La Vulturești

Războiul dintre primar și director dăunează grav… activității școlare

La școala de centru din comuna Vulturești (situată în satul Pleșești), deși cu anumite temeri, constructorii își continuă lucrul, câțiva elevi au venit să-și ia bursele (sociale, bănuiesc), alții, „terminatori” de a opta, trebuie să se întâlnească cu dirigintele pentru înscrierea la liceu. Totul pare în ordine, nimic nu trădează conflictul mocnit dintre conducerea comunei și conducerea SAM (școală de arte și meserii). Vă punem însă puțin răbdarea la încercare în privința conflictului și menționăm că școala a fost inclusă, de anul trecut, într-un proiect guvernamental de reabilitare. Valoarea investiției este de aproape 20 miliarde de lei vechi. Sunt prevăzute mai multe lucrări importante, între care schimbarea acoperișului la corpurile A, B și C, introducerea încălzirii centrale, construirea de toalete interioare, de rețele de apă și canalizare, înlocuirea instalației electrice, înlocuirea tâmplăriei, executarea de tencuieli și zugrăveli exterioare etc. Pentru realizarea investiției, s-au parcurs toate etapele prevăzute de lege. Licitația publică de execuție a fost câștigată de o firmă din Făl-ticeni. „Cu toate că nu aveam nicio prevedere bugetară, în luna ianuarie 2009, firma a început lucrările – ne spunea dl prof. Mihai Grădinaru, directorul coordonator al școlilor din comună. Ulterior, am primit 2,5 miliarde lei vechi de la Inspectoratul Școlar Județean Suceava, bani virați direct în contul nostru și gospodăriți de Consiliul de Administrație al școlii. Au fost terminate patru săli de clasă și au fost realizate și alte lucrări, a căror valoare depășește suma alocată până acum. Constructorii continuă munca, dar sunt sceptici în ceea ce privește încasarea contravalorii lucrărilor”.
 

Școala de centru din comuna Vulturești

Directorul Mihai Grădinaru este însă optimist și crede că Guvernul va găsi resurse pentru susținerea investițiilor. „Am încredere că ne va ajuta și pe noi, alocând sumele necesare ca să terminăm lucrările. Știu că nu suntem singurii din județ și din țară care avem astfel de investiții. Sunt multe școli la care se lucrează, dar cred că, dacă au fost începute, trebuie să fie și terminate. Mă gândesc ca măcar din iulie să primim în mod constant și masiv banii pentru terminarea lucrărilor prevăzute în proiect. Banii sunt dați de Ministerul Educației, Cercetării și Inovării, prin intermediul Inspectoratului Școlar”. Altceva îl supără însă foarte tare pe dl director coordonator Mihai Grădinaru. Și aici am ajuns la războiul primarului cu directorul sau războiul dintre primar și director, nici eu nu știu cum e mai bine de spus. Acesta are legătură tot cu banii. Este vorba de faptul că, la inițiativa primarului – după cum susține dl prof. M. Grădinaru –, Consiliul Local Vulturești, în luna martie 2009, printr-o hotărâre adoptată „cu o firavă majoritate realizată ad-hoc, a reușit, în mod abuziv, cred eu, să transfere cheltuielile materiale de la ordonatorul terțiar de credite, respectiv directorul coordonator al școlii, la Primărie, spunând că nu sunt prea bun manager. Deci sumele pentru toate cheltuielile materiale au fost luate în mod abuziv să le cheltuiască Primăria”. Poate-i dă legea acest drept. „Nu. Legea spune clar că directorul este ordonator terțiar de credite și se ocupă de banii aprobați anual pentru salarii și cheltuieli materiale. Or, prin abuz, zic eu, a luat banii de la cheltuieli materiale, directorul de școală rămânând doar cu cei pentru salarii”. Deci banii pentru energie electrică, lemne de foc, telefon, materiale necesare desfășurării lecțiilor etc. nu mai sunt gospodăriți de școală. Înseamnă că și pentru cretă trebuie mers la Primărie? „Bineînțeles. Foarte grav este că în ultimele două săptămâni ale anului școlar a trebuit să tragem pe dreapta microbuzul școlii, din cauză că n-am avut motorină și cauciucuri. Acesta aducea la școala de centru elevi din cinci sate ale comunei. Din cauza Primăriei, unii copii (cei din Osoi) au trebuit să parcurgă, zilnic, pe jos câte zece km până la școală și zece înapoi, până acasă, pentru a putea să învețe”. Și Primăria ce-a spus? „Au zis că nu sunt bani. Or, pentru că sunt și consilier local și șeful Comisiei de buget-finanțe, programe economice, știu că bani au fost. Puțini, dar au fost pentru trimestrul întâi și pentru trimestrul doi. Dar aceștia au fost cheltuiți în mod netransparent de către primarul comunei, fără să dea nicio socoteală nimănui”. Nu se poate chiar așa, fără să știe Consiliul Local!? „El are bugetul aprobat și face ce vrea el. A luat banii școlii, dar nu spune la nimeni ce a făcut cu ei. Repet, erau puțini, dar, dacă erau gestionați de școală, banii ar fi ajuns pentru trimestrele I și II. Consider că este un abuz. Noi avem facturi de 300 mili-oane lei vechi pentru lemne neplătite de un an de zile, pe care Primăria nu vrea să le achite. Avem facturi de la o firmă de consultanță, care ne-a ajutat la realizarea licitației la proiectul de reabilitare a școlii, avem facturi pentru motorină, pentru alte materiale. Și când credeam că, după adoptarea bugetului, în luna martie, le vom putea achita, Primăria ne-a luat banii pentru cheltuieli materiale. Și facturile stau la Primărie neplătite. Iar primarul răspunde – e adevărat, în mod politicos – că nu are bani”. Totuși, conducerea comunei trebuie să sprijine învățământul, școala. „N-am niciun sprijin de la aceasta. Probabil primarul vrea continuarea rivalității dintre el și directorul coordonator al școlii, care am candidat din partea unor formațiuni politice diferite la alegerile locale, și urmărește tot timpul să blocheze treburile școlii. Dintre multe altele, dau un singur exemplu. Am depus documentele necesare obținerii autorizației pentru reabilitarea școlii de centru, iar Primăria mi-a trimis o adresă în care se spune că trebuie să plătesc și să aduc o chitanță de 10 milioane lei pentru nu știu cine, încă o chitanță, de 20 milioane, pentru nu știu cine. În caz contrar, «vi se va aplica o amendă de 100 milioane lei». Cum e posibil așa ceva? Având în vedere că mi-a luat, prin HCL, din martie banii pentru cheltuieli materiale, eu n-am nicio posibilitate să plătesc pentru autorizațiile respective. Își bate joc de școală! Într-o asemenea situație, Primăria ar trebui să-și aplice ei amenda, că doar e clădirea lor. Consiliului Local a hotărât, în noiembrie anul trecut, darea clădirilor aflate în proprietatea sa, spre administrare, Consiliului de Administrație al școlii, respectiv directorului coordonator Grădinaru Mihai. Nici până acum această hotărâre n-a fost pusă în aplicare. Și vrea să-mi pună amendă pentru o clădire, aflată în reabilitare, care nu-i a mea!…”

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: