Părinții nu prea iau în serios tulburările de vorbire la copiii mici

Majoritatea copiilor de vârstă preșcolară au probleme legate de vorbire, dar asta nu înseamnă neapărat că părinții trebuie să se îngrijoreze, ci să apeleze la un logoped, în cazul în care copilul respectiv nu a fost depistat la grădiniță sau la școală de un specialist.
 

Cele mai frecvente dificultăți de exprimare sunt cele legate de litera “r” sau de grupurile de litere “sj” sau “sz”. Specialiștii spun că fetițele vorbesc corect de pe la 3 ani și jumătate, în timp ce băiețeii de aceeași vârstă se dezvolta mai lent. Tot ei precizează că, până la vârsta de 4 ani și jumătate – 5 ani, copiii pot pronunța greșit anumite cuvinte, în funcție de ritmul propriu de dezvoltare, iar partea proastă este că unii părinți își „maimuțăresc” copilul și repetă ce a spus el greșit, pentru ei fiind o distracție să vorbească peltic precum odrasla, ceea ce logopedul interzice categoric: „Unii copii, pur și simplu, nu pot să vorbească corect, emit sunete greșit, le înlocuiesc cu altele sau nu le spun de loc. Aici este și vina părinților, unii repetă chiar ce spune copilul greșit. În loc să-l corecteze, ei se distrează”, ne-a precizat logoped Lăcrămioara Plugariu, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională, în cadrul căruia funcționează Centrul Județean de Logopedie, care coordonează 7 zone logopedice. „Părinții sunt dezinteresați” Dintre tulburările de vorbire întâlnite la cei mici, Lăcrămioara Plugariu a menționat bâlbâiala, dislaxia polimorfă, o tulburare mai complexă, rotacismul. „Depistarea se face la 5-6 ani, când aparatul vorbirii nu e dezvoltat; e cea mai propice perioadă de a lua copilul în terapie. Unele tulburări de vorbire au și cauze psihice, bâlbâiala, de pildă. În acest caz trebuie să lucrezi cu psihologul să vezi cauza, de unde pleacă”, a spus logopedul. La începutul anului școlar, specialiștii centrului fac depistări la grupa mare pregătitoare și la clasele I-IV, iar, conform normei, un logoped trebuie să aibă minim 15 și maxim 40 de copii, cu care se poate lucra individual sau pe grupe, în funcție de problemele pe care le au. „Ora e de 45 de minute, iar în această oră tu, efectiv, în fața oglinzii, lucrezi cu copilul maxim 15 minute. De aceea ar fi foarte bine dacă părinții i-ar corecta acasă și ar continua astfel munca logopedului. Sau să-și arate interesul și să vină să le arăți ce faci cu ei la oglindă. Dar părinții sunt dezinteresați, n-au venit deloc, este sfârșitul anului și ei nici nu știu ce a făcut copilul. Munca logopedului trebuie continuată acasă, părinții au un rol important în corectarea limbajului copiilor. Logopedului îi este mai greu să-i corecteze pe fiecare, dar părintele are 1-2 copii și îi e mai ușor. Dar nu o fac, sunt prea ocupați”, ne-a mai spus Lăcrămioara Plugariu. Cei mai mulți copii cu dificultăți de vorbire sunt depistați de logopezi la grupa mare pregătitoare, numai că sunt prea puține zone logopedice și logopezi insuficienți în județ pentru a-i ajuta pe toți. „Din cele 7 zone logopedice, din păcate, una singură e pe Rădăuți, celelalte sunt în municipiul Suceava. În fiecare oraș al județului ar trebui să existe cel puțin una-două. Nici acestea 7 care au rămas nu acoperă nevoia care este în județ. Tu, ca logoped, trebuie să-i depistezi mai întâi, apoi să-i programezi și să-i diagnostichezi și după aceea să-i introduci în terapie, în funcție de problema pe care o au. Peste tot sunt probleme, ni se semnalează și din județ, dar cum să trimit oamenii? Ei au zonele lor logopedice și nu-i pot trimite în altă parte. La grădinițe sunt mai multe cazuri și trebuie să intervii mai ales acolo. Iar dacă nu reușești să-l corectezi într-un an de zile, după aceea copilul se duce în clasa I și este preluat de logopedul care are zona respectivă”, a mai precizat Lăcrămioara Plugariu. Concluzia logopedului în cazul acestor copii este că esențială este implicarea părinților, iar apoi cooperarea lor cu specialiștii, care trebuie să observe orice tulburare de vorbire a copilului. Iar dacă acesta a lipsit de la controlul de la început de an, părinții se pot adresa directorului școlii sau profesorului logoped din cadrul aceleași instituții, pentru a fi îndrumați către unul din centrele de logopedie.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: