Oana Chilariu Moruz – forţa suavităţii

Onorantă, prezenţa stavroforei dr. Gabriela Platon, stareţa Sf. Mănăstiri Voroneţ, la vernisajul primei personale a Oanei Chilariu Moruz, „Dincolo de noi”, grafică şi pictură, mi-a amintit că tânăra reprezentantă a dinastiei de artişti plastici Moruz (cea mai tânără fiind fiica sa, elevă, Sofia) este absolventă a Facultăţii de Teologie Ortodoxă Iaşi, cu specializarea pictură murală. M-am gândit atunci că pe schelele frescei unei biserici, minionă, delicată, artista ar arăta ca un fluture poposind o clipă pe una din florile picturii ei. Ar sta diafană la înălţime, pe scândura mişcătoare a schelei, închipuind cu migală şi transpunere chipuri de îngeri între petalele aripilor.

De altminteri, astfel de chipuri, îngereşti, „Ana”, „Justina”, „Sofia şi Mau”, ne surâd şi de pe simezele expoziţiei sale de la Galeria de Artă „Ion Irimescu” Suceava, chiar dacă ceva din privire, ceva din atitudine le anunţă preadolescenţa, adolescenţa din portretele „Alexandra” şi „Edi”. Coordonatoare a atelierului estival de pictură pe sticlă „Micii meşteşugari” din Muzeul Satului Bucovinean, Oana Chilariu Moruz s-a aflat ades în mijlocul copilăriei şi receptivă la candoarea ei a transpus-o pe pânză, pe carton. A făcut-o asemenea îngerului din tabloul „Şi îngerii pictează”, candoarea, suavitatea cerând candoare, suavitate la un nivel profund şi puterea de a le valoriza în strânsă conlucrare cu talentul. Este un examen greu, câţi pictori bucovineni s-au încumetat să o facă, s-au simţit atraşi de o astfel de provocare? De altminteri, portretul, în general, cere o înzestrare aparte, pe care şi expresivul autoportret, şi sensibilul portret al bătrânei visând din „Căruţele cu fân”, şi cele ale lui Marc Chagall demonstrează că Oana Chilariu Moruz o are şi că merită să lucreze la îmbogăţirea ei.

Un evantai larg de posibilităţi demonstrează artista cu „Renaştere”, „Călătorie în timp”, emoţionantă invocare a bunicilor paterni într-un Cernăuţi de odinioară, pe de o parte, iar pe de alta cu lucrările în care pensula urmează unor fine mişcări ale meditaţiei despre suflet, ca „Dansul sufletului”, „Rătăcirea sufletului”, „Metamorfoză” ş.a. Plac vizitatorului peisajele dedicate florilor de câmp şi iernii, plac „Anemonele”, „Floarea dragostei”, „Trandafirii”, precum şi ilustraţiile la povestea lui Sebastian Crăciun şi la traducerea lui Octavian Nestor.

Personal, cred că vârful expoziţiei îl constituie picturile consacrate balerinei, „Balet” şi „Odihnă”, cu un mister subtil al personajului, un tul el însuşi o performanţă, ca şi desenul muşchilor dorsali, pe un fond neaşteptat, negru, amândouă început de ciclu, replică peste timp la „Balerina”, lucrarea iubită a tatălui său, valorosul pictor Tiberiu Moruz, virtuoz fără egal al albului, pe care expoziţia fiicei îl omagiază la treizeci de ani de la plecarea dintre noi.

Stavrofora dr. Gabriela Platon a surprins strălucirea plină de mândrie şi dragoste a Sofiei la succesul mamei şi ne-a întors privirea inimii spre afecţiunea ocrotitoare de viaţă şi destin, din ceruri, a tatălui artistei. Ce să mai spunem de emoţia mamei artistei, pictoriţa Viorica-Ana Moruz, mesager şi al solidarităţii surorii din Canada, artista plastică Andrada Codruţa Ionescu Moruz?! Şi cum să nu ne bucurăm că a avut alături la vernisaj nu doar colegi de breaslă – Camelia Rusu Sadovei, preşedinta Filialei Suceava a Uniunii Artiştilor Plastici, Lucia Puşcaşu, Eugenia Goraş, Mihai Pînzaru-PIM, Cătălin Chifan -, ci şi mulţi învăţăcei şi pe părinţii lor.

Cât despre autoarea evenimentului, Oana Chilariu Moruz ne-a apărut cu atât mai curajoasă la ceasul plin de turbulenţe ale acestei primăveri-veri, cu cât este soră prin fragilitate cu balerina ei şi cu cât forţa emanată de expoziţia sa este una a suavităţii. Până la convingerea că, fluture talentat pe scândura mişcătoare a frescei, nu va putea fi smulsă, desprinsă de pictura sa oricât încercările, poate şi oamenii, îi vor zgudui schela pe care a urcat netemătoare.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: