Punctarea prin școli: „o bulibășeală“?

Nu știu câte puncte va fi avut în fișa postului Domnu Trandafir (că tot vine, mintenaș, ziua lui, de care s-a cam uitat…). Nu știu câți olimpici și pughibale dotate avea dascălul ăsta sadovenian, cu care să se fudulească. Dar știu, ca și domniile voastre, că omul ăsta își făcea treaba “ca la carte”, era iubit de coconi și, culmea, după ce-și punea fânul în șura școlii, la locul lui, era un partener, în toate bun și valabil, la discuțiunile cu inspectorele școlar “de zonă”… În școală, mai nou, e așa o foșgăială prin flancurile dascălilor la agonisire de puncte (la curriculum), încât, îmi pa-re, uneori se uită că pe-acolo mai sunt și elevi. Că mai e și carte de făcut! Nu: puncte, cât mai multe puncte, pentru că, vezi Doamne, cu cât ai mai multe la teșcherea, cu-atât ești mai puțin pasibil, în condițiile vitrege de scădere alarmantă a numărului de copii, să fii dat afară din exercițiul funcțiunii… Am discutat, în chestiune, cu niște meseriași avizați. Ș-apoi am apucat-o la Împărăție (recte, Inspectoratul Școlar) să vedem ce și cum prin breasla nobilă. Hai, așadar, să urmărim în aval…
 

Ceva stresant & costisitor > Gh. Dolinski, om cu ceva etate la catedră, Școala Arbore, fost, amar de vreme, director: „Indiferent de câte acțiuni vei face, ți se punctează doar una – maximum două. Eu am trei expoziții internaționale, pen-tru care ar fi trebuit să iau 45 de puncte. Ei bine, n-am luat decât 15. Ar trebui punctat tot ceea ce se face, chiar dacă cu un punctaj mai mic. Omul să știe: am făcut atâtea acțiuni, am dreptul la atâtea puncte. Actualul mod de punctare te face să te lași de muncă (nu se punctează totul!). Unul care face cinci acțiuni e mai a-vantajat ca unul care face 30 de acțiuni (la două-trei capitole)…” > Maria C., Drăgușeni: „Goana după puncte afectează activitatea la catedră, cu copiii. Creează disensiuni în cadrul colectivului, fiecare cadru didactic încercând să ascundă de ceilalți simpozioane, concursuri și alte activități care apar. E un lucru stresant și costisitor; pentru publicații și cursuri plătești taxe, plătești transport, totul se plătește. Raportat la salariile noastre (care sunt destul de mici) e o cheltuială însemnată…” > Viorica G., Rădăuți: „Nu este prea clară modalitatea de acordare a punctajului în cazul activităților prevăzute în fișa de evaluare. Departajarea este subiectivă…” > Anonimă (profesoară din Vatra Dornei): „Punctarea permite o ierarhizare valorică a activităților practice de perfecționare sau a cursurilor academice desfășurate pentru formarea continuă a cadrelor didactice. Pe de altă parte însă, obligativitatea adoptării unui ritm rapid în inițierea de activități desfășurate pentru propria formare conduce la neglijarea activităților la clasă, deci a formării elevilor (scop prioritar, consider eu, al activității noastre didactice. Procedeul acesta nu e îndeajuns explicat, mediatizat. Cadrele didactice nu înțeleg astfel acest sistem…” Obosiți și sătui! Ooo, meseria mea… > E. Aximia, Fălticeni: „Îmi place foarte mult meseria mea, îmi iubesc copiii din clasă, dar habar n-am ce trebuie să mai fac ca să nu-i neglijez și să fiu și fruntașă în câștigarea punctelor. Am participat la o groază de concursuri (Kangourou, Pentru drepturile copilului…), la simpozioane, am luat premii (unul, la Bacău), ne-am văzut în ziare – ne-am afirmat! Dar suntem toți extrem de obosiți și sătui! Unde sunt vremurile cu serbări școlare, cu premii, cu coronițe…, învățătorii care aveau un crez – pâinea cea de toate zi-lele și sufletul copilului ?!” Debandadă, vânătoare de puncte… > Ion Cozmei, faimos latinist, Liceul cu Program Sportiv: „Mi se pare totul – și aici folosesc un termen cam neprofesional – o bulibășeală!? Sunt școli în care, în fiecare an, se procedează la această notare (sau punctare) după nu știu ce criterii și nu se ia în calcul activitatea didactică a cadrului respectiv. Faptul că un cadru didactic este punctat cu cinci puncte pentru că a sponsorizat nu știu ce material didactic în clasa respectivă este de neconceput. Este o vânătoare (chiar așa trebuie spus!) o vânătoare de puncte/punctaje spre a rămâne, respectivele cadre, la catedră, dar punctul nevralgic este de ce s-a ajuns aici?! Și răspunsul meu este foarte clar: directorii de școală și-au permis să titularizeze temporar (poate chiar și definitiv) cadre didactice care n-aveau nici o legătură cu școala respectivă, față de care, directorii respectivi, au acuma niște obligații, pentru că, probabil, au primit, la rândul lor, ceea ce și-au permis să primească, și iată, urmează această debandadă efectivă în învățământ. Și acest lucru este cu totul neprielnic, nebenefic învățământului, în general. Aș putea da și exemple concrete, dar mă abțin.” La… împărăție, ca la împărăție… Discutăm cu dl Vasile Monacu, profesor de mate, inspector general adjunct: – Cum explicăm…? – Populația școlară fiind în scădere, încet-încet zboară o serie de posturi (și se-ncepe cu clasele mici, I-IV). Suntem astfel puși în situația, la sfârșit de an școlar, să facem o apreciere a activității, mai în amănunt, a cadrelor didactice, să vedem care învățători sau profesori vor intra într-un așa-zis program restrâns de activitate (și transfer la o altă instituție școlară). Sigur, această departajare se face, în mo-mentul de față, pe baza unui punctaj care rezultă dintr-o sumă de n puncte acordate la n activități la care sunt antrenați colegii noștri. Că există o stare de «agitație» în rândul cadrelor, în modul în care o gândesc eu, este o chestiune benefică, o stare de emulație. Cadrul vrea să se depășească și, în același timp, vrea să depășească colegul de-alături. Cred că este benefic pentru învățământ, dar apar probleme de-abia atunci când această confruntare, să-i spunem așa, indirectă, între oameni nu este axată, în principal, pe procesul instructiv-educativ (a-și îmbunătăți activitatea), ci pe goana de a aduna cât mai multe puncte. Noi vom încerca și-n etapele următoare ca, în acest punctaj, să dăm – sigur, în funcție și de grila care va veni de la minister (punctajul este negociat și cu sindicatele) – o pondere mult mai mare activității eficiente pe care omul o face în clasă; plus un număr de puncte pentru activitatea extra-clasă, extradidactică (simpozioane, articole metodice, științifice…). Eu cred c-aici, un rol ar trebui să revină – este o părere personală – directorilor de școli, care să fie mult mai responsabili în a încerca să acorde un punctaj în strictă concordanță cu valoarea activității fiecărui cadru didactic. (Aceste grile și punctaje, mai nou, se aduc de n fundații, care trans-formă toate activitățile astea într-o mică șmecherie…, nu mai comentez). Vrem, în primul rând aici, să intre directorul, care să știe exact fiecare învățător, să-și păstreze învățătorii buni: să aibă de spus un cuvânt și directorul (în condițiile în care el stăpânește proble-mele din școală…). Nu vreau să dau exemple… Vrem să îi implicăm mai mult, ca directorii să știe ce se-ntâmplă în instituția respectivă. Manageri vor să fie acu’, manageri, nu directori! Avem “meseriași” foarte buni și care se… strofoacă. Și nu neapărat să fie deasu-pra lui ghilotina, c-apare restrângerea de activitate! Avem oameni care au lucrat și lucrează foarte bine. Și sunt și rezultate. Cum sunt și oameni, ca-n orice domeniu, cu rezultate mai puțin bune, fiindcă… Punctul nostru de vedere? Unul singur: Cine are urechi de auzit să auză! Și, prietenos calchiind noi olecuță după ăl de-a scris „Țiganiada”, am zice, am țipuri astfel către starostele Miclea: Dle ministru, ne fă dreptate! Du-ne la slobozenie ori la moarte… Încolo?! Vacanță plăcută iubiților meseriași ai catedrei. Și pughibalelor aferente, desigur. Și mai iubite… A adunat & consemnat DUMITRU BRĂDĂȚAN

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: