“Necunoscutele” din Legea educației pun pe jar dascălii

Legea educației, așa cum se prezintă ea, are multe intenții bune în legătură cu prevederile care se înscriu în normele europene, dar are și necunoscute pe care cadrele didactice așteaptă să le “rezolve” MECT, fie prin instrucțiuni, fie prin metodologii. Nu prea se știe acum care părți din lege se aplică de anul ăsta, care de la anul. De pildă, concursul de titularizare, care înainte era centralizat, anul acesta se va desfășura jumi-juma, adică și… puțin descentralizat: o parte din cadrele didactice se vor titulariza la nivelul școlii, altele vor da concurs.
 

Una din prevederile Legii educației a pus tare pe jar cadrele didactice, care au înțeles că de la anul vor trebui să stea 8 ore zilnic la școală. Este vorba de art. 262, care spune că “norma săptămânală a profesorului este de 40 de ore lucrate”, incluzând atât cele 18 ore predate efectiv la clasă, cât și activități complementare procesului de învățământ – 9 ore, alte 3-4 ore de pregătire metodică, 2 ore de comunicare cu familiile elevilor, 4-5 ore de evaluare a școlarilor, 1-2 ore de serviciu pe școală și o oră de dirigenție. Deocamdată această prevedere este considerată “o necunoscută” până la apariția nomelor metodologice, care vor spune exact cum va fi. Până una alta, mulți dascăli au înțeles că sunt obligați să rămână câte opt ore pe zi în școală, ba chiar un director de școală din Ialomița a fost eliberat din funcție fiindcă a făcut “o declarație nefericită” cu privire la ținerea timp de 8 ore a profesorilor în cancelarie pe motiv că legea ar prevedea acest lucru. Secretarul de stat Oana Badea a precizat însă că “nu e nevoie să legăm cadrele didactice de scaunul cancelariei pentru a justifica pregătirea necesară actului educațional”. Are școala spațiu și condiții pentru activități în plus? Prof. Laura Hacman, purtător de cuvânt al IȘJ Suceava, atrage atenția că articolul din lege respectiv trebuie citit cu atenție, așa cum trebuie, fiindcă nu înseamnă că dascălii trebuie să stea obligatoriu în școală 8 ore. “Acolo nu spune unde se desfășoară activitățile, pot fi cursuri de formare sau pot să meargă la Casa Corpului Didactic, să se documenteze etc.”, a spus ea. Luând-o strict pe firul legii, se precizează care activități se realizează în cele 40 de ore pe săptămână: activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, activități de pregătire metodico-științifică, activități de educație, complementare procesului de învățământ: mentorat, școală după școală, învățare pe tot parcursul vieții. Acest articol de lege a suscitat comentarii și păreri diverse pe net. O profesoară a scris că “doresc să stau 8 ore la școală astfel încât acasă să nu mai am nimic de făcut, dar să ni se asigure toate condițiile pentru a nu cheltui banii proprii pe consumabile pentru imprimantă și pe energie electrică. Nu mai vorbesc de uzura aparaturii personale – calculatoare, imprimante”. Prima condiție pentru “școală după școală”: “să nu ai învățământ după-amiază” Cadrul didactic respectiv a atins o problemă nevralgică, aceea că sunt destule școli care nu au spațiu suficient și nici dotările necesare pentru ca toți profesorii să stea acolo în afara orelor la clasă, ca să nu mai vorbim de programul “școală după școală”, prevăzut și el în noua Lege a educației. În cadrul acestui program, “copiii vor beneficia atât de activități recreative, cât și de sprijin în realizarea temelor și în consolidarea cunoștințelor”. Insp. Laura Hacman spune că prima condiție pe care trebuie s-o îndeplinească unitatea școlară este să aibă învățământ într-un singur schimb: “Prima condiție pentru «școală după școală» este să nu ai învățământ după-amiază. Unele școli din mediul rural au condiții chiar mai bune și spațiu suficient față de alte școli din urban, dar sunt multe școli, chiar multe unități liceale, unde programul este organizat în două schimburi. Acolo nu sunt posibilități de realizare a programului”. Prof. Laura Hacman a mai spus că programul într-un singur schimb oferă alte posibilități profesorilor de a face tot felul de activități în afara programului, și a dat de exemplu CN “Ștefan cel Mare”, care a reușit să “scape” recent de schimbul II, iar avantajele se observă. “De muncă patriotică ne-am săturat” Sunt câteva școli din municipiu, precum CN “Mihai Eminescu”, Școala Generală Nr. 1, unde “școală după școală” nu mai e o noutate, programul desfășurându-se deja, cu sprijinul asociațiilor de părinți. Directorul Colegiului de Informatică, Virginel Iordache, a anunțat recent că, din anul școlar următor, la clasa a V-a va fi programul “Info-Smart Free after school”, prin care elevii respectivi vor avea servicii gratuite oferite de dascălii școlii, iar în plus vor putea servi o masă la cantina școlii, contra cost. „Este un program care vine în sprijinul părinților, este gratuit, iar elevii înscriși în această clasă au posibilitatea ca, după terminarea orelor de curs să rămână la școală, să fie ajutați la lecții și să participe și la alte activități recreative. Dorim ca după orele de curs elevii să-și petreacă timpul liber, dar și cel de efectuare a temelor, în cadrul școlii. Acest program are caracter de gratuitate, nimeni nu percepe nicio taxă pentru timpul alocat”, a declarat prof. Virginel Iordache. Directorul Școlii din Vulturești, Mihai Grădinaru, ne-a precizat că școala are suficient spațiu pentru programul menționat, chiar excedentar, dar e de părere că profesorii ar trebui plătiți pentru aceste servicii: “Putem crea condiții pentru «școală după școală», dar să fie și bani. Eu sunt de acord, dar profesorii trebuie să fie plătiți. Știu că e un program care se poartă în școlile occidentale, elevii își pregătesc mai bine lecțiile, dar cum plătim?! De muncă patriotică ne-am săturat!”, a declarat directorul Grădinaru.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: