La Fălticeni

A V-a ediţie a expoziţiei cu maşini de epocă „Roţi legendare”

Duminică, 25 iulie, în parcarea din Piaţa „Nada Florilor” din Fălticeni, Retromobil Club România (RCR), prin Retromobil Club Suceava, în parteneriat cu Primăria şi Consiliul Local Fălticeni, a  organizat a cincea ediţie a manifestării „Roţi legendare – Fălticeni, 125 de ani de la primul vehicul din oraş”.

Expoziţia a reunit peste 60 de oldmobile aparţinând unor colecţionari din judeţele Iaşi, Neamţ, Vrancea, Vaslui şi Suceava,  cei mai numeroşi fiind sucevenii.

Manifestarea a fost considerată de colecţionarii de maşini drept cea mai reuşită expoziţie de maşini retro din judeţ şi din zona de nord a Moldovei prin valoarea vehiculelor expuse, printre acestea numărându-se Fiat 520 fabricat în anul 1928, Plymouth P2 DeLuxe din 1936, Jaguar MK V fabricat în 1950, Singer 4AD din 1951, toate trei atestate de FIVA – Federation Internationale des Vehicules Anciens (fondată în 1966 la Paris – recunoscută de UNESCO), MG din 1958, Triumph Spitfire cabriolet fabricat în 1964, Renault 16 din 1967, Dacia 1300 fabricată în 1970 sau IMS 461 din 1974.

Câteva apariţii inedite şi foarte plăcute au fost un Porsche 911 E, fabricat în 1972, o copie după un Mercedes 200 SS fabricat în 1929, un Triumph Spitfire în 1977, Dacia 1100 fabricată în 1970, Oltcit Club din al doilea an de fabricaţie, 1983, realizat numai cu piese franţuzeşti, Mini Cooper, maşina care le-a adus aminte vizitatorilor de celebra maşinuţă Mr. Bean’s Mini Cooper S folosită de comediantul Rowan Atkinson în serialul Mr. Bean, cunoscuta „broscuţă” germană Volkswagen Kafer, Mercedes W115 din 1971, Mercedes 350 din 1972 sau Cadillac Eldorado Biarritz, o maşină de lux produsă de divizia Cadillac din cadrul General Motors.

Tot mai mulţi fălticeneni devin pasionaţi de maşini de epocă

Pentru primarul Gheorghe Cătălin Coman expoziţia „Roţi legendare” este un eveniment care face cinste municipiului Fălticeni, un eveniment cu care oraşul se poate mândri şi care creşte în valoare şi în numărul maşinilor expuse.

„Prin implicarea energică şi inimoasă a domnului Iulian Todirică am reuşit să dezvoltăm de la an la an această manifestare, devenită deja tradiţională. Anul acesta avem mai mult de 65 de maşini expuse în zona centrală a municipiului Fălticeni, maşini foarte frumoase, foarte valoroase, care aparţin unor oameni inimoşi, care  investesc timp, energie, resurse în conservarea şi menţinerea lor în funcţiune. Ne bucură că Primăria Municipiului Fălticeni poate fi partener la această manifestare şi faptul că foarte mulţi fălticeneni sunt astăzi aici să admire aceste frumuseţi pe patru roţi.

În ultimii ani, tot mai mulţi fălticeneni devin pasionaţi de maşini de epocă, ne bucură faptul că se coagulează un nucleu de pasionaţi, un nucleu de oameni care reuşesc să conserve o parte din istoria naţională, o parte din istoria internaţională a vehiculelor rutiere. Fiecare maşină  are o poveste frumoasă, de fiecare maşină sunt legate amintiri şi mărturisesc că şi eu sunt fascinat când aud prin ce a trecut fiecare maşină, istoria găsirii ei, a recondiţionării, cine au fost primii proprietari ai acestor bijuterii pe patru roţi. Sunt poveşti frumoase, la fiecare maşină este proprietarul, care cu răbdare şi entuziasm ne spune istoria ei.

Mulţumesc domnului Iulian Todirică, sufletul, inima, creierul acestei activităţi, tuturor proprietarilor de maşini, colecţionarilor care au venit astăzi la Fălticeni pentru a le putea admira bijuteriile lor. Sunt convins că această manifestare se va dezvolta de la an la an pentru că ne dorim acest lucru.

Faptul că aceşti oameni pasionaţi de maşini  şi-au dat întâlnire la Fălticeni este o mândrie pentru noi, mai ales că de cinci ani suntem pe harta manifestărilor organizate de Retromobil Club România” ne-a declarat primarul Gheorghe Cătălin Coman.

După nouă ani de producţie, Dacia Liberta este un model foarte rar pe şoselele din România

Astăzi, Dacia 1320 şi Dacia 1325 Liberta, două modele produse de către uzinele Dacia ca urmare a unor schimbări de design, sunt extrem de rare în peisajul românesc, deşi au fost construite din 1987 până în 1996. Din anul 2017, modelul Liberta poate fi considerat vehicul istoric şi înmatriculat fără taxe, dar din cele 7.800 de exemplare fabricate între 1991 şi 1996, în ţară mai există doar câteva zeci de modele funcţionale, în stare extrem de proastă, şi doar un număr extrem de mic de exemplare (pe care le poţi număra pe degetele de la o mână) sunt  întreţinute şi demne de o expoziţie.

Adrian Toader este unul dintre puţinii posesori de Dacia Liberta care a venit de la Panciu la Fălticeni, pentru că şi această maşină face parte din „roţile legendare fabricate în România”.

„Este a doua oară anul acesta când ajung în zona Bucovinei  cu Liberta. Vin cu plăcere aici pentru că este normal  să ne vedem ţara pe patru roţi.

Dacia Liberta este o maşină fabricată într-o serie mică. Ar fi trebuit să  apară la sfârşitul anului 1989 ca Dacia 1325, fiind modelul 1320 restilizat, dar în urma evenimentelor din acel an  s-a amânat lansarea.

Ca ţinută de drum este la fel ca o Dacie break. Ca piese de schimb este un mare dezavantaj, pentru că în comparaţie cu alte ţări, care ţin la maşinile lor, noi am făcut tot ce s-a putut posibil şi imposibil să rămânem fără piese de Dacie. Se găsesc foarte greu, iar pentru modelul acesta ce am reuşit să recondiţionez, mai ales elemente de caroserie, a  fost de la maşinile casate. De la dezmembrări am luat o aripă, un hayon, lunetă, triplă, bară.

Maşina este fabricată în 1994, eu am cumpărat-o în 2004. Mi-a plăcut de la lansare, am văzut una de culoarea aceasta care mi-a mers la inimă. Întâmplarea a făcut să găsesc această maşină în ziar, la anunţuri de mică publicitate, m-am dus  să o văd şi am spus că dacă este culoarea verde pe care o ştiam de la lansare o iau. Şi a fost această culoare. Atât l-am întrebat pe proprietar: cât vă dau?” ne-a mărturisit Adrian Toader.

Dacia Liberta a fost un model în două  volume, tip hatchback, cu un design modern al părţii din spate, cea din faţă fiind aceeaşi ca la modelele 1410 şi 1310. Multe exemplare au fost exportate în Grecia, China, Ungaria, Bulgaria, dar succesul a fost mic, deoarece preţul era prea mare, lucru care a dus la oprirea producţiei şi lansarea modelului Nova.

„Un eveniment de care se bucură pasionaţii de maşini şi persoanele care doresc să admire o maşină mai veche”

Viorel Romaniuc face parte din stafful Retromobil Filiala Suceava, fiind vicepreşedinte, dar este şi posesorul celei mai impresionante colecţii de maşini fabricate în Germania de Est şi în Rusia, deţinând cele mai populare Moskvichuri, o gamă variată de Wartburguri, produse în Germania de Est, printre care se numără şi  singura autoutilitară din România a acestei mărci, dar şi numeroase Trabanturi, o marcă auto special dedicată oamenilor cu venituri mici. Cel mai cunoscut model a fost 601 şi a fost vândut în milioane de exemplare.

„Aici am venit cu două maşini Trabant, un Cabrio şi un P 60 din 1964, şi un Wartburg, fratele mai mare al Trabantului, cu motor 1,3 fabricat în anul 1990. Trabanturile au culori deosebite, pentru că, deşi sunt maşini vechi, dacă au o culoare vie atrag privirile, se fac fotografii, le dăm voie copiilor să urce în ele, să se uite, să se bucure.

Este un eveniment frumos de care se bucură pasionaţii de maşini dar şi persoanele care doresc să admire o maşină mai veche. Important este că ne-am reîntâlnit la cea de-a V-a ediţie, de la o ediţie la alta sunt din ce în ce mai multe maşini şi tot mai mulţi tineri au pasiunea de a colecţiona sau de a fi măcar posesorii unei maşini mai vechi.

Toate maşinile prezente în expoziţia din Fălticeni sunt venite pe roţi, cu motoarele lor şi fumul pe care îl scot, pentru că toate, fiind mai vechi, scot şi fum mai mult. Cel mai important este să circulăm cu maşinile. Dacă stau în garaje, le găsim defecte. Nelucrând, sistemul de frânare, ambreiajul, sistemele hidraulice înţepenesc”  este recomandarea colecţionarului de Trabanturi Viorel Romaniuc. (Va urma)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: