Dumitru Vințilă, 80

Straie noi pentru bătrânul tunel

Primul tunel care, la Mestecăniș, „spărgea” muntele, deschizând drumul pe șine către Țara Dornelor și mai departe către Ardeal, era inaugurat de autoritățile imperiale austriece la 28 octombrie 1902.
 

Tunel Mestecanis – 23 februarie 1986

Tunel Mestecanis – 23 februarie 1986

Tunel Mestecanis – 23 februarie 1986


Tunel Mestecanis – 23 februarie 1986

Tunel Mestecanis – 23 februarie 1986

Circulația din ce în ce mai intensă pe calea ferată care lega nordul provinciei, dar și bună parte din restul Moldovei, cu Transilvania, a impus construirea celui de-al doilea tunel, 77 de ani mai târziu, cu cele două provincii Transilvania și Bucovina revenite la sânul Mamei-Țară, eliberate așadar de sub puterea imperiului austro-ungar, se inaugura cel de-al doilea tunel, înjumătățind astfel timpul de traversare a muntelui de către garniturile de tren care veneau/plecau dinspre/spre Ardeal. Trenul inaugural trecea prin noua „gaură în munte” la data de 14 septembrie 1979, eveniment marcat de festivitățile de rigoare. Noul tunel prelua apoi întreg traficul, pentru ca cel vechi să intre în ample lucrări de modernizare. El urma să fie lărgit până la a permite introducerea rețelei electrice necesare circulației locomotivelor într-o preconizată electrificare a liniei Dărmănești – Vatra Dornei și în continuare spre județul Bistrița-Năsăud. „Lucrările au început în luna decembrie 1975, simultan la ambele capete, în execuția Șantierului 18 Tunele Brașov”, notează în cartea sa „Drum de fier prin praf de pușcă” Paul Brașcanu, un bun cunoscător al căii ferate bucovinene, în general. „Tunelul, una dintre cele mai lungi magistrale subterane din țară constituie, totodată, una dintre cele mai mari lucrări de acest gen realizate cu scutul metalic, utilaj de mare complexitate, de concepție românească, folosirea lui rezolvând, deopotrivă, problema creării gabaritului impus de introducerea, în perspectivă, a tracțiunii electrice în zonă, ca și pe cea a asigurării unei structuri de rezistență superioare”, nota Nicolae Groza în articolul din „Zori noi” de duminică, 23 februarie 1986, articol consacrat manifestărilor care marcau darea în folosință a tunelului. Deși era iarnă, evenimentul inaugurării a căpătat dimensiunile unei sărbători. Pionieri, tineri uteciști, locuitori ai Iacobenilor au fost convocați acolo și organizați „întâmplător” astfel încât să dea o imagine de ansamblu organizată și festivă. „…Orele 10,58, scrie Nicolae Groza. Toți cei prezenți, în mod deosebit tuneliștii, trăiesc momente de puternică emoție: cel dintâi tren – acceleratul 341 Iași Timișoara – străbate moderna magistrală subterană, marcând integrarea ei definitivă în traficul feroviar al țării”. Peliculele fotografice pe care Dumitru Vințilă le-a scos din arhivă cu privire la evenimentul din februarie 1986 rețin momente din desfășurarea evenimentelor din acel sfârșit de iarnă, precum și momentul ieșirii din tunelul modernizat a acceleratului Iași Timișoara, cel ce reinaugura prima străpungere a muntelui, realizată de austrieci în 1902.

Print Friendly, PDF & Email
Etichete:

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: