Creativitatea prin exemple…

Untitled-1-creativitatea-prin-exempleÎn perioada 31 mai – 1 iunie a.c., la Iaşi, s-a desfăşurat a XVIII-a etapă interjudeţeană a Concursului de creativitate în fizică şi tehnologii „Ştefan Procopiu” – disciplina Mecatronică.

Concursul s-a adresat elevilor din învăţământul preuniversitar care studiază fizica şi disciplinele tehnologice înrudite: mecatronică, electronică, electrotehnică şi automatizări, iar la această fază au participat elevi din întreaga ţară. În evaluarea performanţelor elevilor, concursul a dezvoltat două dimensiuni. O dimensiune extinsă la ansamblul profilurilor creative ale elevilor, specific disciplinelor implicate, reprezentate prin diplomele acordate. Prin diploma „Arhimede” au fost premiate gândirea intuitivă, perspicacitatea şi spiritul de observaţie, prin diploma „Copernic” a fost premiată flexibilitatea gândirii ştiinţifice şi tehnice, diploma „Galilei” a fost acordată pentru priceperea de a experimenta, iar prin diploma „Newton” s-a premiat gândirea teoretică sau analitică. Diploma „Edison” a fost acordată pentru productivitatea gândirii ştiinţifice şi tehnice, diploma „Coandă” a fost decernată pentru aptitudinile tehnice ale elevilor, diploma „Jules Verne” a fost acordată pentru imaginaţia anticipativă, prin diploma „Einstein” s-a premiat originalitatea gândirii ştiinţifice, cu diploma „Procopiu” au fost premiaţi elevii cu un spectru larg de aptitudini ştiinţifice şi tehnice. O a doua dimensiune, extinsă la ansamblul profilurilor de inteligenţă ale elevilor, a fost reprezentată de secţiunile concursului: compoziţii pe teme ştiinţifice; tehnici computaţionale; fizica tehnologică, referate ştiinţifice, grupe de cooperare; tehnici de laborator; lucrări scrise. Gazda concursului a fost Universitatea Tehnica „Gheorghe Asachi” Iaşi, Facultatea de Mecanică.

Din Suceava a fost prezent un echipaj format din elevii Apetrei Denis şi Nichiţelea Lucian, clasa a IX-a H, de la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară, însoţit şi îndrumat de subsemnata. Elevii noştri au participat la secţiunea referate ştiinţifice şi au obţinut diplomele „Procopiu” şi „Newton”.

Concursul promovează ideea că performanţele învăţării se regăsesc, pentru fiecare elev, nuanţate, la „intersecţia” a două dimensiuni ale intelectului (sau „înfăţişări” ale personalităţii fiecărui elev) şi anume ansamblul profilurilor creative (productive) variate ale elevilor – competenţe valorizate în disciplinele studiate – vizate prin criteriile de evaluare a performanţelor creative (diplomele acordate în concurs), reflectând atât structura internă (aptitudinile şi motivaţiile fiecărui elev pentru disciplinele studiate), cât şi mediul extern (ansamblul competenţelor valorizate în domeniile studiate); ansamblul profilurilor de inteligenţe ale elevilor – contexte favorabile evaluării competenţelor vizate – configurate prin ansamblul situaţiilor (de învăţare, de evaluare a rezultatelor învăţării) ce reflectă „porţile de acces” (cum spune H. Gardner) ale oricărui elev în disciplina de studiu (urmărite în cadrul secţiunilor concursului), favorabile manifestării şi evaluării performanţelor create.

Elevii au fost deosebit de impresionaţi de activităţile şi secţiunile concursului, acestea dându-le un imbold să participe şi la alte ediţii. Competiţia şi spiritul de echipă şi fairplayul au predominat pe toată durata întrecerii.

Prof. MIHAELA CALISTRU

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: