„Calea Crucii” la Gura Humorului

„Am vrut să prezint mai multă emoţie decât istorie” spune artistul Bolek Maierik

În plină Săptămână a Patimilor la catolici, miercurea trecută, sculptorul şi poetul Bolek Maierik a vernisat la Muzeul Obiceiurilor Populare din Gura Humorului expoziţia intitulată, simbolic, „Calea Crucii”.

Până să prezint evenimentul în sine, voi scrie câteva rânduri despre artist, mai puţin cunoscut la noi, deşi este din judeţ. Aşa cum am precizat încă din start, Bolek Maierik este atât sculptor, cât şi poet. S-a născut în 1968 în satul Pleşa din comuna Mănăstirea Humorului şi este de etnie polonă. Vorba lui, de multe ori când merge în Polonia este privit ca român, iar când este în ţară, ca polon. De menţionat că sculptează atât în piatră, cât şi în lemn şi în sare (are mai multe lucrări la Salina Cacica). Ca poet a publicat trei volume de versuri, unu bilingv şi două în limba polonă, şi a obţinut mai multe premii literare internaţionale. A studiat la Academia de Arte din Poznan (Polonia), unde a înfiinţat şi condus un atelier de sculptură în piatră până în 2008, când atelierul s-a desfiinţat. Întors în România, Bolek a participat la mai multe expoziţii şi tabere şi a organizat expoziţii personale atât în ţară, cât şi în Polonia sau Serbia.

Revenind la evenimentul de miercuri, „Calea Crucii” este un set de basoreliefuri care reprezintă viziunea autorului privind patimile lui Isus până la răstignire, inclusiv. Autorul a fost prezentat de Mihai Camilar, directorul Muzeului de Obiceiuri Populare, acesta subliniind că Bolek Maierik este dăruit credinţei creştine, dar şi evoluţia artistică a autorului.

Muzeografa Vera Romaniuc a ţinut şi ea să-l felicite pe autor, spunând că setul de basoreliefuri intitulat „Calea Crucii” „este un dar pentru creştinătate” şi că ar trebui să se militeze mai mult pentru reunificarea bisericilor creştine.

Prezent la eveniment, artistul plastic Radu Bercea a uimit asistenţa (destul de redusă) prin faptul că a solicitat cuvântul. El, care refuza să vorbească şi la expoziţiile proprii! În fine, nici acum nu a vorbit prea mult, menţionând doar că Bolek a folosit o tehnică îmbinând două elemente într-un mod cum el nu a mai văzut.

În fine, în cuvântul său, Bolek Maierik a precizat că a mai sculptat basoreliefuri cu această tematică, primul fiind în mai 2013, şi că în acest set a inventat un nou personaj, calul. Practic, în această lucrare calul stă în genunchi, el fiind considerat de autor ca un simbol al durerii.

„Am vrut să prezint mai multă emoţie decât istorie” a completat Bolek. Sculptorul a anunţat şi că, în prezent, lucrează la un monument în piatră, la el acasă, la Pleşa, dedicat memoriei lui Ioan Paul al II-lea.

DAN T. GÜRTESCH

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: