600 de elevi în proiectul „Bunul şi binele. Citeşte şi împărtăşeşte!”

Cu binecuvântarea şi contribuţia Înaltpreasfinţitului Părinte Arhiepiscop Calinic, în zilele care urmează, câteva sute de cărţi vor ajunge în 22 de unităţi şcolare din judeţul Suceava şi la una din judeţul Buzău, drept premii pentru participarea şi rezultatele obţinute de copii şi tineri, împreună cu profesorii lor coordonatori, în proiectul „Bunul şi binele. Citeşte şi împărtăşeşte!”, propus şi organizat pentru a marca o dată în plus Ziua Naţională a Lecturii.

Iniţiativa a fost una mai puţin convenţională şi a ajuns la profesori ca o „invitaţie-provocare-dar la un alt fel de a celebra lectura” a prof. Daniela Ceredeev, inspector şcolar pentru religie la Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava, coordonatoarea proiectului, care a şi făcut cunoscut regulamentul: un grup de elevi/o clasă citeşte acelaşi text, propus de profesor sau ales împreună cu el; fiecare elev împărtăşeşte în faţa colegilor din grup/clasă propriile impresii de lectură; întregul grup contribuie la realizarea unui mesaj, complex, creativ şi convingător, de sensibilizare pentru lectura textului propus; ulterior, în două zile de la desfăşurarea atelierului de lectură, profesorul coordonator transmite mesajul, o fotografie reprezentativă şi o descriere de 100-120 de cuvinte a activităţii, pe adresa organizatorului.

Premiile anunţate încă de atunci – pachete de cărţi; tot atâtea cărţi într-un pachet câţi elevi în grupa de lectură care înscrie în proiectul propus cel mai complex, creativ şi convingător mesaj cu genericul „Bunul şi binele”, extras din cărţi care transmit valori morale şi/sau spirituale.

Au răspuns invitaţiei 24 de grupuri de lectură, din 23 de unităţi şcolare, din judeţele Suceava şi Buzău, iar titlurile şi autorii despre care au vorbit, mai apoi, şi din care au extras mesaje centrate pe valori, se dovedesc a fi dintre cele mai diverse: „Filocalia pentru copii şi tineri”, volumul I; „Cum se spală ariciorii”, Grigore Vieru; „Cartea cu jucării”, Tudor Arghezi; „Kinderland”, Liliana Corobca; „Copiii de făină”, Anne Fine; „Micul Prinţ”, Antoine de Saint-Exupéry; „Un sat în pericol”, Nina Petrick; „Colţ Alb”, Jack London; Poveşti româneşti; Scrisoarea lui Alexandru Vlahuţă către fiica sa, Margareta; „Între două lumi”, Suleika Jaouad; „ara piticilor”, Tudor Arghezi; „Minunea”, R.J Palacio; „Matilda”, Roald Dahl; „Băiatul cu pijamale în dungi”, John Boyne; „Omul şi legătura de vreascuri”, Jean – Claude Carriere; „Din Cetatea lui Eu în Cetatea lui Tu”, Mersine Vigoulou; „Când nu mai ai pe cine să îmbrăţişezi”, Răzvan Brudiu. Şi, desigur, cărţi dintre cele ale Sfintei Scripturi, preferate fiind Evangheliile, Epistola I către Corinteni şi fragmente din Faptele Apostolilor.

Ca semn de înaltă binecuvântare şi pentru a încuraja şi mai mult interesul pentru lectură, Înaltpreasfinţitul Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei şi Rădăuţilor, a recomandat acordarea a două tipuri de premii în cărţi, oferind o mare parte dintre acestea.

Premiile pentru respectarea criteriilor calitative de evaluare, – mesaj complex, creativ şi convingător, de sensibilizare pentru lectura textului propus – au fost obţinute de:

> clasa Pregătitoare, Şcoala Gimnazială „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava”, prof. Bianca-Gabriela Roman, (categoria 6-8 ani);

> clasa a V-a, Şcoala Gimnazială Nr. 6 Suceava, prof. Ioana Andreica, (categoria 9-11 ani);

> eleve din clasele a VII-a şi a VIII-a, Şcoala Gimnazială Satu Mare, prof. Maria Gavril, (categoria 12-14 ani);

> clasa a X-a G, Colegiul Silvic „Bucovina”, Câmpulung Moldovenesc, prof. Mirela Havîrneanu (categoria 15-18 ani).

Pentru fiecare dintre aceste grupe de lectură, premiul e un pachet de cărţi. Tot atâtea cărţi câţi elevi au participat la activitate.

Cea de-a doua categorie de premii, speciale, evidenţiază impactul comunitar al activităţii educative şi au fost acordate astfel:

Categoria 6-8 ani: clasa I A, Şcoala Gimnazială Bivolărie, prof. Daniela Cheaburu, director; clasele I şi a II-a, Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni, prof. Paula-Mihaela Galan; clasele Pregătitoare-IV, Şcoala Primară Salaş, prof. Viorica Mechno;

Categoria 9-11 ani: clasele Pregătitoare, a II-a şi a III-a, Şcoala Primară Giuleşti, prof. Georgeta Meleştean; clasa a III-a, Şcoala Gimnazială „Constantin Blănaru” Cornu Luncii, prof. diac. Gheorghe Acatrinei; Şcoala Primară Cumpărătura/Biblioteca Rurală Cumpărătura, prof. Angela Brahariu; clasa a III-a, Şcoala Gimnazială Bâsca Rozilei, Biblioteca Publică Nehoiu, jud. Buzău, prof. Oana Frăţiloiu; clasele a II-a şi a IV-a, Şcoala Gimnazială Panaci, prof. Monica-Iuliana Asăndulesei, prof. Sandu Verdeşescu Buzilă, bibliotecar Angela Ţarcă, prof. Mirela Verdeşescu Buzilă, director; clasa a V-a, Clubul de lectură 887, Şcoala Gimnazială Milişăuţi, prof. Mariana Mariuţac; Cercul Cenaclu literar, Palatul Copiilor Suceava, prof. Alina Şandru; Şcoala Gimnazială „Ion Creangă” Suceava, prof. Lavinia-Mihaela Andoni;

Categoria 12-14 ani: clasa a VI-a B, Şcoala Gimnazială „Dimitrie Onciul” Straja, prof. Maria-Paraschiva Pătrăucean, director; clasa a VI-a A, Şcoala Gimnazială Nr. 2 Vicovu de Sus, prof. Alexandra-Maria Mandici; clasa a VII-a B, Şcoala Gimnazială Nr.1 Vicovu de Sus, prof. Dana Mironescu; clasele a VII-a şi a VIII-a, Şcoala Gimnazială „Krystyna Bochenek” Poiana Micului, prof. Terezia Solcan şi prof. Ecaterina Gemănar; clasa a VIII-a, Şcoala Gimnazială „Ioan Băncescu” Adâncata, prof. Domnica Luncariu; 10 elevi din clasa a VIII-a, Şcoala Gimnazială Bosanci, prof. Tamara-Loredana Bujorean; clasa a VIII-a B, Şcoala Gimnazială „Dimitrie Onciul” Straja, prof. Maria-Magdalena Baimacean;

Categoria 15-18 ani: elevi din clasele IX-XII, Liceul Tehnologic Nr. 1 Câmpulung Moldovenesc, prof. Tiberiu Creciunescu.

Pentru fiecare dintre aceste grupe de lectură premiul e un pachet de 5-7 cărţi, proporţional cu numărul de elevi participanţi, pentru biblioteca deschisă a clasei.

Am preluat din mesajele transmise de copii: „Să fii bună pentru ca să poţi fi fericită. Cei răi nu pot fi fericiţi. Ar fi frumos ca acest text să se regăsească lipit pe peretele din camera fiecărei tinere aflate la vârsta adolescenţei. Sunt cuprinse în această scrisoare cele mai frumoase sfaturi date de un tată iubitor fiicei sale. Iar dacă în sufletul fiecărei fete ce citeşte acest text ar fi câte o „Mimilică dragă”, care să ia aminte la aceste sfaturi, mult s-ar schimba lumea.” (grupul de cititoare de Şcoala Gimnazială Satu Mare, după lectura „Scrisoarea lui Alexandru Vlahuţă către fiica sa, Margareta”).

Şi: „Am conştientizat cât de importanţi sunt ceilalţi şi cât este de important să ne gândim la binele celui de lângă noi. Cetatea lui Eu este dominată de Mândrie, oameni Mânioşi, Slavă Deşartă, deoarece individualismul domină acel loc. Apariţia Seninătăţii, locuitoarea Cetăţii lui Tu, stârneşte foarte multă mirare şi dorinţă de altceva.” (clasa a V-a, Şcoala Gimnazială Nr. 6 Suceava, recomandare de lectură „Din Cetatea lui Eu în Cetatea lui Tu”).

IRINA URSACHI

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI