la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava. – Anul acesta pare că USV a insistat pentru o mai ofensivă promovare a imaginii Universității, în comunitatea locală îndeosebi. Poate vom reveni asupra acestui subiect. Este un mesaj necesar acela că Suceava are și o puternică comunitate academică și studențească, un mesaj neperceput la dimensiunile reale… – Mesajul meu către studenți, către corpul academic și personalul administrativ din USV, dar și către comunitatea locală este acela că se poate! În 2004 Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava ocupa poziția 28 între cele 49 de universități publice din România. Astăzi, organismele de evaluare academică ne situează, pe baza celor 16 indicatori complecși de calitate, stabiliți la nivel național, pe poziția 15! Cred că trecerea USV din cea de-a doua jumătate a clasamentului în prima treime a acestuia este un argument că într-adevăr se poate. Este criză, dar ar trebui să avem în minte și cuvintele lui Albert Einstein: „Criza este cea mai binecuvântată situație care poate apărea pentru țări și persoane, pentru că ea atrage după sine progrese”. Sunt sigur că se poate depăși situația actuală! Dar, indiferent dacă suntem studenți, profesori sau membri ai comunității locale trebuie să știm cu toții că poate cea mai importantă condiție pentru a arăta că se poate este ca înainte de toate să vrei. În plus, ar trebui, să nu uităm nici îndemnul lui Franz Josef din 1875: Viribus unitis (Cu forțele unite)!

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: