Şcoala Gimnazială Nr. 10 Suceava

Ziua Europei a devenit Festivalul European al gustului (de frumos)

La Şcoala Gimnazială Nr. 10 Suceava, ziua de 9 Mai, Ziua Europei, a avut o conotaţie aparte. De ce? Fiindcă a avut gust şi culoare, a avut gustul preparatelor tradiţionale europene şi culoarea frumoaselor costume populare din zona Bucovinei, dar şi din alte ţări ale bătrânului continent, pentru a evidenţia o data în plus, dacă mai era nevoie, că Uniunea Europeană este ”unitate în diversitate”.

Iniţiativa acestui moment a avut mai multe rădăcini, toate subordonate minunatelor proiecte de parteneriat național şi european pe care această şcoală le derulează de peste un deceniu şi jumătate.

Astfel, pentru că de doi ani şcoala este partener în proiectul Erasmus+ „We School Europe”, finanţat de Comisia Europeană, cu parteneri din Italia, Polonia, Macedonia şi Estonia, şi pentru că se cuvenea ca această zi să dobândească însemnătatea ce i se cuvine, „Festivalul european al gustului (de frumos)” a oferit elevilor şi cadrelor didactice prilejul de a evidenţia importanţa tradiţiilor populare româneşti într-o societate în care valorile trebuie păstrate şi transmise generaţiilor viitoare. Aşa încât, părinţi, profesori şi elevi au făcut ca această sărbătoare să-şi merite locul în istoria europeană. Aceeaşi însemnătate a avut această manifestare şi pentru cel de-al doilea proiect Erasmus+ derulat de această şcoală, proiect început anul trecut, intitulat „Descoperirea moştenirii europene prin intermediul rutelor culturale”, finanţat tot de Comisia Europeană, cu parteneri din Italia, Spania, Lituania, Slovacia şi Franţa. Proiectul promovează valorile culturale ca moştenire europeană şi ce alt prilej ar fi fost mai potrivit pentru aceasta decât Ziua Europei?

Dincolo de proiectele europene, această manifestare a mobilizat părinţii, reprezentanţi ai comunităţii locale, dar şi cadre didactice de la alte şcoli, pentru a participa la acest eveniment. Faptul că şcoala a venit către comunitate cu această iniţiativă este doar un pas mic în intenţia de a deveni şi mai mult o şcoală conectată la comunitate. De altfel, această instituţie este partener național al Şcolii Gimnaziale „Ion Luca Caragiale” din Tulcea, în proiectul intitulat „Şcoala părinţilor”, şcoală care face parte din reţeaua de şcoli comunitare din ţară. În acest sens, Fundaţia Noi Orizonturi, cea care a avut iniţiativa creării acestei reţele de şcoli comunitare, a finanţat acest proiect iniţiat de şcoala din Tulcea, care a ales, ca partener şcoala suceveană. În acest sens, la data de 10 mai, patru cadre didactice ale şcolii din oraşul de pe malul Dunării au venit la Suceava pentru a participa la activităţile acestui proiect. Cu acest prilej, şcoala gazdă a organizat un workshop intitulat „Arta de a fi părinte”, la care au luat parte peste 40 de părinţi şi cadre didactice ale şcolii şi care a evidenţiat, prin comunicare, joc de rol, vizionare de filme de educaţie a părinţilor, rolul şi locul acestora în cadrul educaţiei copiilor, dar şi în cadrul şcolii, precum şi felul în care şcoala ar trebui să vină în întâmpinarea nevoii de a înţelege care este menirea lor în devenirea propriilor copii. Între acestea, s-au remarcat două filme realizate cu elevi ai clasei a V-a D, ele fiind rezultatele a două proiecte educative iniţiate de prof. Rodica Zimbru. Unul dintre ele, intitulat „Familia mea şi copilul-păpuşă” (proiect preluat dintr-o iniţiativă anterioară a psihologului şcolar Daniela Vîrvara), în care elevii au jucat rol de părinţi, a scos în evidenţă câteva remarci absolut inedite ale protagoniştilor, dar care lasă loc la reflecţii: „E greu să fii copil cu părinţi-copii”, „E greu să fii părinte” şi „Părinţii au multe responsabilităţi”. Celălalt proiect, intitulat „Cuvinte care dor”, a avut ca suport ideea de bullying, copiii înţelegând la final ce impact emoțional nefast îl au jignirile asupra unei persoane.

Rezultă aşadar că Ziua Europei a constituit prilej de valorizare nu doar a tradiţiilor româneşti şi europene, ci şi o oportunitate de a oferi comunităţii un model de valorizare a parteneriatului şcolii cu familia, a relaţiei care ar trebui să existe între aceste entităţi, a parteneriatului cu alte şcoli şi instituţii comunitare, un model de şcoală conectată la comunitate, pentru că numai împreună construim viitorul acestei naţii.

IONEL CURCAN

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: