Tezaur de experiență didactică

 

Din experiența altora, dar și a mea, acumulată de-a lungul deceniilor de muncă la catedră și în cea de conducere, am constatat că persoanele care conduc colective de orice fel, dacă devin personalități puternice, își pun amprenta pe activitatea colectivului respectiv. Este și cazul doamnelor profesoare Carmen Andronachi și Paula-Tamara Ciobîcă de la cele două colegii naționale de prestigiu din municipiul Rădăuți, „E. Hurmuzachi” și „A. Motrescu”. Dânsele nu s-au mulțumit să desfășoare activități interesante, ci s-au preocupat și de transmiterea experienței dobândite în cadrul organismului metodic pe care-l conduc. Este vorba de catedra profesorilor de limba și literatura română a liceelor din zona Rădăuților. Apariția prezentului volum metodic este girată de cele două doamne inspector, Rita Cîntiuc și Eleonora Bulboacă, care au avut amabilitatea să ureze cale lungă acestei publicații. Foarte interesante și sugestive sunt îndemnurile adresate de cele două doamne-inspector care diriguiesc și păstoresc predarea limbii și literaturii române în județul Suceava. Tocmai de aceea îmi permit să reproduc aceste îndemnuri și aprecieri: „Să aveți parte de sănătate, să fiți senini și zâmbitori, iar sufletul să vă vibreze la tot ce este bun și frumos în jurul vostru! Fie ca Iubirea, Înțelepciunea, Încrederea și Generozitatea să vă călăuzească pașii spre descoperirea unei vieți împlinite! Cu prietenie și aleasă prețuire” (prof. Rita Cîntiuc) și „Vine o vreme/Când trebuie să tragem sub noi/O linie neagră/Și să facem socoteală. Versurile acestea sunt potrivite vremurilor noastre și, mai ales, firilor noastre în permanentă tulburare. Tocmai pentru că nici noi nu avem timp, m-am gândit să împărtășim sentimentul unei comuniuni de-o clipă, sub zodia luminii/ a înțelepciunii artistului complet care-a fost Marin Sorescu” (prof. Eleonora Bulboacă). Pe coperta volumului, căci este un adevărat volum de metodică, realizat la cele mai înalte exigențe actuale, tronează mare, scris pe-o tablă școlară, numărul 33. Acesta este și titlul revistei, pentru că ea înmănunchează experiența didactică a 33 de profesori din liceele și colegiile naționale din zona Rădăuților. Acești profesori trudesc pe ogorul limbii și al literaturii române de ani de zile, unii chiar apropiindu-se de binemeritata pensie. Aș putea spune – și ce mult îmi place expresia – că ei slujesc pe altarul veșnic al limbii române. Remarc faptul că fiecare profesor are o carte de vizită în acest volum, bineînțeles cu fotografie și cu un curriculum vitae. S-a lăsat la latitudinea fiecărui cadru didactic să comunice ceea ce consideră că este de folos altora și caracteristic pentru activitatea lui. Printre altele, am remarcat câteva proiecte pluridisciplinare realizate pentru limba și literatura română și geografie, istorie, educație plastică și educație muzicală. Autorii au prezentat în amănunt, la fel și cei care vor urma, cum au realizat aceste activități. Urmează proiecte didactice: „Personajul feminin în literatura română” (Ionela-Mihaela Bîndiul); „Utilizarea criticii esoterice de către Vasile Lovinescu” (Iulina Halip); „Teoria inteligențelor multiple” (Adia Laurus); „Comunicarea non-verbală solemnă” (Daniela Andriiciuc); „Trăsături ale postmodernismului” (Adriana-Lenuța Husdup); „Metoda pălăriilor gânditoare” (Robert Hofman); „Simbolismul – lucrul pe grupe” (Emilia Adriana Popescu). Foarte interesantă mi s-a părut tema „Prelegerea-dezbatere” (Vio Coroamă), precum și temele de folclor „Riturile de trecere în Bucovina” (Anca Tofan); „Folclorul între mit și realitatea elevilor de liceu” (Cristina Vițega) și „Folclorul obiceiurilor” (Mirela Haureș). Un loc deosebit îl ocupă propunerile de fișe de lucru, de teste de evaluare inițială și lecțiile de sistematizare și de recapitulare, propunătorii venind cu foarte multe aplicații. Problema arhaismelor și a neologismelor a fost prezentată deosebit de prof. Andreea Duduman. Două tipuri de activitatea m-au interesat foarte mult, mai ales pentru ineditul lor: „Atelierul de jurnalism” (al Narcisei Rei) și „Atelierul de jurnalism” (al Angelei Sehlanec), ultima propunând și proiectul „De la Haiku la poezia postmodernă”, tot un atelier de creație. De apreciat este modul foarte serios și temeinic în care au fost elaborate aceste proiecte și, mai ales, cum au fost prezentate cititorului interesat. Volumul mai conține informații la fel de interesante și de utile profesorului ca „Mapa profesorului” și „Portofoliul catedrei de specialitate”. Sunt documente asupra întocmirii cărora au fost dintotdeauna controverse și este foarte bine că inspectorii de specialitate vin și de data aceasta cu lucruri foarte bine documentate. Pe parcursul redactării volumului și-au mai adus contribuția încă trei profesori, așa că la realizarea acestuia au contribuit 36 de cadre didactice. Așteptăm cu mare interes redactarea celui de-al doilea volum al acestei publicații, pentru că profesorii în cauză mai au încă multe de spus. Iar eu recomand cu mare căldură tuturor să studieze acest volum, care este o adevărată enciclopedie practică pentru obiectul limba și literatura română, indiferent de ciclul la care predă profesorul. Și închei cu reluarea aprecierii că acest volum este un adevărat tezaur de experiență didactică.

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI