Drumul către sine

În 2015, la Editura Smart Gura Humorului, Mihaela Drelciuc scoate volumul său de debut “Aroganţe”, o carte de poezie ce se reclamă prin căutare şi o parţială găsire de sine,  într-o manieră minimalistă a timpului şi spaţiului, unde “zadarnică e arta fugii” şi în eterna dihotomie materie-spirit, recte trupul, în marjă limitativă şi sufletul, în tendinţa nesfârşirii: “Mi-ai zdrobit mâinile /atunci când ţi-am simţit perfecţiunea” (8 – titlurile poeziilor sunt numere, C.C.), pentru că trupul nu-şi permite decât “vise carnasiere” (21), pe când sufletul tânjeşte la “albastra pajişte” implorând: “Primeşte-mă în minunata ta infinitate!” (23)

De fapt, întreaga construcţie poetică a acestui volum vine din canonul generaţiei ´70, care, la rândul lui, îşi are o parte din rădăcini în poetica argheziană, mai ales în “Flori de mucigai”.

Încarcerant, inchizitor, limitativ, trupul eliberează spiritul (sufletul) numai în descompunere, în lichefiere: “Într-un timp am început să mor /…/Dar Tu, Tu – sufleţelule – de ce /nu mori odată cu mine?! /Lasă-mă măcar cu satisfacţia /de a-ţi închide ochii.” (6) sau “Prefer să fiu un gând călător /(prin ferestre deschise spre soare /printre aripi de lebede şi cocori)” (3).

Narco-existenţialismul, ca tendinţă generală de tensiune a particularului cu generalul, a unului cu multiplul, a eu-lui cu lumea, a zădărniciei şi renunţării, e captat şi emană din multe poeme ale volumului, “Dacă mă laşi /să trec /puntea spre / celălalt mal – nu voi spune /nimănui /că ţi-e frică …” (25), sau “Flori carnivore ce-ţi cumpără moartea /în mirosuri de parfumuri scumpe. /…/Carne, tu, avatar lânced al iubitului meu /Te reverşi în falduri peste nebunele minţi /Ce niciodată, o, nu, niciodată nu au somn” (21).

Mai întâlnim în volum poezii în construcţie silogistică, în general nereuşite poetic, cu excepţia versurilor: “Plâng şi jelesc în fiecare seară – /lângă sicriu, lângă carnea ta caldă. /…/Chiar acum te-am văzut pe fereastră /însă diseară… /Dorul meu, te jelesc, te bocesc, te îngrop iar.” (50), dintr-un poem dezvoltat cu o anumită subtilitate de la concret spre abstract, de la imediat la posibil.

Volumul conţine şi uşoare tendinţe timide spre abstractizare, dar şi ca dezvoltări în spaţiul suprarealist, unele reuşite, altele deloc. Aş cita-o pe cea mai izbutită, a cărei arhitectură e desenată, parcă, din aburul poeziei lui Gellu Naum: “În mijlocul cearşafurilor negre /îngeri beţivi îşi frâng trupurile. /(Într-un cerc de patos, vals şi moarte – înnebuniţi de parfumuri grele, sticluţe colorate – /printre cocoşi cu capete sparte /în pâlpâiri de galbene şuviţe răsfirate) /Strivesc păgânii sânii plini ai nopţii /sub faldurile mătăsii sufocate /de muzica prelinsă în cădere, /în şoaptă /şi-apoi divin /în pâlnia urechii dezmăţate” (34).

Cartea te surprinde şi cu poeme excelent construite pe sonuri folclorice (v. 36), cu versuri disparate de mare profunzime (de ex.”Inima mi-a depăşit umbra /alergând”, dar şi cu multe exemple de cum poţi să distrugi o poezie atunci când o anulezi cu precizări, cu exactităţi: “Am ţipat când am dat peste toate acele inimi /…/Dar el este bolnav de dragoste şi de defilări artistice. /Se simt singure, purtătoare de microbi”. (19). Atât şi era mult. 5, 40, 46, 48 (un fel de manifest pentru sănătatea pământului) şi alte câteva puteau lipsi din volum pentru a-i creşte valoarea.

Ca să nu vorbim de regia bizară şi caducă a organizării volumului. Preambulul, un fel de ars poetica, este naiv, incongruent şi nesustenabil în ceea ce urmează. Apoi segmentarea volumului: apariţia, după postfaţă, a unei poezii semnate de altcineva, repetarea poemului 1 II etc. Ultimele ţinând de tehnoredactare.

Peste toate, existenţa acestei cronici de carte încă justifică afirmaţia că ne aflăm în prezenţa unui autor talentat ce a intrat în lume cu o poezie meritorie, insular excelentă, dar căruia i-ar trebui un plus de exigenţă faţă de scrierile sale. Remarcăm grafica fină şi memorabilă a lui Radu Bercea.

A.CONSTANTIN

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: