„Un mediator nu se uită în dosare, ci apelează la buna-credință a părților”

Interviu cu mediator/avocat MUGUR BOGDAN MITROI, președintele Uniunii Centrelor de Mediere din România
 

MUGUR BOGDAN MITROI

– Ce șanse dați implementării medierii ca normalitate? – La acest moment nu dau șanse mari medierii pe viitor, prin viitor înțelegând cel puțin o perioadă de 10 ani. Îi dau foarte mari șanse acum, în momentul prezent, referindu-mă la următorii 1 – 3 ani. – Câți din cei 4700 de mediatori din România muncesc efectiv pe mediere în acest moment? – Cam 10%. În acest procent incluzând pe cei care au vrut să facă mediere și au făcut aceasta din 2006 încă, nu numai după modificările din februarie, când a devenit obligatorie ședința de informare privind medierea înainte de a ajunge în instanță. – Și ce ar trebui să știe și ceilalți ca să devină eficienți? – Trebuie să știe că a fi mediator înseamnă în primul rând să-ți arăți și să-ți dovedești utilitatea. Mă refer la utilitatea între două persoane, juridice sau fizice, între care apare un conflict. De exemplu, atunci când patronul a vrut să te dea afară pentru că tu nu ai știut să-i spui la timp de o scrisoare, un e-mail, o treabă pe linie de serviciu, de exemplu. Te dă afară și tu nu ai bani să-l dai în judecată. De cealaltă parte, patronul nu vrea să ajungă în instanță. Un mediator poate fi extrem de util și în cazul restructurărilor de personal, când apar din nou nemulțumiri de felul „de ce mă dai afară?, ce am făcut?”. Dacă acest conflict ajunge pe instanță, departamentul firmei, în speță avocatul, consilierul juridic al agentului economic știe că va pierde timp și bani. Și aici intervenim noi, mediatorii, punând părțile față în față, mediind conflictul și soluționându-l în câteva ore. – Credeți că în acest domeniu, al litigiilor de muncă, va prinde cel mai mult medierea? – Categoric, nu. Medierea va prinde cel mai mult acolo unde trăim. Acolo, în cartier, unde la magazinul din colțul străzii patronul a vândut marfă pe datorie și nu poate recupera banii de la client și nici nu are bani pentru un proces. Va prinde la asociațiile de proprietari, acolo unde se adună datorii, iar administratorii n-au bani, de asemenea, să dea omul în judecată pentru a recupera debitele. În aceste domenii cred că va prinde medierea, în neînțelegerile din comunitate, unde oamenii nu au bani să se judece, nu au probe să dovedească acuzațiile etc. Apelezi la un mediator pentru că acesta nu se uită în dosare, nu are treabă cu mijloacele de probă, el fiind cel care apelează la buna-credință a părților. – Care este principala nemulțumire a mediatorilor din țară? – Probabil se vor supăra mediatorii pe mine, dar principala piedică în activitatea lor este optica aceea, tipic românească, „să ni se dea”. Cine să ne dea? Suntem singura profesie liberală din România în care statul a spus omului de rând, brutal, «trebuie să te duci la mediator». Deci, ce să ni se dea?! Noi trebuie să învățăm să vindem, să ne vindem și apoi să ridicăm ștacheta noastră profesională. – Puteți să-mi dați o marjă de timp în care medierea în România va deveni o procedură firească, modernă, civilizată? – Ca să pot răspunde, voi face apel la o noțiune din management, cea de „masă critică”. Ca profesia, numărul de profesioniști din mediere să devină „masă critică”, înseamnă ca în România să existe în jur de 14.000 de mediatori, cu o reprezentare demografică uniformă. Acesta este numărul optim de mediatori pentru a genera curentul obișnuinței medierii printre români. Nu discut acum de calitatea profesioniștilor, ci de numărul lor și de mesajul pe care îl transmit. Calitatea lor profesională se va discerne ulterior. Deci, pentru ca românii să vină la mediator din normalitate este nevoie mai întâi de „masa critică”. Sper ca, în cel puțin un an, orice cetățean din această țară să cunoască, personal sau din auzite, un mediator.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: