Să ne aducem aminte

A fost odată un copil, prenumele său Nicolae Labiş, care s-a manifestat precoce, precum un torent de munte. I-a încântat pe unii cu inocenţa, energia pozitivă şi talentul său uriaş şi i-a speriat de moarte pe cerberii realismului socialist instaurat de proletari într-ale gândirii. La polul opus, răsunau incomod versurile programatice Mă aflu cufundat în mine la mare adâncime şi Sunt spiritul adâncurilor, despre cel de-al doilea Gheorghe Tomozei afirmând că „nu e doar un vers fericit, ci expresia cea mai cuprinzătoare a poeticei labişiene”. De acord, însă închinătorii de toată ziua şi de toată noaptea la „steluţa cea de sus” au intrat în alertă, zăngănindu-şi armele cominterniste (muzele au fost obligate să tacă!) odată cu năvala de întrebări incisive: „ce spirit?…”, „ce cufundare în sine?…”, „adâncul sinelui?…”, „ce-nseamnă asta?…” Întrebări ameţitoare pentru cei ce nu pricepeau în ruptul capului că a te cufunda în sine echivalează cu păstrarea identităţii şi refuzul maculării acesteia, că versul de cristal cu reflexe de eternitate izbucneşte, precum izvorul, din adâncul spiritului.

Nicolae Labiş nu şi-a putut trăda poporul şi profunda umanitate a culturii acestuia, încheindu-şi una din poezii şi fiecare din cele şase strofe cu versul Cosma Răcoare, inima mea. „Schismatic” poet, evocând un asemenea personaj şi identificându-se cu acesta la vremea când se scria lăbărţat şi fără nici o noimă: „Partidul – trup din trupul Ţării, / Partidul – suflet arzător, / Stegar al faptei şi-al visării / Deschide drum spre largul zării / Poporului – stăpânitor!”… Cu sufletul vândut diavolului şi cu o depersonalizare fără precedent, rimătorii de „curte roşie” înşirau minciuni pe care le aruncau în ochii şi urechile stăpânilor, primind, în schimb, arginţii trădării. Trăind, aşadar, într-o simbioză jenant antipatriotică, călcându-şi grosier şi pe ultima fărâmă de onoare şi pupând în neştire papucii politrucilor de toate rangurile, indiferent de origine şi de sex, aceşti jalnici versificatori nu-l puteau accepta pe autenticul poet coborât din Mălinii Sucevei, cel ce a crescut pe catapeteasma poeziei precum Făt-Frumosul din poveste: Îndură-te de toate acestea, Demiurge! / Placidă în clepsidră nimicnicia curge, / Pe când eu stau de faţă teribil şi onest / Topindu-mă în masa poemului acest.

Domnitor al poeziei române într-o republică (cu mârşăvenie intitulată „populară”!) înlănţuită de mişeii hulpavi cu o nemaipomenită cruzime, în sufletul lui Nicolae Labiş curgea vijelios şi limpede toată bogăţia spiritualităţii neamului românesc, zămislită întru veşnicie: Pe-un picior de plai, / Pe-o gură de rai, / Zbuciumat se plânge fluierul de fag. / Inima mi-o strânge şi-mi pătrunde-n sânge / Acest cântec dureros şi drag. El trăia într-o altă lume decât mişeii ce-l priveau pieziş (o poetă din acele vremuri s-a trezit, sărăcuţa de ea, să ceară, nici mai mult, nici mai puţin, eliminarea din cântecul popular a expresiei „frunză verde” – de râsul curcilor – care, pasămite, amintea de trista trecere prin istorie a „cămăşilor verzi”) punându-i gând rău. Pentru ei, lupta cu inerţia, ce ne-a asigurat dăinuirea pe acest pământ şi sub cerul verticalităţii noastre, a fost resimţită ca un spin în prea plecaţii lor genunchi.

Ştiu eu, mama şi-a zis că mă nasc într-o zodie bună, şi-a „amintit” poetul, pentru ca, în finalul aceluiaşi poem, să afirme răspicat: Iată-mă azi înarmat cu acele credinţi, / Cu îndârjirea păstrată – cuţit între dinţi – (…). Nimeni şi nimic nu-l putea deturna spre minciună şi spre orizontalitate. De altfel, la început de an 1952 avea să scrie părinţilor din Bucureşti: Aici însă, cele noi (obiceiurile) mor ca nişte copii înainte de facere. Totul e plin de cadavrele fragile şi firave ale noului, peste care se îngroaşă ca un abur puturos şi puternic, prezentul. Arzând etapele formării şi maturizându-se în ritm accelerat, Nicolae Labiş, acest talent scăldat în genialitate, a scris enorm (criticul şi istoricul literar Nicolae Cârlan afirma că opera sa întrece pe cea a lui Mihail Eminescu, raportată la acelaşi interval de timp) şi s-a distins prin singularitate luminoasă într-o perioadă în care domina reculul estetic. Bătăios şi neînregimentat, trebuia eliminat. Şi a fost, într-un decembrie, când însetaţii de sânge s-or fi strâns la neagră voroavă, să-l omoare pe cel… ortoman. Doar că, în micimea lor, n-au putut să-şi dea seama de faptul că steaua lui a refuzat să cadă de pe cerul patriei lui.

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI