Bijuterii pe patru roţi, etalate la Suceava

Duminică, 9 mai 2021, pe platoul de la Iulius Mall Suceava, Filiala Suceava a Retromobil Club România a organizat a X-a ediţie a Retro Paradei Primăverii. Au fost expuse aproape 60 de vehicule. Unele dintre ele au mai putut fi admirate şi la ediţiile trecute, dar au fost şi multe noutăţi, printre care se numără Plymouth P2 DeLuxe, fabricat în 1936, Jaguar MK V fabricat în 1949, Mercedes SS (Replica), fabricat în 1929, Wartburg Trans, Mercedes 124 în 6 portiere şi două motociclete cu ataş, o Denepr M72, fabricată în 1971 pentru armata sovietică, cu tracţiune pe trei roţi şi cu reductor pentru marş şi terenuri accidentate şi o motocicletă IJ Jupiter.

La finalul Paradei Primăverii, şase dintre maşinile de epocă prezentate s-au îndreptat spre Spitalul Judeţean Suceava, pentru a oferi o diplomă de apreciere, un buchet de flori şi un simbol al manifestării  în semn de preţuire şi recunoştinţă faţă de munca depusă de personalul medical din spitalul sucevean în lupta cu virusul Sars-CoV-2. Delegaţia automobiliştilor, condusă de Iulian Todirică, preşedintele Filialei Suceava a Retromobil Club România, a fost primită de directorul de îngrijiri medicale, Oana Stanciu, care le-a mulţumit în numele întregului personal medical al spitalului.

Retro Parada Primăverii a adunat 56 de retromobile şi 2 motociclete

Retro Parada Primăverii marchează deschiderea sezonului 2021. Au fost invitaţi să participe sucevenii posesori sau nu de autovehicule retro, dar şi colecţionari din judeţele Botoşani, Bacău şi Neamţ, organizatorii oferind o expoziţie de excepţie, cu maşini istorice, de epocă.

Pe lângă bijuteriile pe patru roţi fabricate înainte de anii 1950 au putut fi admirate mărcile autohtone, precum Dacia 1300, Oltcit şi IMS,  o colecţie impresionantă de Trabanturi şi Mercedesuri, dar şi Volvo, Volkswagen, Wartburg, Moskvich, Singer, Volkswagen Kafer (Beetle sau Broscuţă), Opel, MG Gentry, Chevrolet.  Accesul a fost liber, aşadar un bun motiv de a ieşi din case şi de a sărbători diferit o frumoasă zi de duminică.

 „Retro Parada Primăverii este un eveniment naţional care se desfăşoară în această zi în mai multe judeţe. La Suceava, manifestarea a ajuns la a X-a ediţie şi se distinge prin participare. Nu vorbesc de participarea noastră, a membrilor Retromobil Club România, ci vorbim despre cea a tinerilor. Dacă în 2018 eram 5 – 6 colecţionari, cu 10 – 15 maşini, astăzi sunt aproape 60 de maşini şi suntem o frumoasă echipă. Marele câştig este numărul de tineri participanţi cu maşini vechi şi foarte vechi şi care sunt dornici să se implice în organizarea unor astfel de activităţi. Acesta este un lucru foarte bun pentru noi.

Suntem prezenţi şi cu câteva maşini atestate ca vehicule istorice de Federaţia Internaţională a Vehiculelor Istorice, sunt maşini foarte valoroase, recunoscute pe plan internaţional. Vorbim de Dacia 1300 a lui Dănuţ Crainiciuc, a doua maşină ieşită pe poarta uzinei de la Mihoveni, Plymouth P2 DeLuxe, fabricat în 1936, şi Jugaur MKV, ale mele.  În judeţ mai sunt două vehicule istorice atestate de această federaţie, un Fiat 520 din 1928 şi încă o Dacie. Mai avem aici patru maşini premiate la Concursul de Eleganţă Sinaia, un eveniment retro de gală, organizat de Retro Mobil Club România  sub patronajul Casei Regale a României.

Majoritatea proprietarilor maşinilor sunt de la Clubul Retromobil din Suceava, dar ne bucură că alături de noi  sunt colegii de la Bacău, Botoşani şi Neamţ.

Mulţumesc conducerii Iulius Mall Suceava pentru că ne-a primit în acest spaţiu generos. În aproape toate localităţile, Retro Parada Primăverii 2021 se desfăşoară în mişcare, nu au existat locaţii unde să stea parcate maşinile câteva ore. Spre bucuria noastră, am fost primiţi aici şi este un lucru îmbucurător pentru noi şi pentru public” ne-a spus Iulian Todirică, preşedintele Retromobil Cub Suceava.

Retro Parada Primăverii din acest an s-a bucurat de un succes deosebit, nu numai ca număr de participanţi şi ca valorare a maşinilor, dar şi datorită faptului că vremea a ţinut cu participanţii şi cu numeroşii vizitatori. Proprietarii maşinilor au permis accesul doritorilor în ele, au oferit detalii tehnice sau au povestit despre istoria mărcii sau automobilului cu care au venit la paradă.

Oltcit Club şi Dacia 110, „maşinile de suflet” ale colecţionarilor

Sucevenii devin nostalgici în momentul în care îşi aduc aminte de autoturismele Dacia şi Oltcit din perioada comunistă, la care aveau acces majoritatea. O maşină care poartă sigla „Fabricat în România” şi care a fost prezentă la evenimentul de la Suceava a fost un Oltcit Club, fabricat la Craiova în anul 1983, autoturism considerat cea mai modernă maşină construită în România în perioada comunistă. A fost fabricată în patru versiuni, modelul Special, echipat cu motorul de Citroen Visa, de 652 cmc, fiind cel mai bine vândut. Oltcit Club a fost echipat cu un motor de 1129 cm cubi şi o cutie în patru trepte, modelul Axel 12 TRS a fost destinat pieţei externe şi a fost echipat cu un motor de 1299 cm şi o cutie de viteze în 5 trepte, iar Oltcit Club 12 CS a fost o camionetă cu două locuri.

„Oltcitul şi Dacia erau maşinile la care aveai acces la vremea respectivă. Oltcitul era mai sportiv, mai sprinten, mai tineresc, chiar dacă era cu două portiere. Maşina are un motor boxer  în 4 cilindri, cu o capacitate de 1100 cmc, este o maşină frumoasă, fabricată exclusiv în România şi de care sunt mândru.

A fost prima mea maşină, a fost prima mea dragoste, abia luasem permisul, aveam 18 ani. Cine avea Oltcit era cel mai tare. Acum circul cu ea la evenimente auto şi duminica”  ne-a mărturisit proprietarul autoturismului, fălticeneanul Bogdan Amarandei.

Pe lângă Dacii 1300 şi 1310, în expoziţia de la Suceava a fost prezentă Dacia 1100 fabricată în 1970 şi restaurată impecabil de un alt locuitor al urbei de pe Şomuz, Iulian Todirică. A fost prima maşina achiziţionată de restauratorul de maşini din Fălticeni, în anul 2011, şi cea care i-a declanşat această pasiune. Maşina a  aparţinut unui fălticenean, stătea nefolosită de peste 20 de ani, 95% era originală, doar că timpul îşi pusese amprenta.

„Este una din maşinile de suflet, am lucrat la ea cu dragoste şi tot ce este pe ea, cu excepţia acumulatorului, este original, sunt piese din vremea ei. Am fost cu ea la zeci de evenimente, în multe localităţi din ţară, chiar şi în Turcia, şi nu m-a lăsat niciodată” a precizat Iulian.

Suceveanul Dănuţ Crainiciuc, posesorul celei de-a doua Dacii 1300 produse la Piteşti

Pe Dănuţ Crainiciuc îl cunosc toţi împătimiţii de Dacia 1300 după ce, în anul 2015, a făcut turul Europei la volanul uneia din Daciile sale, cu numărul de serie 90, fabricată în 1969. La expoziţia de duminică, suceveanul a expus Dacia 1300 cu seria de şasiu 00002, din primul an de fabricaţie – 1969. În urmă cu doi ani, această maşină a ajuns în localitatea franceză La Douze, pentru a participa la un eveniment retro de gală dedicat marcării a jumătate de secol de la producerea maşinii Renault 12. În urma arbitrajului internaţional, maşina lui Dănuţ a primit titlul de „Best of show”, cea mai importantă distincţie a evenimentului.

„Maşina  a fost cumpărată în anul 2009, a fost restaurată până în 2014, în 2016 a câştigat locul I la Concursul de Eleganţă Internaţional de la Sinaia, iar în  2019 a câştigat «Best of Show» în Franţa, exact cum au spus francezii: «au venit românii şi ne-au bătut acasă». Foarte frumos din partea lor că au recunoscut că am venit şi le-am dat clasă” ne-a spus Dănuţ Crainiciuc.

Maşina a primit distincţia de „Best of Show” pentru valoarea de serie (a doua maşină scoasă pe poarta uzinei, în condiţiile în care prima s-a pierdut la un centru de fier vechi acum mulţi ani), dar şi pentru că este restaurată până la ultimul detaliu, aşa cum au remarcat membrii juriului.

Având în vederea că Dacia 1300 a fost lansată înainte de Renault 12, cea mai veche Dacia 1300 păstrată este şi cel mai vechi Renault 12 care se păstrează, după cum susţine şi Dănuţ Crainiciuc. În prezent, colecţia de Dacii 1300 a lui Dănuţ Crainiciuc este formată din „şase Dacii valoroase spiritual”, dar prin atelierul său au fost restaurate până acum peste 100 de Dacii 1300.

Maşina de epocă este un membru al familiei

Majoritatea şoferilor din România trecuţi de 50 de ani îşi aduc aminte cât de greu îşi puteau procura o maşină, chiar dacă aveau banii strânşi la CEC. Majoritatea Daciilor şi Olticturilor plecau la export, iar pentru cele fabricate pentru piaţa internă se făceau liste de aşteptare la IDMS (Întreprinderea de Distribuţie a Materialelor Sportive) şi  dacă nu dădeai şpagă aşteptai maşina şi un an de zile. ARO  era maşina obţinută numai cu aprobare de la partid şi pentru care trebuia să dai multe şpăgi, fiind considerată o maşină premium, de lux.

Şi înainte de ’89 erau automobile străine pe străzile din România. Reprezentanţii partidului, cântăreţii, vedetele de cinema sau teatru aveau automobile străine şi erau respectate. Majoritatea aveau Fiat 1500, sau Fiat 1800, Lada 1500 sau Wartburg. La acea vreme nu existau dealeri de autoturisme străine în România, maşinile erau aduse din afară pe comandă, Fiat fiind printre puţinele mărci care importau autoturisme în România. Modelele 1200, 1300, 1500 sau 1800 erau destul de scumpe şi greu accesibile pentru clasa muncitoare.

De la Neculai Marin, preşedintele Filialei Bacău-Neamţ a Retromobil Club România, care a venit la Suceava cu un Fiat 1300, fabricat în 1965, am aflat că este extraordinar să ai o poveste a maşinii, nu neapărat pentru colecţionari, dar şi pentru cei care o admiră.

„Maşina a fost cumpărată în 1965 de un medic din Bacău, a folosit maşina puţini kilometri, dar a fost cu ea prin Italia, pentru că a păstrat timbrele de rovinietă. Din 1971 până în 1999 maşina a mai circulat extrem de puţin. Întâmplător am dat de ea, am cumpărat-o, am recondiţionat-o, are doar 47.000 de kilometri la bord. Are toate piesele originale pe ea. La capacitate cilindrică este cât o Dacia 1300, dar are 82 CP, faţă de 55 la Dacie. A fost primul model pe benzină fabricat în Europa cu servo-frână, care şi acum funcţionează ca la început. Din 1999 este ca un membru al familiei împreună cu alte două maşinuţe, un Renault din 1967 şi un Trăbănţel, în amintirea tinereţii noastre.

Trăbănţelul a fost prima noastră maşină, cumpărată în 1985, şi pentru amintire, pentru dragostea faţă de această maşinuţă care m-a plimbat în toată ţară împreună cu soţia şi copiii, am mai cumpărat un Trabant şi l-am recondiţionat. Circul cu maşinile la expoziţii şi în fiecare duminică scot câte una şi fac o dezmorţire până la Piatra Neamţ, Roman. Este plimbarea de suflet. Este o pasiune frumoasă” ne-a spus Neculai Marin.(Va urma)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: