La Gulia

Copiii romi sunt atrași spre școală prin programe europene

La Școala Gimnazială din Gulia, Dolhasca, efectele unor proiecte cu rezonanță națională sau europeană se văd astăzi în rândul elevilor romi, care au fost atrași mai mult spre învățătură, dar și al părinților, deveniți mai activi în viața copiilor lor.
 

Asta nu înseamnă că nu mai sunt nevoi, că nu mai sunt familii de romi numeroase și extrem de sărace, care nu au cu ce să-și îmbrace copiii și să-i trimită la școală, dar aflăm că astfel de situații s-au mai rărit. Se poate spune astăzi că la Școala Gulia abandonul școlar e pe cale de dispariție, mai ales că unitatea a devenit un exemplu printre unitățile de învățământ sucevene cu elevi de etnie romă. Este „școală resursă” în cadrul proiectului național „Zone Prioritare de Educație” (ZEP) – campania „Hai la școală”, pe care unitatea o desfășoară, anul acesta, pentru a doua oară (prima dată, în 2011). La Școala Gulia, 230 din cei 256 de elevi sunt de etnie romă, iar pentru ei au fost aduse diverse programe, finalizate între timp, care i-au stimulat să vină la școală. Anul acesta, prin proiectul ZEP, implementat de Ministerul Educației și Unicef, se dorește înființarea unui ansamblu de cântece și dansuri cu elevi de gimnaziu, pentru a se continua tradiția romilor ursari, aflați pe cale de dispariție. „Important este că la Gulia romii și-au păstrat graiul” Proiectul a fost lansat, miercuri, la Școala Gulia, acesta fiind un bun prilej pentru părinți și cadre didactice să se reunească și să discute despre soarta elevilor, despre viitorul lor. Înainte însă de discuțiile pe marginea proiectului, un ansamblu artistic format în majoritate de elevi de la Liceul Dolhasca, coordonat de instructorul Neculai Constantin, a prezentat un colaj de poezii, cântece și jocuri țigănești. Directorul școlii, prof. Gheorghe Crăciun, spune că aproximativ 50% din romii de la Gulia au lăsat deoparte meseriile lor de bază, precum prelucratul metalelor, fiind atrași spre comerț de bazarul de la Suceava. De aceea, ar fi bine venite și alte proiecte, care să readucă meseriile tradiționale în comunitatea romilor. „Gulia este un sat compact de romi, romi ursari, 1600 de suflete, vorbitori de limba romani. Ocupația de bază a fost prelucrarea metalelor, dar unele din meseriile tradiționale s-au mai pierdut. Important este că la Gulia romii și-au păstrat graiul, la școala noastră sunt 3 ore de limba romani la fiecare clasă. Ne străduim ca ei să-și păstreze tradițiile, ocupațiile de bază, ne gândim la proiecte de integrare a romilor prin ocupații mai vechi. Sunt romi tradiționaliști, de aceea trebuie să-i încurajăm să vină la școală prin aceste proiecte” a spus directorul Crăciun. „Calea este deschisă, totul este să vină la școală” Directorul Școlii Gulia consideră necesar ca părinții să înțeleagă că singura șansă pentru copiii lor este să vină la școală, să aibă studii complete pentru a putea să lucreze chiar și pe piața UE, în loc să meargă la cerșit acolo. El a mai spus că mulți dintre elevii școlii merg, mai departe, la Liceul Tehnologic din Dolhasca, dar, din păcate, numeroși sunt cei care se opresc la 10 clase. Elevii romi de la Gulia au astăzi cadre didactice calificate, cu studii superioare, unele provenite chiar din rândul comunității lor, din cele 28 de cadre didactice o treime fiind de etnie romă. „Calea este deschisă, totul este să vină la școală, să învețe, sunt șanse, numai să le fructifice. Avem copii romi care știu ce-i săpunul, detergentul, s-a mai modernizat lumea și se va schimba în continuare prin aceste proiecte” a mai spus directorul Crăciun. Prezent la Școala Gulia cu prilejul lansării proiectului ZEP, directorul Liceului Dolhasca, prof. Constantin Tănasă, a precizat, la rândul său, că la liceu sunt două grupe de elevi care studiază limba romani, acolo doar 60 din cei 1150 de elevi fiind de etnie romă. „Deja sunt mult mai mulți elevi romi care reușesc să finalizeze liceul, avem elevi buni la învățătură, care vin de la Școala Gulia și intră la noi în clasa a IX-a. S-a schimbat structura lor, s-a schimbat modul de gândire. Dar nu toți părinții vin însă spre școală, nu toți conștientizează că trebuie să-și copiii să învețe ca să-și depășească condiția socială”. „Proiectele care sprijină copiii romi au o importanță deosebită asupra comunității” Mai mulți dintre părinții prezenți la întâlnire au spus că ar mai fi binevenit un program de burse sociale pentru elevii buni la învățătură, așa cum au mai fost, în urmă cu 3 ani, programe de care au beneficiat zeci de elevi romi, desfășurate prin Agenția Națională a Romilor și Amare Romentza. „Proiectele care sprijină copiii romi au o importanță deosebită asupra comunității, cum a fost programul de burse sociale care i-a stimulat să învețe mai bine. Era o întrecere între ei, bursele i-au motivat foarte tare pe copii, în special pe cei de-a VIII-a să meargă la liceu. Atunci, două clase de elevi s-au dus la liceu. Aceste proiecte sunt binevenite, dar mai sunt familii care n-au bani să trimită copiii la școală” a spus Anișoara Sava, părinte. Reamintim că Ministerul Educației Naționale, împreună cu Unicef, continuă, și anul acesta, proiectul „Zone Prioritare de Educație”, prin campania „Hai la Școală”, în școlile în care învață, preponderent, elevi romi. Din județul nostru sunt cuprinse Școala Gimnazială Nr. 3 din Vicovu de Sus, școlile gimnaziale Șcheia și Gulia. Sistemul zonelor de educație prioritară (ZEP) este un ansamblu de măsuri întreprinse în vederea sprijinirii acțiunilor educative în zonele în care condițiile economice și sociale constituie obstacole pentru reușita școlară a elevilor.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: