Nordul la București

De la 1 septembrie 2005, la Galeria Artis București (de la parterul Teatrului Național), galerie a Uniunii Artiștilor Plastici din România, se află deschisă expoziția artiștilor plastici băcăuani Dany Zărnescu (colaj) și Gheorghe Zărnescu (sculptură). Evenimentul interesează pe cititorii acestor pagini nu numai pentru că Dany Zărnescu este originară din Bucovina (n. Brînzei, în Vama), nu numai pentru că și Bacăul și Suceava sunt asociate, de acolo, din Sud și din Capitală, nordului, punctului cardinal întunecat și misterios, iar expoziția celor doi este „o simfonie a negrului” (Corneliu Antim), sau pentru puternica ei tensiune spirituală și pentru profundul sentiment religios degajat, care, de asemenea, marcând câteva din capodoperele de artă ale Țării de Sus, îi aureolează acestui spațiu percepția în celelalte părți ale pământului românesc. Ci mai ales pentru dorința celor doi artiști de a-și oferi expoziția și publicului sucevean.
 

Vernisajul a fost onorat de o participare aleasă, cu multe nume cu rezonanță în lumea artei: criticii Corneliu Antim (prezentatorul expoziției și al artiștilor), Adrian Guță, Adrian Silvan Ionescu, Octavian Barbosa și Luiza Barcan; pictorii Elena Greculesi, Ion Grigore, Marin Gherasim, Ovidiu Marciuc (bucovineni), Alexandru Andronache, Ștefan Pelmuș, Bogdan Pietriș, Florica Prevenda, Ena Ștefă-nescu; sculptorii Constantin Lucaci, Alexandru Gheorghiță, Adrian Pîrvu, Constan-tin Marineti, Laurențiu Mogoșanu, Alexandru Galai, Ionel Istoc, precum și sculptorul metalist Bogdan Hojbotă (cu ascendență vămeană, așadar bucovineană) și sculptorul ceramist Ionel Cojocariu, amândoi de la Universitatea de Arte „Nicolae Grigorescu” București, alături de decanul Facultății de Decorative, designerul și sculptorul Alexan-dru Ghilduș. Expoziția și prezentarea au fost filmate integral de dna Viorica Toma de la Serviciul Documentare al U.A.P. Iată și câteva din aprecierile criticului de artă Corneliu Antim: Dany Zărnescu este „poa-te artista cu cea mai constantă evoluție de foarte mulți ani într-un model estetic cu care se află într-o consonanță per-fectă și care înseamnă, iată, o suită nesfârșită de creații care omagiază până la delir triumful negrului, al genunii asupra lumii. Un paradox aparent, dar care duce cu gândul la a-devărul că înainte de lumină a existat această matrice ge-nerativă, din care tot ceea ce înseamnă formă, univers s-a plămădit”. Artista face apel „la tehnicile picturii de ton în ton, poate cea mai rafinată, cea mai dificilă dintre tehnicile picturalității, cea care angajează pictorul într-un exercițiu perfecționist extrem. Numai că ea abandonează instru-mentele tradiționale ale picto-rului și recurge la materialități distilate în game tonale, care pornesc din același negru, absorbant, dar în care face să vi-breze unduiri catifelate, forme și substanțialități care nasc din ele însele o muzică divină.” „Fantezia creativă, imagismul excepțional pe care îl posedă, această stare poetică continuă în care sălășluiește, îl duce pe Gheorghe Zărnes-cu la performanțe vizuale cât se poate de plauzibile și de coerente. Un simbolism con-centrat, dens, forme care tri-mit la elemente figurative ex-trase din arsenalul mitologic sau legendarist autohton sau universal, foarte aproape de universul mitologiei creștine prin câteva realizări, pe care vă las să le discerneți singuri în această expoziție, și care au valoarea capodoperei, altele care vin din orizonturile civilizațiilor amerindiene sau hitite, iată o conjuncție fabuloasă într-o explozie de elemente cu încărcătură parabolică ce circumscriu un spațiu de civilizație și dialog vizual aflat la cea mai mare ten-siune spirituală. O face cu mijloace simple, cu o lapidaritate a exercițiului, un desen foarte ferm, o compoziție spațială deo-potrivă riguroasă și lejeră…” Dany Zărnescu și Gheorghe Zărnescu: „Două viziuni care se întâlnesc în-tr-un fel de apoteoză simfo-nică a negrului, a genunilor renăscătoare și a unui univers care își dovedește prin el, în coerență și sensibilitate, și un atașament față de valorile umane perene.” Expoziția: „o excepționa-lă, eminentă ofrandă plastică”. O așteptăm și la Suceava, așteptăm Nordul și la Nord.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: