Conform ISJ Suceava, organizarea claselor în regim simultan este determinată de scăderea efectivelor de elevi, distanţa faţă de şcoala de centru sau de gradul de izolare al zonei, care fac imposibilă asigurarea transportului şcolar.
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Suceava, inspectorul şcolar Cezar Anuţei, a declarat că proiectul planului de şcolarizare pentru învăţământul primar şi gimnazial din judeţul nostru pentru anul şcolar 2020-2021 prevede funcţionarea a 224 clase pentru învăţământul simultan, cu 3356 elevi, ce vor fi organizate în 147 de unităţi de învăţământ, faţă de 210 clase, cu 3061 de elevi, organizate în acest an şcolar, în 142 de unităţi de învăţământ.
Anuţei a spus că din totalul celor 224 de clase pentru învăţământul simultan propuse pentru anul şcolar viitor, 41 sunt la clasa pregătitoare, cu 659 de elevi, alte 42 la clasa I, cu 633 de elevi, 35 la clasa a II-a, cu 552 de elevi, 36 la clasa a III-a, cu 492 de elevi, 35 la clasa a IV-a, cu 492 de elevi, 8 la clasa a V-a, cu 118 elevi, 9,5 la clasa a VI-a, cu 150, 7 la clasa a VII-a, cu 108 elevi şi 10,5 la clasa a VIII-a, cu 152 de elevi.
El a precizat că organizarea învăţământului simultan din judeţ se realizează conform prevederilor OMECTS nr. 3062 din 12.01.2012 privind aprobarea metodologiei de organizare a claselor din învăţământul preuniversitar în regim simultan, care prevede la art.1 al. (1) că „în localităţile izolate geografic sau lingvistic ori în localităţile în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învăţământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege şi nu există posibilitatea asigurării transportului şcolar se organizează clase în regim simultan”.
Purtătorul de cuvânt al ISJ Suceava a subliniat că printre motivele care au condus la organizarea claselor în regim simultan în judeţ se numără scăderea efectivelor de elevi sub minimul prevăzut de lege, distanţa faţă de şcoala de centru care, din cauza gradului mare de izolare al zonei, face imposibilă în cele mai multe cazuri asigurarea transportului şcolar, precum şi menţinerea în reţeaua şcolară a unor unităţi de învăţământ, de regulă structuri care, pentru a asigura dreptul la educaţie al copiilor din localităţile izolate, nu sunt propuse spre desfiinţare.
Conform unei situaţii prezentate de ISJ Suceava, în ultimii ani şcolari, în judeţ se observă o fluctuaţie a numărului de elevi care învaţă în învăţământul simultan, astfel că în anul şcolar 2015-2016 au funcţionat 235 de clase în învăţământul simultan cu 3657 de elevi, în anul şcolar 2016-2017 au fost 218 clase cu 3155 de elevi, în anul şcolar 2017-2018 au fost 221 de clase cu 3353 de elevi, în anul şcolar 2018-2019 au fost 213 clase cu 3229 elevi, iar în anul şcolar 2019-2020 sunt 210 clase cu 3061 de elevi.
„Restructurarea reţelei şcolare cu necesitate în forma învăţământului simultan la nivelul unor structuri de şcoli din zone izolate şi cu populaţia şcolară în scădere presupune un efort suplimentar de resurse umane şi materiale, atât din partea unităţilor şcolare, cât şi din partea autorităţilor locale. În fiecare an şcolar, în cadrul inspecţiilor tematice şi de specialitate (curente şi speciale) din şcoli se monitorizează funcţionarea învăţământului simultan din unităţile şcolare primare şi gimnaziale din judeţul Suceava, din punct de vedere al managementului claselor, desfăşurarea orelor de curs, încadrarea şi respectarea normativelor specifice claselor în regim simultan” a explicat Cezar Anuţei.
El a precizat că ISJ Suceava transmite, la începutul anului şcolar, unităţilor de învăţământ în care funcţionează clase în regim simultan o scrisoare metodică de reglementare a cadrului normativ omogen în conformitate cu prevederile Ministerului Educaţiei şi Cercetării, care să ajute directorii în aplicarea normativelor privind învăţământul simultan.
Astfel, directorii unităţilor de învăţământ în care se organizează clase în regim simultan trebuie să ia măsuri pentru amenajarea spaţiului în care să funcţioneze aceste clase, ţinând cont de compoziţia mixtă a grupului şi de existenţa clasei pregătitoare, acolo unde este cazul. Alte măsuri vizează întocmirea orarului şi a programelor claselor cu predare simultană, prin raportare la cadrul legal în vigoare, respectarea programului specific cadrelor didactice şi al elevilor din învăţământul simultan, precum şi modul de predare a disciplinelor la care se susţine evaluarea naţională în învăţământul simultan (matematica, limba şi literatura română, limba şi literatura maternă – unde este cazul).
„Prin urmare, o atenţie sporită este acordată conceperii orarului şi proiectării activităţii didactice, în toate unităţile şcolare fiind asigurată respectarea art. 6 din metodologie, care prevede «la clasele de gimnaziu organizate în regim simultan, predarea disciplinelor limba şi literatura română, limba şi literatura maternă şi matematica, la care se susţine evaluarea naţională, se face separat pentru elevii claselor a VIII-a, indiferent de numărul acestora»” a subliniat Anuţei.
El a mai spus că la disciplinele implicate în evaluarea naţională orele se desfăşoară separat în toate unităţile gimnaziale şcolare cu învăţământ simultan.
Cezar Anuţei a arătat că rezultatele la examenele naţionale ale elevilor care învaţă în clase în regim simultan se înscriu în procentul de promovabilitate la nivelul judeţului. (N.B.)
Comentarii