Pledoarie pentru educație globală

În perioada 14-22 noiembrie se desfășoară a XI-a ediție a Săptămânii Educației Globale, tema acestei ediții fiind „Hrană pentru toți”. Este o modalitate de conștientizare și sensibilizare a populației, a generațiilor tinere în mod special, asupra lumii în care trăim, o invitație la meditație asupra priorităților dezvoltării durabile în condițiile în care societatea actuală, amenințată de schimbări climatice și de dispariția unor resurse, se află la o răscruce a existenței sale.

 

Într-o eră a globalizării tot mai vizibile, educația globală este concepută ca un sistem de acțiuni care vizează racordarea individului la lumea în care trăiește, crearea de competențe care să-i permită auto-realizarea prin ceea ce poate face pentru sine, dar și pentru ceilalți, într-o lume care funcționează ca un angrenaj complex, în care fiecare componentă are un rol bine stabilit. În fapt, educația globală are menirea de a realiza: > conștientizarea rolului nostru ca cetățeni ai acestei lumi; > formarea de atitudini de respect pentru diversitate, fie aceasta de orice natură; > formarea de abilități de comunicare interculturală; > dezvoltarea spiritului de ini-țiativă și a interesului pentru a face lumea un loc mai echitabil și mai durabil; > dobândirea capacității de asumare a responsabilității pentru propriile acțiuni.
În spiritul unui asemenea comandament a fost proiectat și adoptat de Consiliul și Parlamentul European, în martie 1995, un amplu program de acțiune, Programul Socrates, derulat în perioada 1995-1999, program ce a promovat cooperarea transnațională în domeniul educației. A doua fază a programului – Socrates II – s-a desfășurat ulterior (2000 -2006), una dintre cele opt acțiuni, Comenius, fiind centrată pe învățământul preuniversitar. Continuator al programelor Socrates și Socrates II, Programul de învățare pe tot parcursul vieții – Long Life Learning – a debutat în 2007 și se va derula până în 2013. Programul sectorial Comenius, ca parte fundamentală a Programului Long Life Learning, sprijină financiar realizarea de parteneriate școlare, proiecte de formare a personalului didactic, rețele de parteneriat școlar, precum și participarea la stagii de formare inițială și continuă pentru a crește calitatea și a consolida dimensiunea europeană în educație. Acțiunea se adresează cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și are ca scop îmbunătățirea calității educației școlare prin participarea acestora la stagii de formare continuă.
Cu dorința de a cunoaște problemele cu care se confruntă școala europeană azi și, mai ales, modul în care colegii mei europeni soluționează aceste probleme, metodele și mijloacele prin care școlile europene s-au racordat la imperativele unei educații de calitate în societatea actuală, aflată în permanentă și rapidă schimbare, am participat la un stagiu de formare de o săptămână la Borgarnes, în Islanda, organizat de o organizație non-guvernamentală extrem de activă în întregul spațiu comunitar – InterCultural Iceland. O asemenea experiență n-ar fi putut să-și găsească loc în CV-ul meu fără sprijinul financiar pe care l-am obținut, în urma evaluării aplicației trimise către ANPCDEFP (Agenția Naționala pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale), din fonduri Comenius și Fondul Social European.
Tema stagiului a fost Sensibilizare asupra migrației, rasismului, discriminării, culturii și diversității și trebuie precizat că acesta oferă șansa de a cunoaște realitățile demografice actuale și de a experimenta variate metode de lucru în mediu multicultural tuturor celor care doresc să-și ofere șansa de a se autoforma în sensul sensibilizării față de marile probleme ale societății actuale și care doresc să împărtășească experiența personală în formarea celorlalți în acest spirit, fie ei formatori din cadrul organizațiilor profesionale ori responsabili cu politicile de personal din cadrul companiilor private, fie angajați în instituții școlare, centre de tineret, organizații pentru migranți, instituții publice etc., membrii organizației fiind invitați în numeroase țări europene pentru a lucra cu grupuri mari de angajați în diverse instituții publice ori private pe teme legate de multi-culturalism și toleranță, în condițiile în care barierele politice au căzut iar cetățenii europeni se află într-o permanentă mișcare.
Obiectivele urmărite de organizatorii stagiului au fost: > Conștientizarea formabililor cu privire la fenomenul de globalizare culturală; > Completarea cunoștințelor despre actuala etapă a fenomenelor migraționiste și a consecințelor lor negative: stereotipuri, prejudecăți, rasism și discriminare; > Conștientizarea diverselor forme de manifestare a rasismului și discriminării; > Exersarea diverselor concepte relativ la tema propusă și realizarea unui schimb de experiență în materie; > Discutarea și exersarea unor metode activ participative de lucru cu grupuri aflate în pericol de a fi discriminate; > Experimentarea capacității de a organiza activități specifice pentru grupuri în care se înregistrează atitudini negative împotriva celui de alături; > Exersarea unei game variate de metode de organizare a activităților multi și interculturale; > Experimentarea unor seturi de metode noi, cu aplicabilitate generală în activitatea educațională.
Prezența cadrelor didactice din România la un astfel de stagiu poate fi considerată o necesitate imediată în contextul în care, pe structura pluriculturală cu rădăcini istorice, etnice ori religioase, specifică societății românești, s-au articulat, în ultima vreme noi și vizibile diferențe economice și sociale, iar fluxurile demografice contemporane fac ca cetățenii români să ajungă, la un moment dat, victime sigure ale discriminării. Mai mult, societatea pluriculturală europeană actuală, rezultat al profundelor schimbări de natură politică din ultimele decenii, este, pentru mulți cetățeni din estul european, generatoare de incertitudini și temeri, de frustrări și acuzații fără niciun temei (integrarea politică pe baza intereselor comune induce teama de dezintegrare statală pe criterii identitare, politicile economice comunitare induc teama de uniformizare culturală, amestecul demografic este văzut doar ca generator de probleme de securitate comunitară ori individuală etc.)
Promovarea educației europene interculturale nu trebuie redusă la un act de acceptare, ci trebuie ridicată la un nivel superior, de respectare și înțelegere, de colaborare și promovare a valorilor naționale în context european, or activitatea organizată de colegii din țara focului și-a gheții tocmai asupra acestor aspecte insistă. Participarea la asemenea stagiu va aduce, de asemenea, numeroase beneficii pe plan profesional, cursanții având posibilitatea de a înțelege sistemele de învățământ și felul în care se desfășoară procesul instructiv-educativ în școlile europene, oferind oportunitatea de dezvoltare a unor competențe prin însușirea unor noi tehnici de învățare și evaluare, de a observa modalitatea de promovare a valorilor europene și respectarea identității lingvistice și culturale, dar și perspectiva unei abordări moderne a relației profesor – elevi – părinți.
Predarea creativă, învățarea multisenzorială, utilizarea mijloacelor moderne, învățarea bazată pe sarcini de lucru precise și diferențiate, abordarea interdisciplinară și transdisciplinară, îmbinarea într-un mod constructiv a activităților de însușire a unor noțiuni teoretice cu demersurile cu caracter practic vor contribui la dezvoltarea capacităților și abilităților profesionale și la dorința de a dezvolta și diversifica, iar și iar, experiența dobândită.
Ca urmare, în această săptămână, în mod special, recomand cu căldură colegilor mei care lucrează în învățământul preuniversitar sucevean, să caute în baza de date europeană cursuri de formare continuă finanțate din fonduri europene și să aplice pentru ele pentru a cunoaște Europa la ea acasă, pentru a cunoaște școala europeană cu oamenii, provocările și realizările ei, pentru a înțelege, o dată în plus, necesitatea unei reforme radicale în sistemul nostru educațional, care trebuie să formeze oameni nu doldora de cunoștințe teoretice ci oameni capabili să se adapteze la o societate mereu în schimbare, oameni capabili să-și stabilească și să-și atingă propriile standarde de existență dar și să contribuie la dezvoltarea generală a lumii în care trăiesc, oameni cu o mentalitate diferită de cea balcanică conform căreia „las-o, bă, că merge și așa!”. A lăsa lucrurile să meargă în virtutea inerției se dovedește a fi o politică tot mai păguboasă, care generează numeroase probleme pentru rezolvarea cărora este apoi nevoie de eforturi mult mai mari pentru rezultate nu întotdeauna satisfăcătoare. Stagiile de formare a celor chemați să formeze noile generații pot să schimbe aceste mentalități. Trebuie doar să fie folosite.

Prof. OLTEA PRELUCĂ
Școala cu Clasele I-VIII „Ion Creangă” Suceava

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: