Poeme pe-un fir de lumină este cartea de maturitate a unui autor stăpân pe mijloacele sale, o carte care explică, dar și justifică, multe din preocupările lirice ale celui care vine în întâmplinarea cititorului, cu sufletul deschis și sincer.,,Credeai în pădurile de la răspântii/ mereu proaspete”, când iată ce spune autoarea: „Ce adâncă a rămas aminti-rea / Parfumului de liliac”. Există în aceste versuri, ca de fapt în foarte multele versuri de împlinită frumusețe din această carte, o anume re-în-toarcere în timp, o re-întoar-cere în lumea micilor întâm-plări care, deodată, în ochii memoriei devin adevărate furtuni și numai pentru că se aud cum: ,,Departe, undeva, zilele / Cad una câte una / Învinse de propriile umbre / când”, tainic: ,,Lumina înver-zește în cuvânt / Pe asfințitul viu dintre noi”. O anume fragilitate bine temperată, to-tuși, își pune din plin ampren-ta pe poeziile doamnei Maria-Elena Cușnir, o fragilitate care împlinește un destin poetic și nu îi îngreunează drumul. Autoarea simte cum: ,,tim-pul / se-nvrednicește / Să-n-florească pentru tine” , cu delicatețe, într-un exces de confesiune pe care o rupe din-tre gânduri cu gestul frângerii pâinii, pâine care prin cuvânt devine artos, devine ritual prin îndemnul: /Să te ridici și să săruți icoanele / deși este con-vinsă că e prea devreme pentru săvârșirea acestui gers sacru. Acest devreme este și o che-mare spre purificare și spre damnare pentru a înțelege gestul frângerii pâinii sacre ce se transformă la autoare în cuvânt și în iubirea de dincolo de cuvânt. Neliniștea se produce în: ,,Vârtejul vorbelor mincinoase”, cum spune autoarea, atunci când se află: ,,naufragiată între valurile apelor”, ape care nu sunt altceva decât multiplele sale trăiri poetice. Poezia Mariei-Elena Cușnir rămâne una a ritualului, a cercetării primului impuls, a micilor provocări spre cer-cetarea în memorie a fragmen-telor de trăire, adesea minoră, dar cu atâtea legături și cono-tații în timp, o poezie, de fapt, a unei călătorii, prin memorie, spre arhetipal, spre calea ini-țierii primare. Pentru autoare, ,,visul și gândul/ înțepenesc în memoria uitării”, în lunga așteptare a împlinirii. Toate iluziile și așteptările răbuf-nesc în orele de așteptare și nesomn, se rostogolesc, cu-prinzând-o cu mâinile împli-nirilor ca într-un vârtej. Fie că se exprimă explicân-du-se: Mereu lângă mireas-ma albă a amintirilor, cum reiese din primul capitol al căr-ții, în Dimensiunea silabe-lor (cap.II), Prin marile a-dâncuri ale sufletului (cap.III), Pe retina nopții (cap. IV) se vor auzi mereu și mereu Ecouri subterane (cap.V), ecouri ce nu sunt alt-ceva decât cealaltă viață a autoarei, viață din tunelul timpului care nu este altceva decât un conglomerat de a-mintiri. Este un fel de recurs la memorie, recurs la o me-morie adeseori îndepărtată, dar și de multe ori proaspătă, însă bine strunită. Dar Maria-Elena Cușnir este și o fină ob-servatoare a realității, adese-ori, bulversantă. Ca și în cele-lalte cărți ale sale, citadinul își ocupă un loc special, un loc provocator de multiple stări. Orologiile târgului, căci oro-logiile sunt ca o adevărată obsesie, poate și pentru că sunt, cum am spune, călăul de nisip care ne ține mereu companie, amintind de Bacovia și ca tonalitate, dar și ca modalitate de a scrie poemul: ,,bat / spintecând tăcerile / chiar dacă: aerul e tot mai închis și amar, de susurul zidurilor umede”. Acest citadinism greu asimilat de autoa-re este primit cu greutate, drept jertfire de sine: ,,Prin ușa întredeschisă a filelor când aprind mai bine opaițul, să deslușesc înțelesuri ce n-au prins rod”, cum se va confesa într-un poem în proză, de pe coperta a patra. Cu această carte, Maria- Elena Cușnir se impune în peisajul liric drept o voce distinctă din acest Nord liric, Nord pe care îl cla-mează, îl visează, îl trăiește, intens, în multe din poemele sale. Poeme pe-un fir de lumină este cartea unui autor care este tot mai mult preocu-pat de trecerea timpului, de rănile pe care le lasă această trecere, în suflet și mai ales preocupat de pansamentul ce se poate aplica pentru remedi-erea acestor suferințe. Balsa-mul de lumină și de metaforă propus de Maria-Elena Cușnir este benefic și pentru autoare, dar și pentru cititorul care me-reu se regăsește în poeziile sale. EMILIAN MARCU
O poezie solară, asemeni luminozității mistice din porțile maramureșene, asemeni luminii arzânde din colacul rumenit, abia scos de țăranca preocupătă de cele ale casei, din cuptorul dogorind, solaritate care o urmărește, clipă de clipă, pe autoare, scrie Maria-Elena Cușnir și în această ultimă apariție editorială, Poeme pe-un fir de lumină, Editura Junimea, Iași, 2008. Este o poezie a luminii curate, din zori de zi, lumină purificată de lacrima de rouă a unui copil care mușcă încet cu privirea din linia orizontului.
Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!
Comentarii