Konstantyn Ungureanu-Box – „insomniile necunoscutului din umbră”

Pictorul Konstantyn Ungureanu-Box, ca de obicei nonconformist şi insolit, dar mereu prolific, egal cu sine însuşi şi consecvent în contradicţiile sale, deschide două expoziţii în acelaşi an şi la aceeaşi Galerie UAP din Suceava. Prima, cea din luna mai a.c., sub genericul “Insomnii”, aducea pe simeze panouri vaste de 2×2 metri cu o serie întreagă de figuri şi embleme recurente din iconografia aşa-zis “bizantină”, filtrate în stilul său inconfundabil şi într-o abordare greu de definit. Într-o bună execuţie tehnică, cu forme ample şi energice, într-o cromatică rece şi austeră, artistul excelează în aranjamentul “variaţiunilor pe aceeaşi temă”, repetând motive compoziţionale în contexte diferite, schimbând doar sintaxa imaginii.

Lucrările de acum ale lui Ungureanu-Box, ca şi în controversata sa expoziţie din 1993, pun însă spectatorul neavizat într-o mare dilemă: icoane nu sunt (aşa cum bine observa cineva la vernisaj), dar trimiterea la sacralitate este foarte pregnantă. Sensurile lor morale, metafizice sau teologice rămân suspendate între două planuri incongruente: pe de o parte, evocarea explicită a unor figuri şi simboluri înscrise în tradiţia creştină, iar pe de altă parte, formula plastică prea echivocă în care acestea sunt concretizate pe pânză. Impresia contrariată este aceea că, de fapt, motivele biblice ori ecleziale constituie doar un pretext “estetic”, de exprimare ambiguă a unor idei, care conduce, în final, la desacralizarea acelor motive. Am putea admite că sensul operei şi sentimentul asociat oscilează, aici, între “abstracţie şi intropatie” (cum ar fi spus Worringer), dar  mesajul stagnează undeva la jumătatea drumului şi creează un oarecare disconfort în receptare.

Chiar dacă sunt pur formale şi aluzive, compoziţiile împrumută cunoscuta tipologie iconografică a picturii bizantine pentru a o transpune în imagini neutre, cu personaje anonime şi scene abia conturate (de subliniat că nici lucrările nu au titlu!). Figurile monastice, predilect feminine, şi chipurile palide de “sfinţi” cu aureolă, încruntate şi mai puţin solemne, în ipostaze solitare sau în triade simbolice (cu trimiteri vagi la icoanele marelui pictor ortodox rus Andrei Rubliov), compun anumite scene într-o manieră uşor polemică şi cu un fin substrat ironic în interpretarea surselor originare. Fie că întâlnim Arborele lui Ieseu stilizat într-o desfăşurare hiperbolică, fie că avem îngerii cu alăută, Scara virtuţilor, evangheliştii sau piramidele celeste cu numeroase capete suprapuse, în toate distingem o anumită tratare “profană” a subiectului, care defineşte, până la urmă, atitudinea distantă a autorului faţă de “sacralizarea” modelelor iconologice moştenite în imaginarul omului contemporan. Dacă ar fi să-i căutăm lui Ungureanu-Box o filiaţie în arta românească actuală, l-am da ca exemplu pe Ştefan Câlţia cu “îngerii zburători” din picturile lui, dar departe de stilul acestuia.

Expoziţia din octombrie curent (“Necunoscutul din umbră”) este mai eclectică, atât tematic, cât şi structural, demonstrând din nou vitalitatea formal-cromatică în geometria dinamică a scenelor şi în rupturile distonante de tonuri şi nuanţe. Aceeaşi obsesie a reinterpretării unor figuri din panteonul creştin printr-un fel de “transfer semantic” din sacru în profan, cu acelaşi accent ironic, puţin mai vehement: Crişti pe cruce şi sfinţi în linii drepte şi cercuri puternic conturate, în culori de frescă monumentală (albastru ultramarin contaminat cu gri-argintiu, roşu-cărămiziu, verde vegetal etc.), precum şi un Sfântul Gheorghe, pe calul său antropomorfizat, care înfige suliţa nu în Balaurul malefic, ci într-o… călugăriţă plutind orizontal şi concupiscent în văzduh! Această întreagă scenografie cu repere uşor de depistat, deşi cam „incomodă” şi care intrigă simţul comun, dă prilejul unor întrebări şi stări de spirit dincolo de confortul accepţiunii cotidiene. Ca o contrapondere, însă, artistul expune şi câteva panouri uriaşe cu compoziţii abstracte, în culori tari, ardente, solare, care reţin atenţia.

I.C. CORJAN

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: