CENTENAR MIHAIL ȘERBAN

(18 august 1911, Fălticeni – 7 iulie 1994, București)
 

Debutează cu o schiță în revista „Zori de zi” a liceului „Nicu Gane” Opera: Idolii de lut, 1936; Infirmii, 1936 (premiul Societății Scriitorilor Români); Nunta de argint, 1937; Câinii, 1939; Grădina lui Dumnezeu, 1939; Sanda, 1941; Casa amintirilor, 1942; Cântecul uitat, 1942; Fete bătrâne, 1946; Furtuna, 1947; Când doarme pământul, 1949; Pâinea inimii, 1949; Pământ și oameni, 1957; Amintiri, 1969; Circul, 1972. Reeditări: Sanda, 1971; Fete bătrâne, 1976 (prefață Mircea Iorgulescu). Membru al Societății Scriitorilor Români din 1937. Semnatar în publicistica locală și centrală a vremii: de la ,,Înmuguriri” la ,,Universul literar”, ,,Adevărul literar și artistic”, ,,Revista Fundațiilor Regale”. A semnat și cu pseudonimul Mihail Șerban – Crângul. A desfășurat și activitate de traducător. Fecundul romancier moldav și-a pornit și încheiat registrul narativ cu două cărți de atmosferă fălticeneană – Idolii de lut, visul muzeistic al profesorului Sava Savel, alias Vasile Ciurea și Circul, carte a pitorescului provincial, ambele străbătute de Amintiri, document și mărturie a existenței fălticenene. Recitind Fete bătrâne Născut în 1911 la Fălticeni, înrudit cu familia Sadoveanu, Mihail Șerban și-a legat destinul de urbea natală și, în cea mai mare măsură, de București. S-a apropiat de E. Lovinescu și cenaclul Sburătorul. Criticul l-a inclus în capitolul noii generații a moderniștilor. Inițiator al publicației fălticenene ,,Înmuguriri” împreună cu Mihai Havriș, și-a început drumul în literatură transfigurând în Idolii de lut (1935) activismul profesorului Vasile Ciurea care a izbutit să-și realizeze visul de colecționar prin înființarea Muzeului Fălticenilor. Romanele sale apărute în perioada interbelică și postbelică sunt documente ale căutării unor generații. Interesante sunt Amintiri, 1969, cu rezonanțe din Casa amintirilor și Cântecul uitat. Fete bătrâne, 1946, rea-părut în trei ediții, este alături de Infirmii, 1936, una din cărțile sale de referință. În Infirmii contura cu accente naturaliste, fișe de nenormalitate. Tania era cocoșată, Ipcar – semiplegic, Lily – bolnavă de plămâni, Molca – hermafrodită. Accese, morți accidentale, sinucideri, boli organice și boli sufletești ciudate ale sufletelor tarate. O înclinație spre descrierea stărilor de morbid care trimite la Hortensia Papadat Bengescu și familia Hallipilor. Fete bătrâne sporește prin clarobscururi și observații psihologizante. O psihologie de grup țesută pe un simulacru de realitate. O lume aplatizată trăind înspăimântată într-un etern provizorat. O lume birocratizată în care perspectivele sunt limitate într-un București cenușiu, în care cele nouă funcționare sunt variante stereotipe și uscate ce nu se pot integra și nu-și pot depăși condiția pentru a juca piesa numită viață, un cuib de viespi îndreptând acul veninos una spre celelalte, distrugându-se între ele însele. Acestea sunt fetele bătrâne înainte de a îmbătrâni, visând la schimbarea statutului civil și nu la schimbarea de fond a condiției umane. Mentalul grupului este pustiitor de plictisitor și cenușiu. Fiecare din fete este o reprezentare în mic a întregului, chiar dacă uneori „na-na” și „dă-dă” exprimă un sâmbure de nonconformism tradus într-o banală aventură. Este modul lor simplu de a-și trăi viața și de a se minți. În biroul de jos, fetele au trăit numai anticamera vieții. Risipite în birourile de sus sunt incapabile de a păși în viață, naufragiind în sinucidere sau trăindu-și, la lumină pâlpâitoare, nimicul existențial. Reduse la numitorul comun al nimicului, ele sunt exemplare tragice ale devitalizării, suflete tarate dominate de sărăcie afectivă, platitudine și lipsă de ideal. Abisul le înghite visele și marile speranțe. Suflete bătrâne sub măștile încă tinere. Muguri nenăscuți, fără bucuria verdelui tânăr, zăcând în cearșafurile insomniei. Nici Ileana Voinea, ce crezuse că pășește pragul unei noi vieți, nu-și depășește condiția. Și nici Culbecea n-o poate ajuta, neputându-se ajuta nici pe sine. Încercarea ei de a înfrunta crailâcul ministru-lui amator de trufandale, căruia i-au căzut victimă atâtea fete, n-o poate face să-și depășească limitele pentru a urma o traiectorie normală a existenței. Devine jucărie a destinului, nejustificându-și eroismul de-o clipă și noblețea unui sacrificiu pentru o prietenă, sacrificiu gratuit, care nu are nici o acoperire rațională, fiind emulația aceleiași neputințe de a trăi plenar viața. N-are voința de a-și spune că și mâine e o zi, complăcându-se în acest univers închis, condamnată la înfrângere. G. Călinescu conturase magistral casa cu molii. Mihai Șerban realizează o variantă: biroul cu molii. Galeria fetelor bătrâne din capitală aparține mai mult faunei târgului de provincie în care trăiesc flori ofilite, ispitite de balta liniștii. Ordinii sentimentale i se adaugă cu forță realistă și obiectivă climatul social: „minister, nu glumă! Cu ministru plin, cu un subsecretar de stat, cu directori, subdirectori, șefi de serviciu și cu tot pomelnicul, până la portarul cu uniforme cusute în fireturi” (p.23). Roman document al unei epoci, Fete bătrâne se menține în sfera de interes a cititorului și prin intenția de contura psihologia unei categorii de funcționare din aparatul birocratic condamnate la un veac de singurătate, confruntându-se cu timiditate și apoi confundându-se în labirintul unei lumi din care nu au forța morală de a ieși și nici forța spirituală de a-și depăși condiția. Mircea Iorgulescu afirma în prefața la cea de a treia ediții apărută în 1976 la Editura Minerva că valoarea romanului constă „dintr-o epică de factură sobră, deloc sentimentală”. Fete bătrâne deschide un depozit de amintiri dramatice pe o autostradă care nu duce nicăieri, într-un univers cenușiu și închis, cu parfum vetust de epocă. O carte de atmosferă a unui timp uitat…

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: