La debut de toamnă calendaristică...

„Revelionul caricaturiştilor”, la Fălticeni

Duminică, 1 septembrie, în Sala „Pictor Aurel Băeşu”, din incinta Muzeului de Artă „Ion Irimescu” Fălticeni, a avut loc vernisajul unei inedite expoziţii de caricatură, „Revelionul Caricaturiştilor”. Timp de o lună, până pe 1 octombrie, sunt prezentate publicului lucrări participante la Concursul internaţional de caricatură „Revelionul caricaturiştilor”, organizat anual la Urziceni.

Înainte ca publicul să zâmbească la fiecare dintre lucrările expuse, invitaţii, Nicolae Petrache, directorul Casei de Cultură din Urziceni, cunoscutul caricaturist sucevean Mihai Pânzaru-PIM, preşedintele filialei sucevene a Uniunii Artiştilor Plastici, pictorul Niculai Moroşan, şi managerul Muzeului de Artă „Ion Irimescu”, Teodor Brădăţanu, au vorbit despre expoziţie, caricatură şi artă.

Expoziţia de la Fălticeni conţine peste 400 de lucrări semnate de caricaturişti din întreaga lume, care au fost apreciate de juriu în cadrul „Revelionului caricaturiştilor”, un salon internaţional de caricatură cu tradiţie, organizat în fiecare an la Urziceni, pe 31 noiembrie, în preajma Sf. Andrei, decretat patronul spiritual al caricaturiştilor, şi la care trimit lucrări sute de caricaturişti şi epigramişti de pe tot continentul. Festivalul a început simplu, ca un salon de caricatură, în 1996, cu Horaţiu Mălăele, primul preşedinte al juriului, actorii Dorel Vişan, Adriana Trandafir şi Jean Paler, alături de renumiţii caricaturişti Popa’s, Crihan, Ciosu, Pai, Crib, Avramescu, Postolache, Crişan, PIM şi Leonte. Pe aici au trecut şi au contribuit la renumele manifestării Ştefan Cazimir, Fănuş Neagu, Alexandru Clenciu, Cornel Udrea, Ananie Gagniuc, iar din 2016 festivalul a devenit internaţional, iar, începând din acel an, la concurs s-au primit minim 2.000 de lucrări pentru fiecare ediţie.

„Expoziţia este itinerantă, ultima oară a fost la Bacău, iar acolo a văzut-o managerul Muzeului de Artă din Fălticeni. Pentru mine este o onoare că această expoziţie ajunge şi la dumneavoastră, la Fălticeni. Am rămas impresionat când am văzut cât de bine au fost aranjate lucrările de cei de aici, de la muzeu. Lucrările au diferite teme, pentru că în fiecare an concursul de la Urziceni are o altă temă. Multe sunt semnate de autori străini, cu toate că sunt legate de evenimente sau portrete din România. Anul trecut am avut tema «Centenar» şi am rămas surprins că cele mai bune lucrări venite în concurs au fost cele primite de la străini, care s-au documentat foarte bine despre centenarul nostru.

Următoarea expoziţie cu care Casa de Cultură din Urziceni va ajunge la Fălticeni va fi una de portrete, pentru că sunt foarte multe în custodia instituţiei pe care o conduc. Câteva sunt deosebite, fiind realizate în cafea de un designer din Brazilia. Două le aveţi aici, unul este al Elenei Udrea şi altul al Rodicăi Stănoiu” a spus, în deschidere, Nicolae Petrache, directorul Casei de Cultură din Urziceni.

„Un caricaturist este un filosof”

Graficianul Mihai Pânzaru-PIM este naşul Festivalului de caricatură de la Urziceni, pentru că, la finalul celei de-a treia ediţii, după spectacolul artistic din noaptea de după vernisaj, în prima zi de iarnă, a considerat că s-a simţit ca la un revelion.

„Astăzi, Nicu Petrache ne prezintă o şcoală foarte bună de caricatură, şcoala iraniană. Şi noi românii eram extraordinari, dar ne-am mai moleşit. De ce? Nu mai avem dictatură. Mihai Stănescu, unul dintre cei mai mari caricaturişti români şi cel mai incomod artist plastic din anii regimului comunist s-a stins din viaţă anul trecut, dar el a murit pe 22 decembrie 1989, pentru că nu mai avea cu cine lupta.

Un caricaturist este în primul rând un filosof, este un om foarte atent la ceea ce se întâmplă în jurul lui, un om care îşi asumă un rol de moralizator, iar atunci şi el trebuie să fie moral; în caz contrar eşti ca în politică, ai orice, numai morală nu ai.

Eu pledez pentru caricatura fără cuvinte, să faci un desen, să îl transmiţi la o expoziţie şi să recunoască oricine de pe orice meridian sau orice paralelă de pe mapamond mesajul pe care l-ai transmis. Ca să mă înţelegeţi, vă spun că sunt oameni sclipitori ca spirit, dar dacă eu vă pun pe pereţi un desen însoţit de un text scris în limba urdu, vorbită în Pakistan, ne uităm la text, vedem un desen şi nu înţelegem nimic. De aceea şcolile de caricatură din Iran, România, Polonia, Cehia, Bulgaria, Serbia, Ungaria, din fosta RDG sunt şcoli de înalt nivel, pentru că au fost după cortina de fier, era o cenzură, erau artişti adevăraţi, nu oameni din conjunctură. Caricatura e un limbaj la fel cum oamenii înţeleg emoticoanele, din Alaska până în Australia. Când ne uităm la foaia desenată trebuie să ştim exact ce a vrut să spună caricaturistul. Originalitatea este ideea curată, iar dacă nu eşti personal nu ai ce căuta în cercurile de iniţiaţi pentru că şi în caricatură există iniţiaţi cum există în pictură, sculptură şi grafică” consideră graficianul Mihai Pânzaru-PIM.

Orice expoziţie poate fi considerată un revelion

Niculai Moroşan, preşedintele Filialei Suceava a UAP din România, a venit la expoziţia de caricatură vernisată duminică incitat de afiş.

„Pe o căldură care mă termină, când am auzit de revelion, am spus că trebuie să mă lămuresc. Este la a XXIII-a ediţie festivalul de caricatură de la Urziceni şi felicit fălticenenii pentru că o instituţie de cultură îşi îndeplineşte cu succes rolul, promovează tot ce ţine de artă contemporană, pentru că pentru arta consacrată există muzee în care sunt săli pentru colecţii importante, şi a reuşit să aducă această expoziţie.

Dacă revin la ideea de revelion, eu consider revelionul petrecerea dintre vechi şi nou, iar toată lumea, datorită superstiţiilor apărute în timp, cere ceva mai bun decât a fost până acum. Orice expoziţie, fie că e de pictură, sculptură, caricatură şi orice altceva poate fi considerată un revelion pentru cei care sunt în sală, sunt iubitori de artă în sensul că artiştii care vin şi expun pe simeze, într-un fel lasă ceva din activitatea lor de trecut şi speră că în viitorul apropiat să vină cu ceva mai bun. O legătură între un vernisaj şi cuvântul «Revelion» ar putea să fie şi în acest sens” este de părere Niculai Moroşan.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: