Invitată specială la Festivalul „Toamnă la Voroneţ”

Actriţa Sofia Vicoveanca

Îndrăgita interpretă de muzică populară din Bucovina Sofia Vicoveanca a cochetat şi cu actoria, fiind distribuită, de-a lungul timpului, în câteva pelicule româneşti. Nu a avut multe roluri, dar toate sunt memorabile. A lucrat numai cu regizori români importanţi – Gheorghe Vitanidis, Mircea Daneliuc, Ioan Cărmăzan, Stere Gulea – şi în filme cu o distribuţie din care nu au lipsit numele mari ale scenei româneşti. Pe lângă filme artistice, pe Sofia Vicoveanca o regăsim interpretând diverse roluri importante şi în câteva scurt-metraje, printre care se numără „Omule, pomule”, „De dor de frumos pe lume”, „Lumini şi umbre”, „Povestea lemnului care cântă”, „Să învăţăm să cântăm româneşte”.

A debutat în cinematografie la 32 de ani, jucând alături de mari actori

Cea de-a 40-a ediţie a Festivalului „Toamnă la Voroneţ”, ediţie care a cuprins o retrospectivă de diaporamă premiată de-a lungul timpului în cadrul acestui festival, filme de ieri şi de azi, vernisaje de artă fotografică, lansări de carte, concerte de muzică folk, a avut-o printre invitaţii speciali şi pe îndrăgita solistă de muzică populară. Domnia sa a participat la festival în calitate de actor, la această ediţie fiind prezentat filmul „Ochi de urs” al regizorul Stere Gulea, în care Sofia Vicoveanca s-a remarcat în rolul nanei Floarea.

Debutul în cinematografie al Sofiei Vicoveanca s-a produs la 32 de ani, când a jucat rolul solistei din filmul „Ciprian Porumbescu”, un film biografic în două părţi, regizat de Gheorghe Vitanidis, în 1973, film care a avut în distribuţie actori foarte cunoscuţi, printre care se numără Vlad Rădescu, Tamara Creţulescu, Emanoil Petruţ, Sebastian Papaiani, Dina Cocea, Toma Caragiu, Amza Pellea, Ion Besoiu, Iurie Darie.

A urmat, în acelaşi an, un film istoric de aventuri, „Dimitrie Cantemir”, regizat de Gheorghe Vitanidis, în care se evoca figura cărturarului şi domnitorului Dimitrie Cantemir. Sofia Vicoveanca i-a avut colegi de platou de filmare pe actorii Iurie Darie, Alexandru Repan, Amza Pellea, Ilarion Ciobanu, Victor Rebengiuc, Ion Besoiu, Stela Popescu, Ernest Maftei, Liviu Ciulei, Ion Popescu-Gopo, Dina Cocea.

„De la început am jucat alături de actori imenşi. Îmi era parcă şi frică să respir lângă aceşti coloşi ai cinematografiei româneşti” ne-a spus Sofia Vicoveanca.

„Oraşul văzut de sus”, filmul care a consacrat-o în cariera cinematografică

Primul film care a marcat-o şi a consacrat-o în cariera cinematografică pe marea cântăreaţă din Bucovina a fost însă „Oraşul văzut de sus”. În acest lung-metraj, realizat în 1975, Sofia Vicoveanca joacă rolul unei muncitoare în port, mai precis al unei „buldozeriţe”. În această peliculă, în rolul Nastasia, şefa de echipă de pe şantier care lucrează şi pe buldozer, i-a avut parteneri pe Margareta Pogonat, George Constantin şi Ilarion Ciobanu.

„De fiecare film mă leagă tot felul de poveşti. Cu toate că eu nu sunt o femeie aşa de dură, regizorul Lucian Bratu mi-a dat rolul buldozeriţei, pentru vocea puternică şi pentru imaginea fermă, impunătoare pe care o aveam, în opinia sa. Am încercat să mă transpun cât mai bine în personajul Nastasia, buldozeriţă, dar şi lidera femeilor care s-au revoltat în port. Nu ştiam să conduc o maşină, iar să conduc un buldozer cu lamă, nici atât. Dar băieţii de pe şantier îmi spuneau: doamna Sofia, ţine de lamă, să nu o urci, dar nici să o dai pe jos. Ţine drept! Iar eu făceam ce îmi spuneau ei şi totul a mers bine. Pot spune că acest rol a însemnat, practic, debutul meu în cinematografie” a precizat Sofia Vicoveanca.

Au urmat „Urgia”, un film din 1977 regizat de Andrei Blaier şi Iosif Demian, „Cântarea României” şi „Vânătoarea de vulpi”, un film regizat de Mircea Daneliuc în 1980, în care Sofia Vicoveanca a jucat rolul nevestei lui Pătru cel scurt, interpretat de Mircea Diaconu, avându-i alături pe platoul de filmare pe Mitică Popescu, Valeria Seciu, Gheorghe Cozorici. Acestea au fost producţiile care au pregătit terenul pentru rolul nana Floarea, mama lui Culi din filmul „Ochi de urs”.

„După «Oraşul văzut de sus» şi «Vânătoarea de vulpi», regizorul Stere Gulea m-a remarcat şi m-a solicitat să joc în pelicula «Ochi de urs», în rolul nanei Floarea” ne-a spus Sofia Vicoveanca.

Emoţii şi după 40 de ani de la filmări

„Ochi de urs” este un film regizat de Stere Gulea după un scenariu adaptat după nuvela omonimă a lui Mihail Sadoveanu, rolurile principale fiind interpretate de Dragoş Pîslaru, Sofia Vicoveanca, soprana Daniela Vlădescu, Iosif Stoian, Dorina Lazăr şi Maria Pătraşcu.

Sofia Vicoveanca a fost distribuită în acest film după ce regizorul Stere Gulea a văzut-o în mai multe spectacole şi a rămas impresionat de personalitatea ei, considerând-o foarte apropiată de personajele imaginate de Mihail Sadoveanu. După câteva probe, i s-a oferit rolul secundar feminin din film (mama lui Culi), cântăreaţa dovedind pe tot parcursul filmărilor că este „de o ţinută şi de un profesionalism impecabile”. Rolul principal, soţia lui Culi, a revenit sopranei Daniela Vlădescu.

„Sunt aproape 40 de ani de când s-a filmat «Ochi de urs» şi am retrăit momentele, emoţiile din acea perioadă. Vreau să mulţumesc regizorului Stere Gulea pentru încredere. Fiind din lumea satului, formată aici şi cunoscându-i pe o parte din actori, nu a fost foarte greu să interpretez rolul din acest film.

Cu Dragoş Pâslaru (Culi în film), care a părăsit lumea teatrului şi s-a călugărit, devenind ieromonah cu numele de părintele Valerian, am avut o relaţie foarte bună, chiar dacă în realitate diferenţa de vârstă între noi este de 10 ani, iar în film interpretam rolul mamei. Permanent aveam grijă la tot ceea ce fac pentru a fi în rolul mamei. Permanent urmăream chipul operatorului, pentru că el exprima dacă ceea ce am făcut era bine sau nu. Era o chestie pe care mi-am fixat-o, iar dacă era încruntat, ceva nu a mers; dacă era un chip zâmbitor, ştiam că a fost totul bine. Dacă acum se fac filmări şi poţi verifica imediat ce ai filmat, pentru că există aparatură, atunci trebuia să duci rola la developat, să vezi cum a ieşit filmarea. Aveam emoţii, dar totdeauna mă verificam prin ochii operatorului.

Şi acum am emoţii, am retrăit multe clipe de la filmări, chiar dacă eu am mai văzut filmul, însă acum, pe ecran mare, şi emoţiile au fost mult mai mari.

Cu Stere Gulea m-am înţeles de la bun început, mă văzuse în «Vânătoare de vulpi» şi în «Oraşul văzut de sus», mi-a dat scenariul, m-am pregătit foarte bine. Când porneam de la hotel la filmări tot timpul spuneam «Doamne ajută!» ca nu cumva să strige regizorul la mine, să nu stric ziua actorilor” ne-a mărturisit Sofia Vicoveanca.


N.red. Reîntâlnirea dumneavoastră cu Sofia Vicoveanca se prelungeşte, cu un alt episod, în ediţia de mâine!

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: