Un stagiu de formare în teatru francofon sub forma unei călătorii în lumea emoţiilor teatrale

Duminica, 17 octombrie, a avut loc premiera unui spectacol tulburător, „Călătorie în lumea emoţiilor teatrale”, din zona experimental performativă, pus în scenă de actorul Cătălin Ştefan Mîndru în colaborare cu un grup de profesori de limba franceză din judeţ. Spectacolul a marcat încheierea stagiului de formare în teatru francofon organizat în cadrul proiectului „Découvrir le français des le plus jeune âge”, iniţiat de Centrul de Reuşită Universitară al USV şi realizat în parteneriat cu Alianţa Franceză din Suceava şi Teatrul Municipal „Matei Vişniec”. Proiectul, coordonat de prof. DHC Sanda-Maria Ardeleanu şi lector Mariana Şovea de la Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava, are ca scop promovarea limbii franceze începând de la cea mai fragedă vârstă, dar şi dezvoltarea competenţelor psihopedagogice şi didactice ale actualilor şi viitorilor profesori de limba franceză.

Ideea acestui spectacol a fost una inedită, construită pas cu pas din experienţele de viaţă ale protagonistelor sau, mai degrabă, ale „actantelor”, aşa cum le-a numit regizorul. Subiectele abordate au fost de actualitate şi au dezvăluit frământările, suferinţele, neajunsurile, nedreptăţile dintr-o societate în derivă. Spectatorii au fost întâmpinaţi încă din foaier de „actriţe”, care, într-o atmosferă relaxantă, plină de buna dispoziţie, şi-au dezvăluit identitatea şi au împărtăşit acestora câteva din preocupările lor. Apoi, publicul a fost invitat în sala de spectacol în ritm de dans, fiecare fiind condus la locul său.

Pornind de la poemul lui Jacques Prévert, „Ca sa faci portretul unei păsări”, actorul Cătălin Ştefan Mîndru, formatorul acestui stagiu, a reuşit să creioneze portretul spiritual al fiecărei protagoniste prin intermediul unei călătorii în cele mai adânci străfunduri ale fiinţei umane. Emoţia transmisă, iniţial prin gesturi, a fost copleşitoare, datorită încărcăturii sentimentale. Ulterior, ea a căpătat dramatism concretizând-se în mesaje transmise verbal în situaţii la limita dintre viaţă şi  moarte.

Pentru a atenua dramatismul situaţiei, regizorul a continuat cu o călătorie ludică în lumea copilăriei. Prin joc şi joacă au fost abordate teme de interes major: şcoala, ecologia, relaţia mamă-copil, alimentaţia sănătoasă, mişcarea, relaţia profesor-elev, lipsa motivaţiei personale şi a încurajării din partea profesorilor, temerile personale, ştirile false, ideile preconcepute, necesitatea imperioasă de a ne întoarce la inocenţa copilăriei ca punte de salvare.

Spectacolul s-a încheiat cu mesaje de prietenie transmise de fiecare protagonistă, concretizate sub forma unui catren şi proiectate în imagini sugestive. Publicul a fost vizibil emoţionat, deoarece s-a regăsit în toate momentele prezentate, care au deschis porţi considerate închise de mult timp.

Atât formatorul, cât şi participanţii la stagiul de formare, au considerat această experienţă ca fiind una deosebită, care va rămâne întipărită în memoria afectivă, învăţarea fiind marcată de o profundă implicare emoţională. Redăm mai jos câteva impresii ale formatorului şi ale profesorilor de franceză care au participat la acest proiect.

„Această zonă performativă pe care am abordat-o în cadrul acestui proiect, în care totul e construit de la zero, neavând la bază un text dinainte scris, presupune, pe lângă folosirea unor tehnici teatrale necesare pentru realizarea întregului concept, o puternică implicare emoţională şi raţională, fără de care nu se poate obţine un rezultat veridic. Implicarea fiecăreia dintre participante sau, aş putea spune, în cazul nostru, fiecăreia dintre actante, mi-a depăşit cu mult aşteptările. Implicarea lor ne-a ajutat ca, într-un timp atât de scurt, să obţinem un material de prezentare mai amplu decât mă aşteptam. Un material care, în mod normal, se obţine pe parcursul a câtorva săptămâni. Dăruirea celor care au participat la acest proiect a dus şi a ajutat la realizarea acestui performance plin de emoţie bazat pe experienţele şi poveştile de viaţă personale. Din punctul meu de vedere, al celui care a ghidat întreg procesul de creaţie, consider că ceea ce am reuşit să prezentăm în faţa publicului a fost un moment de adevăr şi emoţie pură, în urma căruia spectatorul a plecat din sala de spectacol nu doar emoţionat, dar şi cu câteva întrebări la care se va gândi o vreme.” (Cătălin Ştefan Mândru, actor Teatrul Municipal „Matei Vişniec”)

„Acest stagiu de pregătire în lumea teatrală mi-a oferit şansa de a ieşi din cotidian, de a depăşi barierele emoţiilor. Copilăria, familia, prietenii, şcoala, natura, călătoriile… Toate au adus nostalgie şi bucurie în sufletul nostru şi al celor dragi.” (Gabriela Ciornei, Şcoala Gimnazială Nr.3)

„E un lucru minunat să mergi la teatru, ca să nu mai zic cât de minunat e să joci pe scena unui teatru, e o emoţie şi o bucurie care nu se poate descrie în cuvinte! Vă mulţumesc pentru această oportunitate!” (Luminiţa Erhan, Şcoala Gimnazială Brodina)

„Acest stagiu de formare a fost altceva, a fost un alt fel de a descoperi, de a învăţa, de a ne descoperi şi redescoperi… pe scenă! Formatorul, Cătălin Mândru, a fost pe rând profesor, actor, regizor şi, îndrăznesc să spun, prieten!” (Laura Ciurari, Colegiul Naţional „Petru Rareş”)

„Experienţa trăită alături de colegele mele şi de Cătălin va fi de neuitat. Prin intermediul acestui stagiu, am reuşit să ne cunoaştem mai bine, să ne descoperim şi să împărtăşim emoţiile de bucurie sau de durere. Mulţumesc tuturor pentru momentele deosebite petrecute împreună şi mulţumesc în mod special formatorului şi organizatorilor acestui stagiu pentru oportunitatea oferită familiilor noastre de a fi parte din această familie.” (Cosmina Pelin, Şcoala Gimnazială Nr. 11 „Miron Costin”)

„Acest stagiu a fost o călătorie fascinantă şi plină de melancolie într-un trecut cu întâmplări plăcute şi mai puţin plăcute, o acceptare a prezentului şi o proiectare într-un viitor plin de neprevăzut. Improvizaţia finală ne-a oferit încredere în noi, mulţumirea jocului şi amuzamentul momentelor petrecute împreună.” (Irina Melisch, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”)

„Stagiul a fost pentru mine o provocare în plan personal şi profesional, pe care abia aştept să o împărtăşesc cu elevii. Mulţumim echipei din cadrul Alianţei Franceze din Suceava pentru organizarea evenimentului şi formatorului, actorul Cătălin Ştefan Mîndru, pentru această experienţă.” (Cristina Hetriuc, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”)

„Ceea ce credeam, iniţial, că va fi doar o altă activitate de formare s-a dovedit, ulterior, o experienţă de viaţă intensă, o muncă de echipă în care am demonstrat toţi coeziune, autenticitate, sensibilitate, emoţie. Gratitudine şi felicitări sincere iniţiatorilor şi coordonatorilor: Alianţa Franceză din Suceava, Centrul de Reuşită Universitară şi Teatrul Municipal «Matei Vişniec»!” (Petronela Munteanu, Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu”)

„Stagiul a fost o călătorie fantastică spre noi înşine, care a pus împreună emoţie, intuiţie, răbdare, sinceritate, pasiune, încredere, spontaneitate, pentru a crea o reprezentaţie fabuloasă sub bagheta unui formator extrem de empatic şi persuasiv. Tehnicile de control al emoţiilor, de negociere cu sine, de exteriorizare a trăirilor, de muncă în echipă, pot fi aplicate în proiecte similare derulate în şcoală pentru a (re)construi, într-un mod fericit, relaţia profesor-elev. Multe mulţumiri tuturor, organizatori, formator, profesori, echipa tehnică!” (Alexandra Sîrghi, Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni)

Stagiul de formare în teatru francofon a beneficiat de sprijinul mai multor instituţii naţionale şi locale: Agenţia Universitară a Francofoniei (AUF), Casa de Cultură a Studenţilor din Suceava, Asociaţia Română a Profesorilor Francofoni (ARPF) Suceava, Inspectoratul Şcolar Judeţean. Teatrul Municipal „Matei Vişniec” a fost gazda acestui stagiu şi a asigurat partea tehnică a spectacolului printr-o întreagă echipă de profesionişti (Mihăiţă Nistor şi Ioan Zlei – sunet, George Niculescu – video, Cornel Angelescu şi Florin Săveanu – lumini, Sebastian Raţiu şi Cătălin Rodenciuc – regia tehnică). Stagiul continuă activităţile de formare animate de profesorul şi actorul polonez Jan Nowak din luna iulie 2021. Următoarea activitate prevăzută în cadrul proiectului va fi un concurs de improvizaţie teatrală pentru elevi, care va avea loc la Craiova, în aprilie 2022.

Profesor de franceză grad.1

MIHAELA ŞERBAN

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: