Un album nou și deja rar: „Bucovina – Cronică ilustrată”

O lucrare “pe care fiecare dintre noi ar trebui să o aibă în bibliotecă. Ca un semn al frumuseții pe care Dumnezeu a hărăzit-o acestui colț de lume”, recomandă acad. Răzvan Theodorescu
Recent a ieșit de sub tipar lucrarea (impresionantă) semnată de suceveanul Ni-colai Oprea “Bucovina – Cro-nică ilustrată”, Editura Mușa-tinii, 2007 (peste 300 de pa-gini color). După ce, în urmă cu câțiva ani ing. Nicolai O-prea (cernăuțean prin obâr-șie), pasionat de “civilizația imaginii” încă de pe băncile școlii, a cutezat să realizeze (și demersul său a fost o reușită) o monografie cartofilă a Sucevei: “Suceava, cronică ilustrată”.

Monografia a fost apreciată nu numai la Su-ceava, ci și în țară, primind Di-ploma în rang de medalie de argint la concursul național cu participare internațională EFIRO 2004 (București, Expo-ziția mondială de filatelie, găzduită de țara noastră cu ocazia aniversării prețiosului Cap de bour – n.n). Succesul monografiei cartofile a Suce-vei i-au dat imbold autorului de a încerca realizarea unei lucrări mult mai grele (și la propriu, și la figurat), dedicată întregii Bucovine. Mai mult, după cum ne-a mărturisit, pentru această nouă carte s-a bucurat și de încrederea spo-rită a unora dintre colecțio-narii valoroși din zonă, care i-au încredințat spre copiere și publicare piese din colecțiile lor. Fiindcă, aveam să aflăm, înainte se întâmplase ca și alții să le solicite prețioase ilus-trate vechi, în același scop, pentru ca apoi acestea să nu mai fie nici publicate, nici returnate… Așadar, “reticen-țele colecționarilor s-au spul-berat” după apariția volu-mului dedicat Sucevei de către dl Oprea, netezindu-se calea către cel dedicat Bucovinei. Și adăugăm încă o mărturisire a autorului: volumul de față ar fi putut fi “cam cu 30% mai mare” (conținând și texte in-formativ-explicative), dar, “din rațiuni economice”… De altfel, e de la sine înțeles că albumul nu este doar valoros, ci și scump. Prin urmare, a fost tipărit (deocamdată, spe-răm) în doar 300 de exemplare (deși se poate pronostica un interes mare pentru el) și s-ar putea spune că, deja, este o lucrare rară! La realizarea s-a, ne-a spus dl Oprea, “un spri-jin deosebit” l-a primit din partea dlui Constantin-Emil Ursu, directorul Complexului Muzeal al Bucovinei. Apariția acestei cronici ilustrate a Bucovinei a fost posibilă cu sprijinul Asociației Culturale Româno-Germane “Buko-wina” Suceava și a mai multe societăți comerciale din Su-ceava (majoritatea) și Vatra Dornei. Au fost folosite cărți poștale ilustrate din colecțiile: Galeriile Anticariat Iași – Du-mitru Grumăzescu; Corio-lan Cherecheș – Botoșani; Ni-colae Torac – Rădăuți; Com-plexul Muzeal Bucovina Su-ceava, Gheor-ghe Fodorea – Suceava; Radu Lupașcu – Su-ceava; Nicolai Oprea – Su-ceava. Lucrarea este struc-turată pe 34 de capitole (prin-tre care “Bu-covina – Țara de Sus a Mol-dovei”, “Bise-rica din Bu-covina”, “Cer-năuți – stră-veche vatră”, capitole dedicate unor localități sau mănăstiri și biserici – Siret, Dornești, Rădă-uți, Putna, Sucevița etc. –, ca și unor ocu-pații de tradiție cândva, pre-cum plutăritul), alte două secțiuni fiind dedicate edito-rilor și editurilor de odini-oară, ilustratorilor, fotogra-filor, studiourilor foto. Cu-vântul înainte este semnat de acad. Răzvan Theodorescu, text care conține și o reco-mandare. “Imagini de fresce, peisaje, monumente, pitorești cărți poștale închipuie aievea o «cronică ilustrată» pe care fiecare dintre noi ar trebui să o aibă în bibliotecă. Ca un semn al frumuseții pe care Dumnezeu a hărăzit-o acestui colț de lume”.