Un debut excepțional

În urmă cu doi ani, mai exact la 3 iunie 2006, debuta, cu trei poeme și o imagine foto (toate la fel de promițătoare, incitante și prvocatoare), în pagina de literatură și artă a cotidianului nostru, o poetă, de numai 17 ani, care semna atunci cu numele întreg – Ruxandra Aida Hancer –, beneficiind de o prezentare, frugală dar decisivă, de subsemnatul.
 

Între timp, desfășurând o veritabilă campanie de „conchistador” asupra teritoriilor lirismului, în care Ruxandra a intrat în categoria dispăruților pe câmpul de atac, poeta a acaparat cu nonșalanță un duium de premii literare (vreo 40), din care șase sunt premii de debut editorial (patru dintre ele neonorate de autoare), văzându-și numele și, bineînțeles, producțiile poetice (ba, în ultima vreme, și critice) într-o sumedenie de reviste specializate, răspândite, în cruciș și-n curmeziș, pe aproape întreg firmamentul nostru literar. Când a socotit că e timpul, s-a decis să-și adune poemele nu într-o singură carte, ci a mizat, simultan, pe un debut editorial dublu: Eva nimănui, București, Editura Vinea, 2008 (volum distins cu marele premiu pentru debut în poezie la ediția a XVII-a a concursului „Premiile Vinea”) și Amadiada, Iași, Princeps Edit, 2oo8 (premiul pentru debut la Festivalul de Poezie „Porni Luceafărul”, Botoșani, 2007), ambele bucurându-se de lansări, succesive, în contexte remarcabile – prima, la Bookfest București, iar cea de a doua, la Festivalul Național de Neoavangardă de la Iași –, precum și concomitente (la Botoșani, în zilele de 15-16 iunie a.c.), confirmând o previziune a Con-stanței Buzea care, în „România literară”, notase că Aida Hancer scrie „poeme teribile” și că „va fi curând celebră în peisaj”. Entuziasmați de poemele excepționale prezentate în concurs, editorii au simțit nevoia să prefațeze volumele în cauză. Astfel, Nicolae Tzone, impresionat de acest talent „aproape neverosimil”, notează fără echivoc (în Eva nimănui): „Aida Hancer ne obligă, prin calitatea și forța poeziei din această carte, să scriem câteva rânduri de întâmpinare”, autoarea fiind în viziunea sa „un copil al poeziei de azi și de totdeauna”, pentru a conchide profetic: „La Moldova lui Mihai Ursachi și a lui Mihai Eminescu, a lui Nichita Danilov și a lui Cezar Ivănescu, s-a mai născut un poet care va uimi și care va străluci”. La rândul său, mai aplicat în felul lui, Daniel Corbu, ne încredințează, nu mai puțin convingător: „Poetă adevărată, Aida Hancer mi se pare pecetluită cu blestem la a scrie poezie”, reținând, la capitolul atuuri: „seriozitate, exigență, acribie chiar. Ceea ce impresionează la lectura oricărui poem din cartea de debut a acestei poete de optsprezece ani, este imagineria proaspătă și sinceritatea rostirii, atuuri incontestabile, venite dintr-o înnăscută intuiție poetică. Poemele sale neoexpre-sioniste așează în centrul lor un eu asaltat de realul agresiv, de angoasa cotidiană. Este o poezie a neliniștii ființiale, scrisă în tușe tari, deseori oximoronică, rezultat al unei navete continui între vis și realitate, între adevăr și minciună, între stele și glod. […] Amadiada, cartea pe care o avem în față, de-monstrează că Aida Hancer are toate datele pentru a-și așeza harul în albia unei opere întregi”. Asociindu-ne unor atare opinii de justificat bun augur, credem și noi, ca unul care îi cunoaștem poetei devenirea de la debutul publicistic și până la cel editorial, că Aida Hancer va continua să confirme, cu tenacitate și aplomb, volum după volum, până la împlinirea unei opere literare pe măsura harului creator cu care divinitatea a înzestrat-o. Deocamdată ea este, între altele, și o replică optimistă la îndoiala celor care, scârbiți de spectacolul hilar al pseudoeditorialisticii literare din ultimii aproape douăzeci de ani, consideră că destinul poeziei este unul definitiv rezectat. Confirmând etapă cu etapă, Aida Hancer va infirma, cu siguranță, orice umbră de scepticism în privința resurselor autentice ale harului creator autentic. NICOLAE CÂRLAN

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Publicitate

 

Sumarul ediţiei: